لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

چه کسی رییس مجلس دهم می‌شود؟


چه کسی رییس مجلس دهم می‌شود؟ پرسشی که از روز یازدهم اردیبهشت پس از پایان دور دوم انتخابات مجلس همچنان از داغ‌ترین موضوع در تهران است. آرایش سیاسی مجلس دهم نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان و هوادار دولت با بیش از ۱۲۰ کرسی بیش از چهل درصد کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند. اصولگرایان با بیش از هشتاد کرسی حدود ۲۸ در صد کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده‌اند. مستقلین با ۶۵ نماینده بیش از یک پنجم آرای مجلس را در اختیار دارند. البته این آرایش از دید اصولگرایان پذیرفتنی نیست. اصولگرایان شمار نمایندگان خود و «مستقل‌های اصولگرا» را ۱۴۸ نفر و شمار نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدال و مستقل‌های اصلاح‌طلب را ۱۳۶ نفر محاسبه می‌کنند.

حمید گرمابی نماینده نیشابور در مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا بر این باور است که امکان توافق بین آقایان عارف و لاریجانی وجود دارد و می‌گوید که مجلس دهم باید اصل نظارت را به طور تمام و کمال انجام دهد و به خاطر منافع ملی با دولت تعامل داشته باشد.

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در مجلس دهم که عضو جبهه پایداری است به خبرگزاری کار ایران ایلنا می‌گوید: «دوره ریاست لاریجانی در مجلس هم دارای نقاط مثبت بوده و هم نقاط ضعف؛ ولی سر جمع ایشان مدیر لایقی برای مجلس بوده است بنابراین جبهه پایداری در حال حاضر از ریاست ایشان حمایت می‌کند.»

رحیم زارع نماینده آباده در مجلس علی لاریجانی را فردی فراجناحی و جامع‌نگر می‌خواند و به خبرگزاری ایسنا می‌گوید موقعیت کشور ایجاب می‌کند که لاریجانی رییس مجلس باشد.

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران اما به خبرگزاری تدبیر می‌گوید: «به خاطر پیامی که جامعه در نوع رأی دادن مخصوصاً در تهران داد باید مدیریت مجلس از دست اصولگرایان به اصلاح‌طلبان بیفتد و برای اصلاح‌طلبان تنها یک نامزد وجود دارد و آن هم آقای عارف است.»

مصطفی کواکبیان از جهره های شاخص اصلاح‌طلب هم در یک مناظره تلویزیونی گفته است باید ترکیب هیات رییسه مجلس بازتاب خوست مردم برای تغییر باشد.

در تعیین رییس مجلس دهم اصولگرایان یک پارچه پشت سر علی لاریجانی رییس کنونی مجلس ایستاده‌اند، در حالی که اصلاح‌طلبان با اختلاف‌نظرهایی درون خود دست‌به‌گریبان هستند. گروهی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که با حفظ علی لاریجانی در سمت ریاست مجلس، او می‌تواند رابط خوبی میان مجلس و رهبری باشد، در حالی که بخش دیگری از اصلاح‌طلبان با این باور که پس از خانه‌تکانی مجلس توسط مردم و انتخاب نشدن ۷۵ در صد از نمایندگان پیشین مجلس باید این تغییر بازتاب خود را در آرایش ترکیب هیات رییسه مجلس و به‌ویژه تعیین رییس مجلس نشان دهد.

مهدی مهدوی آزاد روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در آلمان به رادیو فردا می‌گوید تحولات هفته اخیر و ماندن دو طرف بر موضع انتخاب شدن، تمام گمانه‌زنی‌های تاکنون را تا اندازه‌ای بی اعتبار کرده است.

قاسم شعله سعدی نماینده پیشین مجلس و حقوقدان در تهران هم به رادیو فردا می‌گوید از آنجا که نمایندگان منتخب با دور ماندن از زد وبندها بایستی پیرو خواست موکلین خود مبنی بر تغییر در مجلس باشند باید کسی را انتخاب کنند که به گفته‌های خود پای بند می‌ماند.

گزارش جواد کوروشی از گزینه های ریاست مجلس
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:22 0:00
لینک مستقیم

دوره دهم مجلس شورای اسلامی قرار است روز هفتم خرداد ماه کارخود را آغاز کند. اما از آنچاکه هفتم خرداد روز جمعه است هنوز معلوم نیست آغاز کار مجلس چه روزی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG