لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

گزارش سالانه اوپک: کاهش ۱۷ درصدی صادرات نفتی ایران


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش سالانه خود اعلام کرد که مجموع درآمد صادرات نفت و مواد نفتی ۱۲ عضو این سازمان طی سال ۲۰۱۲ به رکورد جدیدی دست یافته و بالغ بر هزار و ۲۶۱ میلیارد دلار شده است.

این گزارش که عصر دوشنبه هفتم مرداد ماه منتشر شد، می‌گوید که ارزش صادرات نفت، مواد نفتی و گاز مایع (ال پی جی) ایران در سال گذشته مجموعا به ۱۰۱ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ همچنین حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این دوره زمانی ۱۷٫۲ درصد کاهش یافته است.

البته داده‌های این گزارش عموما بر اساس اطلاعاتی است که کشورهای عضو مستقیما در اختیار اوپک قرار داده‌اند و در کنار بیشتر داده‌ها اشاره می‌کند که احتمالا با آمارهای مستقل همخوانی نداشته باشد.

بر اساس این گزارش کل صادرات ایران (نفتی و غیر نفتی) در سال گذشته ۱۳۳ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۱٫۶ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.

واردات ایران در سال ۲۰۱۲ نیز مجموعا بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل آن حدود ۸ میلیارد دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص ملی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در سال گذشته حدود ۵۴۹ میلیارد دلار بوده است؛ البته اوپک در گزارش خود برابری واحد پول ایران در مقابل دلار را طی سال گذشته بر اساس هر دلار ۱۲۱۷ تومان محاسبه کرده است.

اوپک در گزارش سالانه خود می‌افزاید که کل ذخایر نفتی اثبات شده ایران ۱۵۷٫۳ میلیارد بشکه برآورد می‌شود که نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱٫۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. ایران بعد از ونزوئلا و عربستان سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی جهان است.

همچنین ذخایر گازی ایران ۳۳ تریلیون و ۷۸۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده که نسبت به سال ۲۰۱۱ افزایشی نیم درصدی نشان می‌دهد. بر اساس برآورد اوپک، ایران بعد از روسیه دومین دارنده بزرگ گاز جهان است، اگرچه شرکت «بریتیش پترولیوم» اخیرا اعلام کرد که ذخایر گازی ایران از روسیه بیشتر است.

اوپک کل ذخایر اثبات شده نفت در جهان را ۱٫۴۷۸ تریلیون بشکه و ذخایر گازی جهان را بیش از ۲۰۰ تریلیون متر مکعب ارزیابی کرده است.

این گزارش تولید روزانه نفت ایران را در سال گذشته ۳ میلیون و ۷۳۹ هزار بشکه عنوان کرده استغ با این حال اوپک در گزارش ماهانه خود که ۱۹ تیرماه منتشر کرد، تولید روزانه نفت خام ایران در سال ۲۰۱۲ را بر اساس ارزیابی‌های خود ( و نه آمارهایی که ایران به سازمان تحویل می‌دهد) روزانه حدود ۲ میلیون و ۹۷۳ هزار بشکه عنوان کرده بود.

صادرات نفت و میعانات گازی

گزارش اوپک می‌افزاید که ایران در سال گذشته میلادی روزانه حدود ۲٫۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته است که ۱٫۸۳۹ میلیون بشکه آن به خاطر تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا (در ژوئیه سال گذشته) راهی بازارهای آسیایی شده است؛ در حالی که صادرات نفت و میعانات گازی ایران به بازارهای آسیایی در سال ۲۰۱۱ حدود ۱٫۳۹ میلیون بشکه در روز بود. ایران در سال گذشته روزانه ۱۶۲ هزار بشکه صادرات نفت به اروپا و
۱۰۱ هزار بشکه به آفریقا داشته است.

این گزارش می‌گوید که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱۷٫۲ درصد کاهش یافته است.

ایران در سال گذشته به فاصله اندکی از کویت، پنجمین صادرکننده بزرگ نفت خام و میعانات گازی میان ۱۲ عضو اوپک بوده است.

اوپک می‌نویسد که آمار صادرات نفت الزاما بازتاب دهنده ارزیابی‌های مستقل نیست. کما اینکه بر اساس گزارش سالانه آژانس جهانی انرژی، صادرات نفت خام ایران در سال گذشته ۱٫۲ میلیون بشکه بوده و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز صادرات نفت خام به علاوه میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۲ را مجموعا ۱٫۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که ۶ اردیبهشت ماه منتشر شد، ایران در سال گذشته در مجموع ۶۹ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است.

این گزارش همچنین ظرفیت پالایشگاهی ایران در سال ۲۰۱۲ را یک میلیون و ۶۸۱ هزار بشکه در روز عنوان کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ بیش از ۵ درصد کاهش یافته است.

گزارش اوپک حاکی است که ایران در سال ۲۰۱۲ روزانه حدود ۴۵۶ هزار بشکه محصولات نفتی صادر کرده است که بازار همه این محصولات کشورهای آسیایی بوده است.

متوسط قیمت نفت ایران در سال گذشته ۱۰۹ دلار و ۶ سنت برای هر بشکه بوده است.

تولید و صادرات گاز

این گزارش تولید «ناخالص» گاز ایران را ۲۳۱٫۳ میلیارد متر مکعب عنوان کرده که حدود ۲۹ میلیارد متر مکعب آن دوباره به چاه‌های نفتی تزریق شده است. این گزارش در جدول تولید گاز کشورهای عضو، مقابل حجم گاز تولیدی ایران که در مشعل‌ها سوزانده می‌شود (هدر می‌رود) علامت (-) قرار داده، اما خبرگزاری مهر ۲۷ بهمن ماه از قول رستم قاسمی وزیر نفت ایران اعلام کرد که روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز در مشعل‌های گازی سوخته و به هدر می‌رود. برخی گزارش‌های دیگر این رقم را روزانه تا ۴۵ میلیون متر مکعب عنوان کرده‌اند.

اوپک می‌گوید که حجم گاز تزریقی به چاه‌های کهنه نفتی برای بالا بردن بازدهی آنها در سال گذشته نسبت به سال قبل آن بیش از ۱۸ درصد کاهش یافته است.

همچنین مقابل میزان افت حجم گاز ایران در جریان خشک سازی گاز مرطوب برای قابل استفاده شدن، علامت (-) قرار داده است، اما این رقم برای سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۹ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

شرکت بریتیش پترولیوم در ارزیابی ۲۳ خرداد ماه خود برآورد کرده بود که ايران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۶۰٫۵ ميليارد مترمکعب توليد گاز طبيعی خشک و ۱۵۶ ميليارد متر مکعب مصرف گاز داشته است.

اوپک می‌گوید که ایران در سال گذشته ۹٫۱۵۲ میلیارد متر مکعب صادرات گاز و ۶٫۷۲ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشته است.

صادرات گاز ایران (به ترکیه) در این بازه زمانی مقدار اندکی افزایش یافته، اما واردات آن (از ترکمنستان) بیش حدود ۴۲٫۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG