لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

عبدالله نوری: اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد


عبدالله نوری، فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر کشور دولت محمد خاتمی، با تاکید بر ضرورت اجرای تمام اصول قانون اساسی، گفته است که این مساله حد وسط ندارد.

عبدالله نوری سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ابراز تاسف از «شرایط سخت حاکم بر دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر»، ابراز امیدواری کرده است که «در شرایط جدید، جو دانشگاه‌ها تغییر یابد».

به گزارش کلمه او با بیان اینکه، نخستین وظیفه دانشگاه‌ها «علم‌اندوزی» است، افزود که «حوزه سیاست و برپایی جلسات تحلیلی و انتقادی نسبت به عملکرد حاکمیت و از جنبه‌هایی است که دانشگاه می‌تواند وارد شود اما بحث‌های مختلف دیگر هم هست که دانشگاه باید به آن ورود پیدا کند».

اولین وزیر کشور دولت خاتمی، با پیچیده خواندن شرایط حاکم بر ایران، بر ضرورت دوری از «یاس مفرط و ذوق زدگی مفرط» تاکید و اظهار کرد: «شرایط کشور ما پیچیده است. نه به اقبالش باید زیاده از حد خوشحال شد و نه از ادبارش مایوس. باید با امید کار را جلو برد.»

او همچنین درباره حرکت‌های افراطی گفت: «نیروهای تندرو و افراطی هم بخشی از واقعیت جامعه ما هستند که البته اقلیتی محض هستند؛ در همه جای دنیا، گروه‌های این‌چنینی وجود دارند. متاسفانه پس از حضور معنادار مردم در انتخابات ۹۲ و انتخاب گفتمان اعتدال و اصلاحات توسط اکثریت مردم، این گروه‌های افراطی به دلیل نگرانی از به خطر افتادن منافعشان بیشتر هم بداخلاقی می‌کنند.»

حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر پیروز شد، از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار بود. شعار او هم در انتخابات «اعتدال» بود و نام دولت خود را «تدبیر و امید» نامید.

عبدالله نوری، در ادامه تاکید کرد که جریان اصلاحات همانگونه که بر تقویت توسعه سیاسی و جامعه مدنی حساسیت دارد، باید بکوشد به معیشت مردم و دل نگرانی‌ها و مشکلات بدنه جامعه هم توجه داشته باشد.

وی گفت: «در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد که فرصت فکرکردن به مسائل سیاسی و حقوق بشری را که دل مشغولی اصلاح‌طلبان است کمتر می‌دهد. اگر مشکلاتی از این دست کم شود، تازه برای مردم فرصتی فراهم می‌شود که به محدوده آزادی‌ها و حقوق خود بیاندیشند.»

او به تبیین شرایط حاکم بر کشور پرداخت و با اشاره به عملکرد دولت حسن روحانی تاکنون گفت که موفقیت تیم مذاکر هکننده هسته‌ای که با درایت و زحمات زیادی حاصل شد٬ مورد حمایت و پشتیبانی اصلاح‌طلبان است.

آقای نوری همچنین گفت: «جریان اصلاحات برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری باید از پشتوانه تشکیلاتی منسجم و فعال برخوردار باشد.»

وی با تاکید بر ضرورت اجرای بدون تنازل قانون اساسی اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان معتقد هستند باید نسبت به تک‌ تک اصول حقوق ملت در قانون اساسی، همانند سایر اصول آن حساس بود و حاکمیت موظف به تحقق این اصول است. دولت بر اساس هر تعریفی که از اعتدال دارد و از نیرو‌های هر طیف و جریان سیاسی که استفاده کند٬ باید بر حقوق ملت هم همانند سایر اصول قانون اساسی تاکید و نسبت به حسن اجرای آن نظارت کند. آنچه قطعی به نظر می‌آید این است که اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد و در حساسیت داشتن نسبت به اصول قانون اساسی هم، افراط معنا ندارد.»

او بر همین اساس، «اعتدال» را تفسیر کرد و گفت: «در شرایط کنونی تعریف اعتدال در یک جمله، اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی است.»

میرحسین موسوی از نامزدهای معترض به انتخابات ریاست جمهوری که بیش از هزار روز است در حصر خانگی به سر می‌برد، ۷ مهرماه ۱۳۸۸ یکی از خواسته‌های «جنبش سبز» را «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» ‌عنوان کرده بود.

نوری در ادامه با بیان اینکه «اکثریت مردم خواستار رفع حصر و حبس‌ها هستند»٬ گفت: «حکومت با آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران مظلوم و گرانقدر جنبش سبز، موجب خوشحالی میلیون‌ها ایرانی در کشور می‌گردد.»
XS
SM
MD
LG