لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

وزارت نفت: برای افزایش فروش نفت با وزارت خارجه همکاری می‌کنیم


 محسن قمصری
محسن قمصری
محسن قمصری مدیر جدید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران که جایگزین محمد علی خطیبی شده است اعلام کرد که به منظور افزایش فروش نفت، وزارت نفت و خارجه هماهنگی‌های بیشتری را در دستور کار قرار خواهند داد.

محسن قمصری سه شنبه ۲۹ مرداد طی گفت‌وگو به خبرگزاری مهر اعلام کرد که مهمترین اولویت کاری وی بر روی افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خواهد شد.

برنامه قمصری برای افزایش صادرات نفت و درآمدهای ارزی حاصل از آن در حالی است که صادرات نفت ایران طی دو سال گذشته بیش از ۲ برابر افت کرده و بر اساس تحریم‌های آمریکا ایران تنها می‌تواند پول نفت صادراتی خود را صرف واردات کالاهای مجاز از همان کشور مشتری نفت ایران بکند.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۲٫۲ میلیون بشکه و صادرات میعانات گازی حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود.

این در حالی است که بنا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۲ به ۱٫۵ میلیون بشکه در روز رسید.

ایران در سال جاری میلادی نیز تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی با کاهش هرچه بیشتر فروش نفت مواجه شد، به طوری که محمدعلی خطیبی که پست خود را به قمصری تحویل داده، سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که «وضعیت صادرات نفت خام و میعانات گازی در چهارماه اول سال با توجه به بودجه پیش‌بینی شده به رقم قابل قبولی رسید».

در بودجه پیش‌بینی شده، کل صادرات روزانه نفت خام ایران ۱٫۳ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است، اما فروش میعانات گازی در بودجه لحاظ نمی‌شود.

با توجه به صادرات ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی (بر اساس گزارش گمرک ایران مبنی بر فروش ۲٫۶ میلیارد دلار میعانات گازی در چهار ماه اول سال)، هم‌اکنون کل صادرات نفت خام ایران حدود یک میلیون بشکه در روز است.

محسن قمصری مدیر جدید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفته است که به منظور افزایش صادرات نفت خام احیای بازارهای سنتی و کشف بازارهای جدید در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت و در این راستا «یکسری هم فکری و هماهنگی‌های گسترده‌ای باید بین وزارت نفت و وزارت امور خارجه انجام شود تا با بکارگیری یک دیپلماسی فعال نفتی به حفظ و افزایش منافع ملی کمک کند».

دیپلمات‌ها در وزارت نفت

علاوه بر استفاده از ظرفیت وزارت خارجه، انتصاب‌های جدید در وزارت نفت و حلقه یاران نزدیک زنگنه نشان از فعال کردن پتانسیل روابط خارجی در خود وزارت نفت است.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه جمعه هفته گذشته و درحالی که هنوز اولین روز کاری خود در وزارت نفت را آغاز نکرده بود، منصور معظمی را به‌عنوان سرپرست جدید امور بین‌الملل وزارت نفت منصوب کرد. معظمی پیشتر به عنوان معاون منابع انسانی وزیر نفت و سفیر ایران در برزیل مشغول به کار بوده است.

این گزارش با اسم بردن از حلقه یاران زنگنه در وزارت نفت، از جمله حجت الله غنیمی‌فرد، حسن کاظم‌ پور اردبیلی، محسن قمصری، جواد یارجانی و نصرت‌الله سیفی می‌نویسد که این افراد را باید در ردیف مهمترین دیپلمات‌های نفت و گازی کشور در اوپک و امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نام برد که مذاکرات با تعدادی از این مدیران برای بازگشت مجدد به وزارت نفت آغاز شده است.

در همین حال محمد سوری مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش هم از دیگر مدیرانی است که حتی زنگنه در چندین نشست نسبت به برکناری وی به عنوان یک برند بین‌المللی از ناوگان نفتکش ایران در زمان شدیدترین تحریم‌های خارجی به شدت انتقاد کرده و رسما خواستار بازگشت وی به صنعت نفت شده است.
XS
SM
MD
LG