لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

تخریب گسترده مناطق توفان‌زده آمریکا؛ میلیون‌ها نفر بدون برق


با عبور توفان سهمگین سندی از سواحل شرقی آمریکا، میلیون‌ها نفر در این مناطق بدون برق هستند، شمار قربانیان افزایش یافته و خیابان‌ها به رودخانه شباهت پیدا کرده‌اند.

در حالی که عملیات نجات‌ و جستجو در مناطق توفان‌زده ادامه دارد شمار قربانیان در آمریکا به ۳۹ نفر افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق توفان‌زده بدون برق هستند.

غرب مریلند
غرب مریلند
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها ارائه داد. در همین حال بسیاری از شهروندان آمریکایی‌ها که پیش از توفان به مناطق امن رفته بودند از سرنوشت خانه و کاشانه خود اطلاعی ندارند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، شهر نیویورک به شدت از این توفان آسیب دیده و به متروی ۱۰۸ ساله این شهر خسارات عمده‌ای وارد آمده است. در برخی نقاط ملغمه‌ای از آب و آتش و باد شهروندان
اوباما در مقر صلیب سرخ در واشینگتن
اوباما در مقر صلیب سرخ در واشینگتن
آمریکایی را به چالش کشید.

مایکل بلومبرگ شهردار نیویورک، روز سه‌شنبه ۹‌ آبان گفت: «این توفانی ویرانگر بود. چه بسا بدترین توفانی که ما تا به حال دیده بودیم.»

کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی، نیز اوضاع ایالت خود را اینگونه توصیف کرد: «ورای آن چیزی بود که من تاکنون دیده بودم.»

منهتن
منهتن
گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از قربانیان به دلیل شکستن درختان جان خود را از دست داده‌اند.

توفان سندی در کارائیب و پیش از رسیدن به کرانه‌های آمریکا دست کم ۶۹ قربانی گرفته بود.

بیش از ۱۵ هزار پرواز لغو شده و سه فرودگاه بزرگ نیویورک نیز همچنان تعطیل هستند. بیشتر پل‌‌ها و تونل‌های نیویورک نیز بسته‌اند.

رامنی در اوهایو
رامنی در اوهایو
توفان سندی که آن را ابرتوفان نیز خوانده‌اند آب اقیانوس اطلس را تا ۴ متر و ۲۷ سانتی‌متر در کرانه‌های شرقی آمریکا بالا آورد و منتهن جنوبی در نیویورک را در کام خود فرو برد. خیابان‌ها تبدیل به رودخانه شده و خودروها در آب شناور بودند.

شهردار نیویورک در ساعت شش بعداز ظهر سه‌شنبه به وقت محلی آدرسی در فیس‌بوک برای ثبت‌نام داوطلبان معرفی کرد.

نیویورک
نیویورک
شهردار نیویورک گفت بازگرداندن برق و برقراری محدود خطوط حمل و نقل از جمله‌ اولویت‌های وی است. وی صحنه‌های نیویورک را با خرابی‌های جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

به گفته کارشناسان، توفان سندی همچنان باعث باران شدید و سیلاب خواهد شد. این توفان در برخی مناطق مانند ویرجینای غربی صحنه‌های غریبی پدیده آورده به طوری که در برخی مناطق ۶۱ سانتی‌متر برف باریده است.

نیویورک
نیویورک
موسسه آی‌اچ‌اس گلوبال تخمین زده که این توفان نزدیک ۲۰ میلیارد دلار خسارت به دارایی‌ها، و از ۱۰ تا ۳۰ میلیارد دلار خسارت به شرکت‌ها و مشاغل بزند که بدین ترتیب این توفان را در زمره مخرب‌ترین بلایای طبیعی آمریکا به ثبت خواهد رساند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که کمتر از یک هفته با انتخابات فاصله دارد، نیویورک و لانگ‌آیلند را مناطقی اعلام کرد که دچار «فاجعه بزرگ» شده‌اند و راه را برای کمک‌های فدرال هموار کرد.

باراک اوباما کارزار انتخاباتی خود را برای روز چهارشنبه نیز لغو کرد و اعلام کرد به نیوجرسی می‌رود.

باراک اوباما در مقر صلیب‌ سرخ به آمریکا‌یی‌ها هشدار داد که هنوز توفان تمام نشده و خطر آبگرفتگی و قطعی برق وجود دارد.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت هیچ بهانه‌ای برای کم‌کاری وجود ندارد و به فرماندار‌ها گفت که اگر پاسخ مناسب نگرفته‌اید می‌توانید به «خود من در کاخ سفید» تلفن بزنید.

میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان نیز برنامه‌های عادی انتخاباتی خود را متوقف کرد و در اوهایو کارزار خود را به جمع‌‌آوری کمک برای توفان‌زدگان اختصاص داد.
XS
SM
MD
LG