لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

هفت سازمان و وزارتخانه در حادثه ساختمان پلاسکو به کوتاهی متهم شدند


ساختمان پلاسکو پس از آتش‌سوزی چندساعته در روز ۳۰ دی ماه فرو ریخت و به مرگ ۲۶ تن و از جمله ۱۶ آتش‌نشان منجر شد.
ساختمان پلاسکو پس از آتش‌سوزی چندساعته در روز ۳۰ دی ماه فرو ریخت و به مرگ ۲۶ تن و از جمله ۱۶ آتش‌نشان منجر شد.

«هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» عصر روز چهارشنبه ۱۶ فروردین گزارش خود درباره این حادثه را به حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران ارائه و هفت سازمان و وزارتخانه را به کوتاهی در این زمینه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد تقی احمدی رییس این هیات ويژه با ارائه این گزارش به رییس‌جمهوری ایران گفت که بنیاد مستضعفان،‌ شهرداری تهران، وزارت تعاون، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای ساختمان پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران و راهنمایی و رانندگی از جمله نهادها و سازمان‌هایی هستند که در انجام وظایف خود کوتاهی کرد‌ه‌اند.

این گزارش وقوع هرگونه انفجار در ساختمان پلاسکو را مردود دانسته و «اتصال برق و احتمالا نشت همزمان گاز از ‏کپسول گاز» را علت حادثه اعلام کرده است.

ساختمان پلاسکو پس از آتش‌سوزی چندساعته در روز ۳۰ دی ماه فرو ریخت و به مرگ ۲۶ تن و از جمله ۱۶ آتش‌نشان منجر شد.

این حادثه انتقادهای زیادی را متوجه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، کرد که چرا بودجه کافی برای تجهیز آتش‌نشانی تخصیص نداده است. آتش‌نشانی تهران نردبان مناسب و بالگرد برای خاموش کردن آتش‌ در اختیار نداشت.

در گزارش هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو آمده است، بنیاد مستضعفان به‌ عنوان مالک ساختمان «با وجود اخطارها مبنی بر ناایمن بودن ‏ساختمان، اقدام موثری انجام نداده است».

این هیات، شهرداری تهران را در اجرای کامل و به موقع بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و تبصره آن متهم به کوتاهی کرده است. مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری مکلف به رفع خطر از ساختمان‌ها و اماکن خطرناک است.

همچنین شهرداری تهران، وزارت تعاون و وزارت راه‌ و شهرسازی در مورد اجرای «مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان» که به ایمنی ساختمان مربوط است مطابق این گزارش کم‌توجهی کرده‌اند.

وظیفه «بازرسی حفاظت فنی از کارگاه‌های واقع در ساختمان پلاسکو» طبق گزارش هیات، بر عهده وزارت تعاون بوده و در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است.

به گفته محمد تقی احمدی، شورای ساختمان پلاسکو به اخطارهای ایمنی بی‌توجهی کرده است.

به نظر این هیات، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران تا حدودی به تکلیف خود در بازرسی از ساختمان و دادن اخطار و دستورالعمل ‌های ایمن‌سازی عمل کرده، اما این اقدامات موثر نبوده است.

بر پایه این گزارش، دستورالعمل‌های آتش‌نشانی درباره ساختمان پلاسکو کلی بوده است. این هیات در عین حال اذعان کرده که آتش‌نشانی «ابزار قانونی لازم برای تحقق الزامات قانونی و الزام اشخاص را در اختیار ندارد».

بنا بر نظر این هیات، انسداد معابر دسترسی توسط راهنمایی و رانندگی با تاخیر صورت گرفته و وحدت فرماندهی مدیریت بحران این حادثه دچار خلل بوده است.‏

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در این جلسه گفت: «حادثه پلاسکو یک پیام مهمی برای ما داشته است و آنچه حائز اهمیت است این است که برای اولین بار در کشور اعضای یک هیأت علمی، دانشگاهی و متخصص، مکلف به تهیه گزارش ملی شدند».

ساختمان پلاسکو بیش از ۵۵۰ واحد تجاری داشت که بسیاری از آنها طبق این گزارش فاقد بیمه بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG