لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

پیر سولاژ نگارگر سیاهی‌ها


پیر سولاژ نقاش ابستره در کنار یکی از آثارش
پیر سولاژ نقاش ابستره در کنار یکی از آثارش
روز جمعه ۳۰ ماه مه موزه‌ای مخصوص نگهداری آثار پيره سولاژ نقاش فرانسوی در شهر رودز زادگاه او در جنوب فرانسه افتتاح شد. پيره سولاژ احتمالا سرشناس‌ترين هنرمند زنده فرانسوی است و به عنوان استاد رنگ سياه شناخته می‌شود.

شبکه خبری فرانسه درمورد وی می نويسد:« پيره سولاژ با وجوديکه ۹۴ ساله است ولی به بازنشستگی نمی‌انديشد و هنوز هم به شکل فعالی در آتيله های خود در پاريس و يا شهر کوچکی در سواحل دريای مديترانه به کار مشغول است.»

بسياری پيره سولاژ را نقاش رنگ سياه و نور ناميده‌اند چون در تمام نقاشی‌های او که تماما به سبک ابستره کشيده می‌شوند رنگ سياه نقش کليدی دارد. او هميشه به رنگ سياه علاقه ويژه‌ای داشته و خودش می‌گويد که رنگ سياه هميشه با او بوده است. پيره سولاژ از اواسط دوران فعاليت هنری خود و پايان دهه ۱۹۷۰ روش جديدی از بکارگيری رنگ سياه را در آثار خود شروع کرد که به آن می‌گويد« ورای سياه».

روزنامه نيويورک تايمز در همين مورد يادآوری می‌کند که پيره سولاژ در يکی از مصاحبه‌های خود گفته است: «از سنين کودکی به رنگ سياه علاقه ويژه‌ای داشته و به خاطر می‌آورم که در سن شش سالگی وقتی که مشغول کشيدن خط‌های پهن و سياه رنگی بودم خواهر بزرگترم از من پرسيد که چه می‌کنم و من در جواب گفتم دارم برف می‌کشم.»

روزنامه نيويورک تايمز نيز تاکيد می‌کند که پير سولاژ حداقل از نظر ميزان درآمد حاصل از فروش آثار خود موفق‌ترين هنرمند فرانسوی زنده است. از سال ۲۰۰۳ تاکنون متوسط نرخ فروش آثار او حدود ۵۰۰ درصد افزايش يافته است. نقاشی‌های او در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ اکنون بين يک تا چهار ميليون دلار قيمت‌گذاری می‌شوند.

برگزاری نمايشگاه بزرگ آثار وی در سال ۲۰۰۹ در مرکز فرهنگی پمپيدو در شهر پاريس بيش از ۵۰۰ هزار نفر بازديدکننده داشت و بزرگترين نمايشگاهی بود که تاکنون اين مرکز فرهنگی مه به يک هنرمند زنده اختصاص داده است.

تعدادی از آثار پير سولاژ در گالری‌ها و موزه‌های مهم جهان از جمله (گوگنهايم) گاگنهايم نيويورک و تيت مدرن لندن به نمايش گذاشته شده‌اند. در سال ۲۰۱۱ موزه هرميتاژ شهر سنت پطرز بورگ برای اولين بار در تاريخ فعاليت اين مرکز هنری مهم آثار يک هنرمند زنده را به نمايش گذاشت و اين هنرمند پير سولاژ بود.

به گزارش شبکه خبری فرانسه موزه سولاژ در شهر رودز با حدود شش هزار متر زيربنا يک ساختمان عظيم و خيره کننده‌ای است که اسکلت آن با مکعب‌های فلزی به رنگ سياه ساخته شده و با زنگاری به رنگ اخرایی پوشانده شده است.

موسسه معماری آری سی آر از بارسلونا اين ساختمان را طراحی کرده و هزينه ساختمان آن ۲۱ ميليون يورو بوده است.

پير سولاژ و همسرش در مجموع بيش از ۵۰۰ اثر را به اين موزه اهدا کرده‌اند که ارزش آنها حدود ۷۰ ميليون يورو برآورد می‌شود.

به گزارش شبکه خبری فرانسه در ميان اين مجموعه بزرگ بخشی از آثار اوليه پير سولاژ از جمله تابلوهای رنگی از منظره‌ها که وی در اواخر دهه ۱۹۳۰ کشيده است نيز ديده می‌شوند.

علاوه بر سالن‌هايی که به نگهداری و نمايش آثار سولاژ اختصاص داده شده قرار است بخش وسيعی از اين مرکز هنری برای برگزاری نمايشگاه‌های موقت از آثار ساير هنرمندان مورد استفاده قرار بگيرد.

پير سولاژ خود قبلا گفته بود که ترجيح می‌دهد اين موزه يک مرکز فرهنگی فعال و در حال تغيير باشد و آثار ديگران را هم به نمايش بگذارد. او زمانی گفته بود: «وقتی که يک موزه فقط به يک هنرمند اختصاص يابد به مرور تازگی خود را از دست داده و فراموش می‌شود.»

پير سولاژ در سن ۹۴ سالگی به نقاشی ادامه می‌دهد و وقتی که از او پرسيدند در مورد اين موزه چه فکر می‌کند در پاسخ گفت :« من فقط به کارهايی که قرار است فردا انجام دهم فکر می کنم و اين يعنی نقاشی».
XS
SM
MD
LG