لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۴

اوباما از توافق رهبران دموکرات و جمهوریخواه بر سر بدهی‌های آمریکا خبر داد


در حالی که بازارهای جهانی روزهای پرالتهابی را سپری می‌کنند، باراک اوباما اعلام کرد سرانجام رهبران دموکرات و جمهوریخواه در مورد افزایش سقف بدهی‌های آمریکا به توافق دست یافتند.

رئیس جمهور آمریکا با این حال اظهار داشت که این توافق باید در دو مجلس این کشور به رای گذاشته شود.

این خبر کافی بود که بازارهای شرق آسیا نفس راحتی بکشند و بر ارزش شاخص سهام نیکی ژاپن یک و هفت دهم درصد افزوده شود.

بر اساس اين توافق، سقف استقراض دولت تا دو تريليون و ۴۰۰ ميليارد دلار افزايش خواهد يافت، اما همزمان از هزينه‌هاى دولت به ميزان يك تريليون دلار طی ۱۰ سال آینده، كاسته خواهد شد.

این در حالیست که در حال حاضر بدهی‌ها و تعهدهای مالی دولت آمریکا بیش از ۱۴ تریلیون دلار است.

اين توافق كه بايد در کنگره آمريكا نيز به راى گذاشته شود تنها دو روز مانده به پايان مهلت قانونى دولت براى افزايش سقف بدى‌هايش و پس از چند ماه مناقشه و كشمكش ميان جمهورى‌خواهان و دموكرات‌ها، صورت گرفت.

باراک اوباما به خبرنگاران گفت: «هنوز اعضای کنگره باید رای بسیاری مهمی بدهند با این حال می‌خواهم اعلام کنم که رهبران دو حزب در دو مجلس به یک توافق دست یافتند که کسر بودجه را کاهش می‌دهد و از پرداخت نشدن دیون دولت جلوگیری می‌کند.»

بن بست به وجود آمده بیشتر ناشی از آن بود که جمهوریخواهان و قانونگذاران نزدیک به «جنبش چای»، خواستار آن بودند که به صورت مقطعی با افزایش بدهی‌های دولت موافقت کنند و بار دیگر آن را در تابستان سال آینده و پیش از انتخابات ریاست جمهوری به رای بگذارند.

با این حال دموکرات‌ها بر این پافشاری می‌کردند که این موضوع تا بعد از انتخابات دیگر در کنگره مطرح نشود؛ موضوعی که می‌تواند برای دموکرات‌ها ریزش رای داشته باشد.

جمهوریخواهان که خواستار کاهش کسر بودجه ۱۴ تریلیون دلاری دولت هستند، با افزایش معنی دار مالیات نیز مخالفت می‌کنند.

دموکرات‌ها اما به طور کلی طرفدار افزایش مالیات هستند.

با این حال اگر کنگره نتواند تا روز سه شنبه رای مثبت به این توافق بدهد، به گفته کار‌شناسان دلار سقوط کرده و توفانی سهمگین بازارهای جهانی را درخواهد نوردید. بازارهایی که هنوز از کابوس بحران سال ۲۰۰۸ خلاصی نیافته‌اند.
XS
SM
MD
LG