لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

ادامه اعتراض‌ها به طرح ریاضت اقتصادی در اسپانیا


 دستگیری یک زن سالخورده در مادرید در روز جمعه
دستگیری یک زن سالخورده در مادرید در روز جمعه
برنامه‌های موسوم به ریاضت اقتصادی باعث بر انگیخته شدن خشم تعداد زیادی از معترضان و کشیده شدن دامنه اعتراض‌ها به سطح خیابان‌های شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، شده است.

به گزارش یورونیوز درگیری‌ها زمانی شدت یافت که جمعیت معترض علیه طرح کاهش دستمزد‌ها و افزایش مالیات‌ها به تظاهرات خیابانی پرداختند.

گفته می‌شود که پلیس اسپانیا با یک نفر از تظاهرکنندگان برخورد خشونت‌آمیز داشته و این شخص را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده است.

اعتراض‌های روز چهارشنبه در مادرید و یکی از معترضان زخمی شده
اعتراض‌های روز چهارشنبه در مادرید و یکی از معترضان زخمی شده
یکی از تظاهرکنندگان در مادرید به شبکه یورونیوز گفته است که «فردی که مورد بازداشت نیروهای پلیس قرار گرفت توسط یکی از افسران پلیس ضد شورش به شدت کتک خورد و افسر پلیس با مشت‌های خود به صورت وی می‌کوبید.» در حالی که نگرانی‌های زیادی راجع به وضعیت بانک‌ها و اوضاع عمومی اقتصادی کشور در اسپانیا وجود دارد، این کشور اروپایی تحت فشار زیادی برای سامان دهی شرایط مالی عمومی خود قرار گرفته است.

در همین حال و در شرایطی که طرح ریاضت اقتصادی بیشترین فشار را بر روی اقشار کارگر و متوسط جامعه وارد کرده، دولت محافظه‌کار کنونی اسپانیا هدف حملات انتقادی فزاینده‌ای قرار گرفته است.

هدف از اجرایی کردن بسته جدید کاهش هزینه‌ها توسط دولت، جبران ۶۵ میلیارد یورو از مجموع کسری بودجه‌ای است که اسپانیا در حال حاضر با آن مواجه است؛ گفته می‌شود که این میزان صرفه جویی بالا‌ترین میزان از این دست اقدامات در طول تاریخ معاصر اسپانیا بوده است.

روند کنونی امور هم اکنون کشور اسپانیا را با رکود اقتصادی و نرخ بیکاری تقریبی ۲۵ درصدی مواجه ساخته است که موجب شد دولت این کشور روز جمعه، سیزدهم ماه ژوئیه، به طرح مناقشه برانگیز صرفه جویی اقتصادی رأی مثبت داد.

در عین حال، لوئیس دو گیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا، اعلام کرده است که «اگر اوضاع مالی کشور به شرایط ناپایداری برسد، رکود کنونی به وضعیتی بسیار بد‌تر از حال حاضر خواهد رسید.»

قرار است افزایش مالیات‌ها در اسپانیا از ماه سپتامبر اجرایی شود و دیگر اصلاحات نیز به پایان سال جاری میلادی موکول شده‌اند.
XS
SM
MD
LG