لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

کاهش دوباره بهای نفت


بهای نفت پس از انتشار گزارشی در مورد افزایش سه‌برابری رشد ذخیره نفت آمریکا به زیر ۵۰ دلار درهر بشکه سقوط کرد.

به گزارش رویترز، موسسه نفت آمریکا روز سه‌شنبه گزارش داد که ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۱ اکتبر ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یافت، که نسبت به رقم پیش‌بینی شده ۱.۷ میلیون بشکه‌ای رشد سه برابری نشان می‌دهد.

هفته گذشته، اداره اطلاعات انرژی آمریکا بازار را با اعلام غیرمنتظره‌ای شگفت‌زده کرد و گزارش داد ۵.۲ میلیون بشکه نفت در هفته منتهی به ۱۴ اکتبر از ذخایر استراتژیک این کشور برداشت شده است که علت آن تاخیر در واردات محموله‌های نفتی به‌خاطر طوفان بوده است.

فیل دیویس بازرگان مرکز سرمایه‌گذاری‌های «پس ای دابلیو» در وودلند پارک نیوجرسی با اشاره به داده‌های موسسه نفت آمریکا می‌گوید اشباع بازار ادامه خواهد داشت و تقاضا به حالت قبل باز نخواهد گشت.

رو روز قبل بهای نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت بالای ۵۰ دلار بود و حتی طی چند روز گذشته از ۵۱ دلار نیز گذشته بود، اما هم‌اکنون ۴۹ دلار و ۳۷ سنت معامله می‌شود.

نفت خام برنت که یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی است و طی چند روز گذشته به ۵۲ دلار رسیده بود، هم اکنون حدود ۵۰ دلار و ۲۵ سنت معامله می شود.

پیش از این، قیمت نفت در سه هفته پس از ۲۷ سپتامبر که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد پس از هشت سال تصمیم به کاهش تولید گرفته است ۱۳ درصد افزایش یافته بود. تصمیم اوپک در مقابله با کاهش شدید بهای نفت از سال ۲۰۱۴ که به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده بود اتخاذ شد.

قرار است تصمیم اوپک در اجلاسی در ۳۰ نوامبر در شهر وین نهایی شود. اوپک در حال مذاکره با اعضای سازمان و همچنین تولیدکنندگان خارج از سازمان، به رهبری روسیه، است تا منافع و ثبات بازار را تضمین کند.

در همین حال، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت پس از عربستان سعودی در میان کشورهای عضو اوپک است، اعلام کرده است باید از لیست کاهش تولید مستثنی شود زیرا این کشور به درآمدهای نفتی برای مبارزه با نیروهای داعش نیاز دارد.

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند عراق مایل است تولیدش را فقط تا مقدار مربوط به ماه سپتامبر کاهش دهد. این کشور اعلام کرد ماه گذشته ۴ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه نفت درروز تولید کرده است.

ماه سپتامبر، اعضای اوپک به توافقی اولیه به منظور محدود کردن تولید روزانه به ۳۲.۵ میلیون تا ۳۳ میلیون بشکه دست یافتند. آنها می‌گویند این توافق را که شامل تعیین سقف تولید برای همه اعضاست در اجلاس نوامبر نهایی خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید که برخی تحلیلگران عقیده دارند حتی اگر این توافق نهایی شود، اعضا سقف تولید تعیین‌شده را درنظر نگرفته و به میزان دلخواه تولید می‌کنند تا سهم ازدست رفته بازار و درآمدهای نفتی خود را احیا کنند.

علاوه بر عراق، روسیه نیز می‌تواند توافق یادشده را برهم بزند. این کشور هنوز تعهدی برای پیوستن به تلاش اوپک برای محدود کردن تولید نشان نداده است. تولید نفت روسیه در ماه اکتبر به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید که رکوردی در دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است.

XS
SM
MD
LG