لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

دولت پاکستان خواستار مداخله ارتش برای مقابله با معترضان شد


 معترضانی که در اسلام‌آباد اردو زده‌اند. شنبه چهارم آذر
معترضانی که در اسلام‌آباد اردو زده‌اند. شنبه چهارم آذر

دولت پاکستان روز شنبه از ارتش خواست برای مقابله با تحصن اسلامگراها در اسلام‌آباد وارد عمل شود. آخرین خبرها از کشته شدن شش نفر حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی درگیری پلیس با فعالان حزب «تحریک لبیک»، در اسلام‌آباد دهها نفر و از جمله شمار زیادی از نیروهای پلیس زخمی شدند.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع بیمارستانی گزارش داده دستکم شش نفر در این درگیری‌ها کشته و ۲۰۰ نفر زخمی‌ شده‌اند.

با فرارسیدن شب، اعتراض‌ها به دیگر شهرهای بزرگ نیز کشیده شده است. تظاهراتی نیز در فیض‌آباد در نزدیکی اسلام‌آباد برگزار شده و معترضان با نیروهای پلیس روبرو شدند.

دولت پاکستان شبکه‌های تلویزیونی خصوصی را از پخش برنامه منع کرده است.

هواداران حزب تازه‌تاسیس و تندروی «تحریک لبیک»، از دو هفته پیش راه‌های اصلی به پایتخت را مسدود کرده‌اند. این حزب وزیر قانون پاکستان را به توهین به مقدسات اسلامی متهم کرده و خواستار برکناری و بازداشت وی است.

اعجاز اشرفی سخنگوی این حزب گفت: «ما هزاران نفریم. ما اینجا را ترک نخواهیم کرد و تا آخر خواهیم جنگید.»

در چند ماه گذشته دو حزب تندروی اسلامی که یکی از آنها «تحریک لبیک» است در صحنه سیاسی پاکستان ظهور کرده‌اند و انتظار می‌رود در انتخابات تابستان سال آینده نقش مهمی ایفا کنند.

در همین حال احسن اقبال وزیر کشور پاکستان شنبه شب از ارتش خواست برای برقرار نظم و قانون مطابق قانون اساسی وارد عمل شود.

وزیر کشور پاکستان گفته است که اعتراض‌های کنونی «توطئه‌ای» برای تضعیف دولت شاهد خاقان عباسی است. پس از برکناری نواز شریف به اتهام فساد از سوی دیوان عالی پاکستان، شاهد خاقان عباسی، هم‌حزبی نواز شریف، نخست‌وزیری را در اختیار گرفت.

وزیر کشور پاکستان گفت: «تلاش‌هایی برای ایجاد هرج و مرج در کشور صورت گرفته است. باید بگویم که متاسفانه یک حزب سیاسی که پیامش را به مردم بر اساس یک عقیده بسیار مقدس می‌رساند، در این توطئه مورد (سوء) استفاده قرار گرفته تا هرج و مرج کشور را فرابگیرد.» وزیر کشور با این حال به جریان‌های پشت «توطئه» اشاره‌ای نکرد.

فرمانده ارتش پاکستان شنبه از دولت پاکستان خواست به اعتراض‌ها پایان دهد و در عین حال تاکید کرد «هر دو طرف از خشونت پرهیز کنند.»

در همین حال عمران خان رهبر اپوزیسیون، دولت را به ناتوانی در انجام وظایفش متهم کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد.

به گفته پلیس درگیری‌ها در اسلام‌آباد پس از اعزام ۴۰۰۰ نیروی پلیس برای متفرق کردن حدود هزار معترض آغاز شد.

معترضان جریان زندگی روزانه در اسلام‌آباد را با اخلال مواجه کرده‌اند و حکم دادگاه برای بازکردن راه‌ها و ترک محل را نادیده گرفته‌اند.

حزب تحریک لبیک، زاهد حمید وزیر قانون را به خاطر تغییر در قانون انتخابات مورد حمله قرار داده است. پیشتر در قانون انتخابات عبارت «سوگند می‌خورم» که محمد آخرین پیامبر خداست وجود داشت که به «باور دارم...» تغییر یافته بود. دولت با این حال این عبارت را دوباره به شکل اولیه خود بازگرداند اما اعتراض‌ها همچنان ادامه یافت.

رویترز می‌نویسد حزب تحریک لبیک به‌وسیله هواداران ممتاز قادری محافظ فرماندار ایالت پنجاب تاسیس شده است. ممتاز قادری رئیس خود را در سال ۲۰۱۱ به ضرب گلوله کشت. فرماندار پنجاب خواستار اصلاح قوانین مربوط به توهین به مقدسات شده بود.

ماه گذشته این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای پیشاور با کسب ۷.۶ درصد آراء به نتیجه‌ای دور از انتظار دست یافت.

XS
SM
MD
LG