لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

فرود اضطراری به خاطر یک فنجان قهوه


-هواپیمای رئیس جمهور صربستان در راه سفر به ایتالیا مجبور به بازگشت به بلگراد شد. البته دلیلش اشکال فنی موتور هواپیما نبود، بلکه ریخته شدن قهوه کمک خلبان روی دستگاه‌های هدایت کننده باعث این اتفاق بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:25 0:00
لینک مستقیم

رویترز نوشته بعد از اینکه هواپیما دچار تلاطم هوایی شد، قهوه کمک خلبان روی دستگاه‌ها می‌ریزد. وقتی که کمک خلبان مشغول پاک کردن قهوه ریخته شده بود، دستش به دکمه‌ای می‌خورد که سیستم هدایت اتوماتیک رو خاموش می‌کند و از اینجا به بعد هواپیما شروع به کم کردن ارتفاع کرد. این اتفاقات پشت سر هم باعث شده که سرنشین‌های هواپیما از جمله رئیس جمهور و مشاورانش به اطراف کابین پرتاب بشوند و حسابی بترسند. تا اینکه خلبان کنترل را به دست می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد که هواپیمای فالکون حامل تومیسلاو نیکولیچ، رئیس جمهور صربستان، را به بلگراد برگرداند. به این ترتیب دیدار آقای نیکولیچ با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، لغو شد و قهوه ریخته ای که به فنجان بازنگشت، باعث تعلیق موقت کمک خلبان بی‌احتیاط شد.

-پلیس راهنمایی رانندگی امارات متحده عربی برای تشویق راننده‌های وسایل موتوری و به صفر رساندن تلفات جانی ناشی از تصادف‌های رانندگی، از حدود دوسال قبل سامانه‌ای تشویقی به اجرا گذاشته شده به اسم سیستم امتیازبندی سپید که در آن به راننده‌هایی که در طول سال جریمه نشده‌اند، جایزه داده می‌شود. سایت خبری گالف نیوز در امارات متحده عربی، نوشته که امسال در مراسمی برای اعلام برنده‌ها، در یک قرعه‌کشی دو تا از این راننده‌های خوش‌شانس، خودرو برنده شدند؛ از جمله یکی از آنها که یک خانم ۲۷ ساله است یک دستگاه خودروی هوندا برده است.

سیستم امتیازبندی سپید از سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی حدود سه سال قبل شروع شده و هدفش هم این است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی پنج سال آینده، آمار قربانیان تصادف در هر صدهزار نفر را به صفر برساند. هرساله ۱۵۰۰ راننده برای رعایت مقررات و جریمه نشدن جایزه می‌گیرند در حالیکه بیشتر اوقات جایزه چند شب اقامت در هتل، یا کارت خرید از فروشگاه‌هاست ولی قیمتی‌ترین آنها جایزه خودروست. این شیوه تشویقی در مقیاس و اندازه‌های کوچک‌تر در یکی از نواحی کشور نیوزیلند هم اجرا شده است .

-در چین مردانی که از تنها بودن در بازی‌های رایانه‌ای خسته شدند، می‌توانند با پرداخت حداکثر ساعتی ۱۶ دلار برای خودشان یک همبازی زن استخدام کنند. سایت خبری «دِ وانت چاینا تایمز»، نوشته که گروهی از این خانم‌ها به عنوان اسکورت اینترنتی همراه با مردان بازی می‌کنند ولی بعضی هم به شکل آنلاین و چهره به چهره درباره بازی‌های اینترنتی مشاوره می‌دهند و گپ می‌زنند. یکی از شرکت‌های خدماتی اسکورت‌های خانم، به این سایت گفته که مشتری‌ها بیش از آنکه به مهارت‌های زنان مشاور در زمینه گیم‌های اینترنتی اهمیت بدهند، ترجیح می‌دهند که مشاورها خوش‌صدا باشند. خیلی از مشتریان، کارمندانی هستند که در مناطق ساحلی چین زندگی می‌کنند؛ از طرف دیگر بیشتر زنان اسکورت، دانشجو یا کارمندهایی هستند که برای درآمد بیشتر این شغل رو به عنوان حرفه دوم خودشان انتخاب می‌کنند. به گفته این شرکت خدماتی، هم عرضه و هم تقاضا در این بازار بالاست. در چین جمعیت مردان بیشتر از زنان است و بنا بر آمارهای اعلام شده، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، یعنی ۵ سال آینده، تعداد مردان چینی ۳۰ میلیون نفر بیشتر از زنان چینی خواهد بود.

