لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

«ارزیابی پنتاگون»: ایران در دفاع از قلمرو خود قدرت سهمگینی نشان خواهد داد


بلومبرگ گزارش داده است که وزارت دفاع آمریکا، در ارزیابی اخیر خود از توان نظامی ایران تصریح کرده است که ایران در دفاع از قلمرو خود «قدرت سهمگینی» نشان خواهد داد.

به گزارش بلومبرگ، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون طی گزارشی به کنگره امریکا از افزایش دقت هدف‌گیری و قدرت تخریب موشک‌های بالستیک میان‌برد و بلندبرد ایران، از جمله طراحی جنگ افزای‌هایی برای هدف قرار دادن کشتی‌ها خبر داده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز، چهارشنبه، نوشت، که پنتاگون طی گزارشی که ۲۹ ماه ژوئن با امضای لئون پانتا وزیر دفاع امریکا تحویل کنگره شد، اذعان داشته که ایران قدرت تخریب و کارایی سیستم‌های جنگی موجود خود را افزایش داده و در حال توسعه موشک‌های جدید با قابلیت حمل کلاهک‌هایی است که قدرت تخریب آنها بیشتر است.

بلومبرگ می‌گوید که گزارش یاد شده که به دست این خبرگزاری رسیده است، حاکی است که برآورد پنتاگون هفته گذشته به چهار عضو کمیته دفاعی کنگره امریکا تحویل داده شده است.

نسخه طبقه‌بندی نشده این گزارش، آخرین ارزیابی‌ها از توان جنگ نامتقارن ایران برای مواجهه با قدرت رزمی نیروهای غربی را ارائه می‌کند.

بلومبرگ می‌افزاید همچنین این گزارش، جمع‌بندی کلی از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، کمک‌های ایران به سوریه، حزب الله لبنان، حماس و گروه‌های شیعه در عراق را شامل می‌شود.

بلومبرگ می‌گوید که گزارش پنتاگون ارزیابی‌های قدیمی آمریکا درباره توان آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما توسط ایران در سال ۲۰۱۵ را تکرار می‌کند.

دو کار‌شناس که مسائل مربوط به توسعه توان نظامی ایران را از نزدیک دنبال می‌کنند به این خبرگزاری گفته‌اند که گزارش جدید پنتاگون حاوی مطالب جدیدی است و بر موشک‌های متعارف بالستیک ایران تاکید دارد.

دقت هدفگیری

کِنِت کاتزمان، کار‌شناس سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا به خبرگزاری بلومبرگ گفته است برخلاف گزارش کنونی در گزارش‌های قبلی دولت امریکا همواره کارایی و دقت موشک‌های ایران را کم اهمیت جلوه داده شده بود.

به گفته وی، گزارش اخیر به نظر می‌رسد موضعی میانه رو، منطبق با واقعیت و دیدی احترام آمیز به توان موشکی ایران داشته است که حاکی از افزایش قدرت مقاومت ایران است.

گزارش جدید پنتاگون در حالی تحویل کنگره شده است که اتحادیه اروپا و امریکا طی دو هفته گذشته دور جدیدی از تحریم‌های سنگین که فروش نفت و تجارت خارجی ایران را هدف قرار داده، به اجرا گذاشته‌اند تا تهران را بخاطر ادامه برنامه هسته‌ای تحت فشار قرار دهند.

«قدرتی سهمگین»

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد که پنتاگون در بخشی از گزارش خود اذعان دارد که ایران «قدرت سهمگینی» در دفاع از قلمرو خود به نمایش خواهد گذاشت.


این گزارش به نقل از پنتاگون تصریح می‌کند: «ما با اطمینان بالایی بر این عقیده‌ایم» که ایران در طی ۳۰ سال گذشته «به صورت منظم گروه‌هایی تروریستی در منطقه گسترش داده که به نیابت از ایران قادر به ضربه زدن به منافع اسرائیل و امریکا هستند»، و ‌می‌افزاید: «ما مظنون به ادامه این روند توسط ایران هستیم.»

این گزارش همچنین می‌گوید که ایران به توسعه توان برد موشکی خود برای رسیدن به اهدافی در اسرائیل و اروپای شرقی ادامه می‌دهد، از جمله افزایش برد موشک شهاب ۳ و یک موشک میان برد با قابلیت شلیک به اهدافی در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری.

دولت باراک اوباما از طرح استقرار سامانه دفاع موشکی دولت جورج بوش در لهستان و جمهوری چک پا پس کشید، با این رویکرد که برای مقابله با موشک‌های ایران، در نزدیکی مرزهای ایران سامانه دفاع موشکی دریا-پایه مستقر بر ناوهای «ایجیس»، رادارهای زمینی و موشک استاندارد ۳ زمین-پایه برای رهگیری موشک بالستیک نصب کند.

آنتونی کوردسمان، کار‌شناس مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک واشنگتن به بلومبرگ گفته است که به نظر می‌رسد گزارش پنتاگون تایید می‌کند که ایران یک موشک با سوخت جامد میان‌برد را آماده دارد و دقت هدفگیری و خرج کلاهک موشک شهاب ۳ را نیز افزایش داده است.

کوردسمان که هفته جاری برای انتشار داده‌های به روز شده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، سی اس آی اس، بر گزارش خود درباره موازنه توان نظامی ایران و کشورهای عرب خلیج فارس آماده می‌شود، در ادامه می‌گوید که ایران در حال بررسی ارتقاء توان بازدارندگی موشکی خود در مقابل سامانه‌های دفاع موشکی امریکا و (کشورهای عضو) شورای همکاری خلیج فارس است و این امر یک تهدید بالقوه برای عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس خواهد بود.

کِنِت کاتزمان، کار‌شناس سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا نیز بر این عقیده است که اصطلاح (بکار گرفته شده در گزارش پنتاگون) درباره «قدرت سهمگین ایران برای دفاع از قلمرو خود» به نظر می‌رسد که هشداری به طرفداران نظریه حمله نظامی به ایران باشد که اشاره به ریسک بالای هرگونه مداخله نظامی به ایران دارد.

بلومبرگ می‌افزید پنتاگون در گزارش خود با برجسته کردن سه مانور نظامی خشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال جاری میلادی اشاره به «تواناییهای دفاعی و تهاجمی ایران» کرده است. بر اساس این گزارش، مانورهای اخیر، اولین مانورهای نظامی قابل توجه سپاه از سال ۲۰۰۸ بوده است.
XS
SM
MD
LG