لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

آغاز مذاکرات ولادیمیر پوتین با مقام‌های ایرانی درباره «سوریه و برجام»


 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش در تهران.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش در تهران.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ۱۰ آبان به منظور شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه وارد تهران شد.

وی پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی در کاخ سعدآباد از سوی حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، به محل اقامت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رفت و با او دیدار و گفت‌وگو کرد.

هنوز گزارشی از جزئیات این دیدار منتشر نشده است.

خبرگزاری‌های ایران و روسیه، موضوع برجام و بحران سوریه را از محورهای اصلی گفت‌وگوهای ولادیمیر پوتین با مقام‌های ایرانی عنوان کرد‌ه‌اند. دلیل اصلی سفر آقای پوتین به تهران، شرکت در نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه به منظور توسعه همکار‌ی‌های مشترک اعلام شده است.

نخستین نشست سه کشور مردادماه سال ۱۳۹۵ با حضور حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در باکو انجام شد.

کاخ کرملین پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود، انتظار می‌رود همکاری‌های سه‌ کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موضوعات بشردوستانه مورد بحث و رایزنی قرار گیرد. مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر شبکه‌های تبهکاری فراملیتی از دیگر محورهای مذاکرات سه‌ رئیس‌جمهور است.

حوزه انرژی و طرح دالان حمل‌ونقل شمال-جنوب از دیگر محورهایی است که رسانه‌های ایران و روسیه گفته‌اند در این نشست به آن پرداخته می‌شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه گفت که در سفر ولادیمیر پوتین به ایران چند توافق مهم امضاء خواهد شد.

این سومین سفر پوتین به تهران در زمان ریاست‌جمهوری اوست. وی پیشتر در آذرماه سال ۱۳۹۴ برای شرکت در نشست کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده بود. وی در مهرماه سال ۱۳۸۶ نیز برای حضور در نشست سران کشورهای ساحلی خزر به تهران آمده بود.

خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش کرده که ولادیمیر پوتین علاوه بر شرکت در نشست سه‌جانبه، با همتایان ایرانی وآذربایجانی خود به صورت جداگانه گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری، رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره سوریه و برجام با مقام‌های ایرانی مذاکره می‌کند. روسیه یکی از اعضای گروه ۱+۵ است که ایران با آن در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافق هسته‌ای دست یافت.

ایران و روسیه از حامیان اصلی دولت بشار در سوریه هستند و خبرگزاری‌های دو کشور، مناقشه سوریه را یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای ولادیمیر پوتین و مقام‌های ایرانی عنوان کرده‌اند.

روز چهارشنبه ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، با حضور در محل ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با همتای خود سرلشگر محد باقری دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در این دیدار گفت: «در سفر سفر خود به ایران مایل هستم درباره دو موضوع با یکدیگر مذاکره کنیم که وضعیت فعلی سوریه و همچنین همکاری‌های فنی و نظامی ایران و روسیه، این موضوعات را شامل می‌شود.»

همکاری‌های نظامی ایران، پس از بحران سوریه وارد مرحله‌ تازه‌ای شد؛ ایران برای نخستین بار پس از انقلاب، پایگاه هوایی نوژه را در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار داد تا جنگنده‌های روسی مواضع مخالفان اسد در سوریه را هدف قرار دهند.

ایران همچنین اجازه داد موشک‌های روسی پس از عبور از آسمان ایران به سمت سوریه پرتاب شوند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به همکاری هسته‌ای ایران و روسیه اشاره کرده و نوشته است، روسیه در ساخت دو رآکتور هسته‌ای دیگر در بوشهر مشارکت دارد.

روسیه در خردادماه سال ۱۳۹۶ تولید تجهیزات برای ساخت راکتورهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر را آغاز کرد. قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر ۲ که شامل ساخت و نصب راکتورهای ۲ و ۳ سایت هسته‌ای بوشهر است، در نوامبر سال ۲۰۱۴ میان ایران و روسیه امضاء شد.

XS
SM
MD
LG