لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

اوباما با تمجید از اتحادیه اروپا از تحریم بانک تجارت خبر داد


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اتحادیه اروپا را به خاطر وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران ستود و آن را نشانه وحدت جامعه جهانی در برابر تهران دانست.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه نفت، بانک مرکزی، تجارت الماس، طلا و دیگر فلزات گرانبها با ایران را تحریم کرد.

باراک اوباما در بیانیه‌ای که در تمجید از این تحریم‌ها صادر کرده، می‌گوید: «من اقدامات امروز شرکایمان در اتحادیه اروپا، برای اعمال تحریم‌های اضافی بر ایران را تحسین می‌کنم که در پاسخ به عمل نکردن رژیم ایران به تعهدات برنامه‌ هسته‌ای‌اش صورت گرفته است.»

باراک اوباما می‌افزاید: «این تحریم‌ها یک بار دیگر نمایانگر وحدت جامعه جهانی در مواجهه با تهدید جدی‌ای است که از برنامه اتمی ایران نشات می‌گیرد.»

باراک اوباما در ادامه تاکید کرد: «ایالات متحده همچنان تحریم‌های تازه‌ای برای افزایش فشار بر ایران وضع خواهد کرد.»

رئیس جمهور ایالات متحده افزود: «در روز ۳۱ دسامبر، من قانونی را امضا کردم که به موجب آن مجموعه‌ تازه‌ای از تحریم‌ها بر بانک مرکزی ایران و درآمدهای نفتی ایران وضع می‌شود.»

باراک اوباما همچنین اعلام کرد وزارت خزانه‌داری این کشور بانک تجارت ایران را نیز تحریم کرده است.

باراک اوباما گفت: «ما بر فشارهای خود می‌افزاییم مگر این که ایران راه خود را تغییر دهد و به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند.»

تحریم بانک تجارت

وزارت خزانه داری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای روز دوشنبه از تحریم بانک تجارت ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «آمریکا یکی از آخرین راه‌های دسترسی ایران را به نظام مالی جهان نشانه گرفت. وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز سومین بانک مهم ایران یعنی بانک تجارت را در فراهم آوردن تسهیلات نقل و انتقال مالی برای افراد و شرکت‌هایی که به کمک‌رسانی در راستای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مظنون هستند و در فهرست تحریم‌های بین المللی قرار دارند مسئول دانست.»

بنا بر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، با افزوده شدن بانک تجارت به فهرست تحریم‌ها، هم‌اکنون ۲۳ نهاد مالی ایران و از جمله همه بانک‌های دولتی ایران از سوی واشینگتن تحریم شده‌اند.

دیوید کوهن مسئول سازمان اطلاعات مالی و تروریسم ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در شرایطی که بانک‌های جهان برای ایران محدودیت‌هایی ایجاد می‌‌کنند و پول ملی ایران به سرعت در حال از دست دادن ارزش خود است، اقدام امروز آمریکا علیه بانک تجارت یکی از آخرین راه‌های دسترسی تهران به نظام مالی جهان را نشانه می‌گیرد.

به گفته کوهن این اقدام انزوای مالی ایران را عمیق‌تر و دسترسی تهران به منابع ارزی را محدود‌تر خواهد ساخت و سبب خواهد شد ایران نتواند به سادگی برنامه‌های هسته‌ای خود را از نظر مالی پشتیبانی کند.

در بیانیه وزارت خزانه‌‌داری آمریکا آمده است: «بانک تجارت در برنامه‌های غیرقانونی هسته‌ای ایران نقش مهمی دارد. برای نمونه در سال ۲۰۱۱ این بانک نقل و انتقال ده‌ها میلیون دلار را که به مصرف برنامه‌های هسته‌ای ایران و غنی سازی اورانیوم رسیده فراهم ساخت. سازمان انرژی اتمی ایران که مستقیما زیر نظر رئیس جمهور ایران اداره می‌شود نهاد اصلی برای توسعه فناوری هسته‌ای ایران است. این سازمان علاوه بر قانون شماره ۱۳۳۸۲ آمریکا توسط قطعنامه شماره ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مورد تحریم قرار گرفته است. »

در بخشی دیگری از این بیانیه قید شده است که بانک تجارت با نزدیک به ۲۰۰۰ شعبه در سراسر ایران و نیز شهرهایی مانند پاریس در فرانسه و دوشنبه در تاجیکستان از بزرگترین بانک‌های ایران است. بانک بازرگانی در مینسک نیز که یک نهاد مالی بلاروسی است نیز توسط بانک تجارت اداره می‌شود.
XS
SM
MD
LG