-بعضی‌ها با صدای شکستن قولنج انگشت‌های دست مشکلی ندارند، در حالیکه یک عده از این صدا بیزارند. از سال‌ها پیش درباره منشا این صدا بین دانشمندان اختلاف نظر بود و اولین پژوهش در این باره سال ۱۹۴۷ میلادی یعنی ۶۸ سال قبل انجام شد. تا اینکه بالاخره پژوهشگران به یک جواب واحد رسیدند. رویترز نوشته که کار‌شناسان با انجام یک پژوهش متوجه شدند که صدای شکستن قولنج انگشت ناشی از تشکیل سریع یک حفرهٔ هوا درون مایع میان غضروفی هست که بین مفاصل انگشت‌ها وجود دارد. سرعت تشکیل این حفره هوا و صدای آن در موقع شکستن قولنج انگشت‌ها در یک‌سیصد میلیونیوم ثانیه اتفاق می‌افتد. ضمنا پژوهشگران معتقدند که شکستن قولنج به انگشت‌ها آسیب نمی‌زند.

-نتیجه یک پژوهش اجتماعی در پاریس، مسئولان این شهر را به فکر انداخته که برای ریشه‌کن کردن رفتارهای تهدیدآمیز جنسی علیه زنان در اتوبوس‌ها و قطارهای این کشور، فراخوان ملی بدهند. این پژوهش نشان می‌دهد که تقریبا همه زنان در پایتخت فرانسه به نوعی در وسایل حمل و نقل عمومی مورد مزاحمت‌های جنسی قرار می‌گیرند. روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا نوشته که مزاحمت‌های جنسی در این تحقیق طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، از توهین گرفته تا رفتارهای تهدیدآمیز مثل سوت زدن، اظهارنظر درباره ظاهر زنان، تا حمله و تجاوز. بر پایه این تحقیق، از هر ده زن، شش نفر از مورد حمله قرار گرفتن در وسائط نقلیه عمومی می‌ترسند در حالیکه در مقایسه، از هر ده مرد، سه نفر از مزاحمت‌های جنسی هراس دارند. در ادامه این پژوهش آمده که تهدیدهای جنسی، لفظی و فیزیکی علیه زنان، آزادی آنها را محدود می‌کند چرا که مجبورند برای دور ماندن از این آزار‌ها برنامه روزانه، مسیرهای رفت و آمد، یا نوع پوشش خود را تغییر بدهند. مدیر شورای عالی برابری جنسیتی که این گزارش را گردآوری کرده به روزنامه «لو پاریزین» گفته که هیچوقت فکر نمی‌کرده که مشکل اینقدر فراگیر بوده باشد. یکی از اعضای این شورا هم گفته که مزاحمان جنسی تصور می‌کنند که از مصونیت کامل برخوردارند و می‌توانند با استفاده از ازدحام جمعیت از محل جرم فرار کنند. در حالیکه مردم باید بدانند که لمس پشت یک زن، جرم جنسی محسوب می‌شود و حکمش پنج سال حبس بعلاوه پرداخت ۷۵ هزار یورو جریمه است. به گفته این عضو شورای عالی برابری جنسیتی در فرانسه، زنان باید درک کنند که این جور اتفاقات به هیچ وجه عادی نیستند و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. به همین دلیل این شورا تصمیم گرفته که برای توقف مزاحمت‌های جنسی یک کارزار ملی راه‌اندازی کند از جمله به وسیله پخش بروشور، پوستر و هشدارهای صوتی در ایستگاه‌های وسائط نقلیه، ضمن اینکه پشت بلیط‌ها یک شماره تلفن اضطراری هم برای تماس قربانیان چاپ خواهد شد.

-مسئولان شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، تصمیم دارند که با جلوگیری از واردات و فروش لباس سیاه زنانه، اجازه ندهند که زنان دوشنبه مشکی‌پوش بشوند. سایت خبری آسیا پلاس در تاجیکستان در گزارشی در همین زمینه نوشته که شهردار شهر دوشنبه در جلسه چند روز گذشته از تمام موسسات دست‌اندرکار نظارت بر البسه در آن شهر خواسته از واردات لباس‌های بیگانه با فرهنگ تاجیکی جلوگیری کنند. پیشتر هم امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، از رشد تعداد زنان و دختران سیاهپوش ابراز نگرانی کرده بود و گفته بود که تاجیک‌ها حتی در مراسم عزاداری هم سراپا سیاه نمی‌پوشند.

  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG