لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

اعتراض ۴۴ زندانی سیاسی اوین به تبعید عابدینی به زندان اهواز


۴۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین تهران، در بیانیه‌ای، به تبعید ابوالفضل عابدینی، که گفته می‌شود شاهد آثار ضرب و شتم ستار بهشتی بوده، اعتراض کرده و خواهان بازگرداندن او به زندان اوین شدند.

ابوالفضل عابدینی شنبه ۵ مرداد به زندان اهواز تبعید شد. او در اعتراض به تبعید خود هنگام خروج از زندان اوین اعلام اعتصاب غذای نامحدود کرد و گفت تا زمان بازگشت به زندان اوین اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد.

به گزارش سایت کلمه، در بیانیه ۴۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، با اشاره به اینکه ابوالفضل عابدینی، چهار سال است در حبس بدون مرخصی به سر می‌برد، آمده است: «وی به عنوان یک فعال ایراندوست، در عنفوان جوانی، صرفا به دلیل پیگیری مجدانه اهداف و منافع ملی و فعالیت‌های حقوق بشری، همچون بسیاری دیگر از کوشندگان جنبش سبز دستخوش احکام شدید و ناعادلانه شده و به دوازده و نیم سال حبس محکوم گردیده است.»

این بیانیه با بیان اینکه ابوالفضل عابدینی «در طول دوران حبس، علی رغم محدودیت‌های شخصی، نسبت به تضییقات و ستم‌های که در قبال دیگر زندانیان سیاسی اعمال می‌شود، برخورد مسئولانه داشته است»، تبعید او به زندان اهواز را به دلیل شهادتش درباره مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس ایرانی دانسته است.

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد جمهوری اسلامی بود که پلیس سایبری ایران او را آبان‌ماه سال گذشته بازداشت کرد اما پس از گذشت چند روز، جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

ابوالفضل عابدینی که ستار بهشتی را در بند ۳۵۰ زندان اوین دیده بود، نزد بازپرس تحقیق علت مرگ ستار بهشتی، درباره مشاهده علائم شکنجه بر روی بدن او شهات داده بود.

۴۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در بیانیه خود نوشته‌اند: «این گمان بیراه نخواهد بود اگر تصور کنیم، تبعید وی عکس‌العمل تلاش او برای جلوگیری از پایمال شدن خون ستار بهشتی بوده است.»

امضا کنندگان این بیانیه «ضمن تقبیح تبعید ناعادلانه و بدون توجیه ابوالفضل عابدینی»، «خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر» او به زندان اوین شده‌اند. آنها همچنین از «دستگاه قضایی» خواسته‌اند که «به رویه‌های جاری نسبت به زندانیان سیاسی که به طور وسیع آمیخته با احکام سنگین و تبعیدهای بی‌حساب است خاتمه دهد.»

ابوالفضل عابدینی پاییز سال گذشته نیز پس از شهادت در مورد مرگ ستار بهشتی از زندان اوین به زندان اهواز منتقل شد و پس از مدتی کوتاه و در پی دستور ویژه دادستان، به تهران بازگردانده شد.

ساره عیوضی، مادر ابوالفضل عابدینی روز دوشنبه در مصاحبه با سایت روز خواهان بازگرداندن فرزندش به زندان اوین شده و گفته است: «زندانی‌اش کرده‌اند بهترین سال‌های زندگی‌اش را پشت میله‌های زندان نگه داشته‌اند دیگر از جان او چه می‌خواهند؟ چرا نمی‌گذارند محکومیت‌اش را سپری کند؟ در زندان اوین او امنیت جانی داشت، حداقل امنیت روانی داشت، دانشگاه پیام نور درس می‌خواند و با همه نگرانی‌ها و سختی‌ها، اما خیالمان راحت بود که بالاخره در داخل زندان امنیت دارد حالا چه؟ حالا فرستاده‌اند به زندان اهواز که چه اتفاقی بیفتد؟ زندانی که بند سیاسی ندارد و وضعیت خوبی هم ندارد.»

ابوالفضل عابدینی فعال حقوق بشر، فروردین ۸۹ توسط دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. او یک سال بعد از صدور حکم اول، بار دیگر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه‌ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد. او از سال ۸۸ در زندان به سر می‌برد و تاکنون از مرخصی و ملاقات حضوری محروم بوده است.
XS
SM
MD
LG