لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

پرورش تمساح در زمین‌های خشک قشم


پرورش تمساح در قشم. عکس از وبسایت نوپک
پرورش تمساح در قشم. عکس از وبسایت نوپک
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از جزیره قشم به یک نمونه از طرح‌های اقتصادی با بازده سریع می‌پردازد که ایران از طریق آن می‌کوشد به اقتصاد خود رونق دهد.

پرورش تمساح متعارف‌ترین فرصت یا طرح اقتصادی برای ایران نیست. این خزنده با آرواره‌های بزرگش جانور بومی ایران نیست، گوشت آن طبق قانون و شرع قابل مصرف نیست و به شرارت و بد رفتاری هم شهرت دارد.

اما یک زن ایرانی همه این نکات را نادیده گرفته و به تجارتی روی آورده است که اکثر ایرانیان ترجیح می‌دهند خود را به آن آلوده نکنند. نام او مژگان روستایی است.

مزرعه پرورش تمساح خانم روستایی در جزیره قشم، یکی از عجیب‌ترین طرح‌های اقتصادی برای حمایت از سیاست اقتصادی حکومت ایران است که به «اقتصاد مقاومتی» شهرت پیدا کرده است. هدف این طرح‌ها ایجاد اشتغال و مبارزه با فشار تحریم‌های بین‌المللی از طریق گسترش قابلیت‌های صادرات ایران است.
قشم
قشم
مژگان روستایی این مرکز پرورش تمساح را با هدف تولید پوست این حیوان و فروش آن به تولید کنندگان داخلی و خارجی کیف و کفش آغاز کرد. او و همسرش در عین حال می‌خواهند گوشت تمساح را که در ایران مصرف آن غیرقانونی است به خارج صادر کنند.

مژگان روستایی که در رشته جانور‌شناسی تحصیل کرده، در حالی که یک بچه تمساح کوچک را در آغوش گرفته بود به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «هدف من این بود که یک فعالیت اقتصادی جدیدی را شروع کنم، طرحی که تا به حال هیچکس درایران سراغ آن نرفته است. الان طوری شده که من و همسرم وقت بیشتری از نگهداری فرزندانمان را صرف پرورش تمساح می‌کنیم.»

پرورش تمساح تا سال ۲۰۰۶ در ایران ممنوع بود. پس از آنکه کار‌شناسان دامپزشکی شواهد مثبتی در مورد فواید این کار ارائه دادند مراجع روحانی ایران پرورش اینجانور را بلامانع دانستند.

مژگان روستایی و خانواده‌اش چهار سال پیش از تهران به جزیره قشم آمدند تا طرح اقتصادی خود را اجرا کنند. آب و هوای گرم و مرطوب منطقه نزدیک به تنگه هرمز که محل عبور ۲۰ درصد از نفت جهان است، برای پرورش جانورانی نظیر تمساح بسیار مناسب است.

این زوج طرح خود را با وارد کردن هشت تمساح جوان آب شور از کشور مالزی شروع کردند. به فاصله کوتاهی ۱۵ تمساح دیگر و بعد هم ۲۰ تمساح بالغ از تایلند را به این مجموعه افزودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که رهبران ایران همواره آرزو داشتند که وابستگی این کشور به صادرات نفت را کاهش دهند و با گسترش صادرات و کسب درآمد ارزی بیشتر، اقتصاد ایران را که به شدت زیر فشار تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد تقویت کنند.

علی خامنه‌ای رهبرایران به دولت دستور داده که برای مقابله با تحریم‌های خارجی «اقتصاد مقاومتی» را تشویق کند.

ظاهرا افزودن بر تنوع محصولات صادراتی، کاستن از وابستگی ایران به صادرات منابع خام و توسعه بخش‌های متکی به فنآوری‌های جدید از جمله اجزای این سیاست هستند.

اما محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال ارز به خارج که جزیی از تحریم‌های بین‌المللی است، باعث شده افرادی نظیر مژگان روستایی و همسرش در راهکارهای اقتصادی خود تجدید نظر کنند. آنها صدور تمساح‌های زنده را متوقف کرده و اکنون روی زاد و ولد و تخم گذاری بیشتر این جانوران تمرکز کرده‌اند.

مزرعه آنها اکنون صاحب ۵۰ تمساح است و تا قبل از پایان سال ممکن است ۱۰۰ تمساح دیگر به این تعداد افزوده شود. هدف آن‌ها این است که طی یک دوره سه ساله این تعداد را به ۱۰۰۰ برسانند.

بی‌سابقه بودن چنین فعالیتی در ایران باعث شده که مزرعه پرورش تمساح این زوج در جزیره قشم به یک جاذبه گردشگری بدل شود. این مزرعه در حال حاضر ۲۰ فرصت شغلی ایجاد کرده و به رونق اقتصاد محلی نیز کمک کرده است. اخیرا تعداد دیگری از فعالیت‌های اقتصادی مثل ورزش‌های آبی و فروشندگان مواد غذایی و نوشیدنی نیز در جوار این مزرعه کار خود را آغاز کرده‌اند.

همه این فعالیت‌ها در نقطه‌ای شکل گرفته که سابقا بخش خشک و بی‌استفاده‌ای از جزیره قشم بود. به همین خاطر مقامات محلی سال گذشته جایزه بهترین طرح اقتصادی نوآورانه را به مژگان روستایی اهدا کردند.
XS
SM
MD
LG