لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

فوزیه نخستین همسر محمدرضا شاه درگذشت


فوزیه، نخستین همسر محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران و خواهر ملک فاروق آخرین پادشاهی که بر مصر حکمرانی کرد، سه‌شنبه ۱۱ تیر در شهر اسکندریه مصر درگذشت.

ملک فواد دوم، آخرین پادشاه مصر، که در ۶ ماهگی به سلطنت رسید اما ۶ ماه پس از آن با استقرار نظام جمهوری در مصر از سلطنت خلع شد، در صفحه رسمی خود در فیس بوک، این خبر را منتشر کرده است.

در این خبر، درگذشت فوزیه، بیماری به دلیل کهولت اعلام شده است. پیکر فوزیه، چهارشنبه پس از نماز ظهر از مقابل مسجد سیده نفیسه در قاهره، تشییع خواهد شد.

فوزیه در ۱۴ آبان ۱۳۰۰ در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00
لینک مستقیم

محمدرضا پهلوی در زمان ولایت عهدیش در سال ۱۹۳۹ میلادی در قاهره با فوزیه ازدواج کرد. پس از بازگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج آنها در تهران نیز تکرار شد.

دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه پهلوی شد حاصل ازدواج این دو، دختری به نام شهناز است.

تیرگی روابط میان محمدرضا پهلوی و فوزیه باعث شد که در سال ۱۹۴۵ میلادی در قاهره از یکدیگر جدا شوند. این طلاق در سال ۱۹۴۸ به شکلی رسمی در تهران ثبت شد.

پس از آن فوزیه در سال ۱۹۴۹ با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین بک، وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های نادیا و محمد بود.

در پی کودتای ضدسلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد. او پس از آن حاضر به ترک کشورش مصر نشد و به همراه همسرش زندگی خود را در اسکندریه ادامه داد.
XS
SM
MD
LG