لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

تیم مذاکر‌ه‌کننده و هدف‌های اقتصادی‌ گفت‌وگوهای وین


توافق موقت ژنو تکلیف دو طرف مذاکره را گام به گام و شفاف، روشن کرده بود، ایران به ازای تعهداتی که سپرده و اجرایی می‌کرد، امتیازاتی از جنس توقف تحریم‌های بیشتر، آزادشدن بخش‌هایی مشخص از دارایی‌های بلوکه شده خود در بانک‌های بین‌المللی و گشایش تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها را به دست می‌آورد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:39 0:00
لینک مستقیم


حال پرسش این است که با تمدید مهلت توافقنامه ژنو و ادامه مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند تا شش ماه دیگر ادامه یابد، تکلیف آن گام‌های روشن و بندهای مشخص توافقنامه چه خواهد شد؟ اقتصاد ایران در این دوره باید انتظار چه گشایش‌ها و تغییراتی را داشته باشد؟

مهرداد عمادی، کارشناس اقتصادی و اقتصاددان که می‌گوید در دو جلسه از گفت‌وگوهای هسته‌ای مرتبط با بحث تحریم‌ها، شنونده این مذاکرات بوده می‌گوید که همچنان بخش صنعت هوانوردی ایران در حوزه تامین قطعات یدکی، تعمیرهواپیماهای زمین‌گیر، در دوره تمدید توافقنامه از این گشایش ها بهره‌مند خواهد شد.

به گفته آقای عمادی بخش صنعت ایران نیز در این دوره بی‌نصیب نخواهد ماند و می‌تواند قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را حتی از تولیدکنندگان آمریکایی تامین کند.

مهرداد عمادی همچنین از ادامه روند آزادشدن بخش‌های دیگری از دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر می‌دهد که به گفته این اقتصاددان مقیم بریتانیا با همان سازوکار و شتاب قید شده در توافقنامه ژنو ادامه خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی، در حالی از امیدواری‌های خود از حضور بخش خصوصی واقعی در حوزه تجارت خارجی ایران و استفاده از فضای مثبت مذاکرات سخت می‌گوید که در ایران نیز چشم‌های فعالان و ناظران اقتصادی بیش از هرجا به وین چشم دوخته تا رفتار آتی خود را بر اساس دمای این گفت‌وگو ها تنظیم کند.

XS
SM
MD
LG