لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

مخالفت برخی اصولگرایان با قراردادهای نفتی و واکنش دولت


به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری معاون، اول رئیس جمهور، روز سه‌شنبه با سپاسگزاری از منتقدان به قرادادهای نفتی از وزیر نفت خواست پیشنهادهای اصلاحی را در اسرع وقت جهت تصویب در اختیار دولت قراردهد.

به نوشته خبرگزاری تسنیم این کار پس از انتشار نامه احمد توکلی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی به معاون اول رئیس جمهور انجام می‌گیرد.

احمد توکلی در نامه خود استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی را برخلاف مصالح ملی و منافع استراتژیک نظام خوانده و خواستار تغییر استراتژیک راهبرد دولت در جذب سرمایه و فناوری خارجی در صنعت نفت و گاز شده بود.

به باور مخالفان اصولگرا این قراردادها به تسلط شرکت‌های خارجی بر منابع نفتی و گازی و نقض حاکمیت ملی و تضعیف کمّ و کیف ظرفیت تخصصی شرکت ملی نفت، شرکت‌های تابعه و شرکت‌های بخش خصوصی می‌انجامد.

خبرگزاری رویترز هم دربهمن ماه گذشته از مخالفت اصولگرایان با قراردادهای تازه نفتی خبرداد و همین مخالفت‌ها را دلیل تشکیل نشدن کنفرانس نفتی ایران در آن زمان در لندن خواند.

نصیر شیرخانی روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسایل نفت و گاز در لندن به رادیو فردا می‌گوید اصلا تا به حال هیچ قرارداد تازه‌ای بسته نشده است بلکه مخالفان به طرح این قرادادها معترضند.

آقای شیرخانی بر این باور است که با تغییر ترکیب مجلس دهم در مقایسه با مجلس پیش احتمالا این انتقادها ضعیف‌تر خواهند شد و وزارت نفت می‌تواند در فضایی آرام‌تر با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کند.

گزارش جواد کوروشی از اختلاف ها بر سر قراردادهای نفتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
لینک مستقیم

تا به حال ایران بر پایه طرح بیع متقابل، که نقش شرکای خارجی را برای ارائه‌دهندگان خدمات کاهش می‌داد، خواهان همکاری با شرکت های خارجی بود که مورد استقبال شرکت‌های نفتی بین‌المللی قرار نگرفت و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران را به‌شدت کاهش داد.

XS
SM
MD
LG