لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

اوباما اروپا را به وحدت و انسجام فراخواند


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبهٔ به همراه آنگلا مرکل از بزرگترین نمایشگاه فنی جهان در شهر هانوفر دیدار کرد. آقای اوباما پس از دیدار از نمایشگاه در سخنرانی طولانی خود تقریبا هیچ موضوعی در جهان امروز را فراموش نکرد و به بحران‌های جهانی از سوریه و عراق گرفته تا اوکراین و افغانستان و بحران مهاجرت در اروپا پرداخت. آقای اوباما از رفرم بیمه و بهداشت در آمریکا تا توافق هسته‌ای با ایران سخن گفت و به دگرستیزی در اروپا اشاره کرد و از جمله گفت پاسخ به بحران مهاجرت در اروپا کشیدن دیوار و سیم خاردار دور کشورها و دست‌آویزی به جنگ مذاهب و نژاد نیست، بلکه پافشاری بر ارزش‌های جهانشمول آزادی و کرامت انسانی است.

آقای اوباما مشخصا از سیاست‌های آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در ماه‌های گذشته و پذیرش هزارها پناه جو دفاع کرد و گفت: «ما خودمان را به ایده بزرگتری متعهد کرده‌ایم که برپایه یک باور استوار است و نه برپایه ملیت و نژاد بلکه برپایه اصول برپایه حقیقت‌هایی که بدیهی‌اند مانند برابری انسان‌ها. و اکنون اروپا با چالش مهاجران و مذهب روبروست. من میخواهم یادآوری کنم که کشورهای ما آن قدر قوی، امن و موفق هستند که بتوانند با استقبال از پناهجویان با این چالش موفقیت‌آمیز روبرو شویم از جمله با پناهجویان مسلمان.»

آقای اوباما با اشاره به این که نظام‌های دموکراتیک باید به مسایل و نیازهای شهروندان پاسخ دهد و این که به این نظام‌ها انتقادهایی هم می‌تواند وارد باشد، گفت باهمه اینها این نظام اجتماعی برتری خود را بر دیگر نظام‌ها نشان داده است: «به عنوان انسان‌های آزاد ما نمی‌توانیم به تروریست‌ها اجازه بدهیم نظام ما و تعهدات ما به ارزش‌های جهانشمول را از بین ببرند. فرآیند دموکراسی می‌تواند آهسته باشد، دردسرساز و باعث سرخوردگی باشد من خودم می‌دانم من با کنگره تجربه کردم. شکی نیست که کار اتحادیه اروپا با چه سختی‌هایی روبروست. اما اگر به سراسر دنیا نگاه کنیم و ببینیک که نظام‌های تئوکراسی، نظام‌ها ی خودکامه با خشونت حکومت می‌کنند، خواهیم دید که نظام‌های دموکراتیک کارآمدترین شکل نظام‌های کنونی هستند. وقتی من از دموکراسی صحبت می‌کنم منظورم تنها برگزاری انتخابات نیست چون در بسیاری از کشورها انتخابات با شرکت هفتاد یا هشتاد درصد رای‌دهندگان برگزار می‌کنند اما رسانه‌ها و قوه قضاییه را در اختیار دارند و به نهادهای مدنی و ان جی او ها اجازه فعالیت نمی‌دهند. آنها باید خود را ثبت کنند و منظور من دموکراسی واقعی آن نظامی که ما در اروپا و آمریکا داریم.»

درباره سفر آقای اوباما و سخنرانی او در هانوفر حبیب حسینی فرد تحلیلگر در آلمان به رادیو فردا می‌گوید: «سخنرانی آقای اوباما دفاع از اروپای واحد و منسجم بود.»

گزارش جواد کوروشی از سخنرانی اوباما در هانوفر
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00
لینک مستقیم

آقای اوباما پس از اجلاس سران پنج کشور آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد آلمان را ترک کرد. پیشاپیش سفر آقای اوباما ده‌ها هزار نفر روز شنبه در هانوفر علیه قرارداد همکاری بازرگانی و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک موسوم به « تی تی آی پی» (TTIP) دست به راهپیمایی زدند.

XS
SM
MD
LG