لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

بیانیه مشترک پوتین و اوباما: ایران اعتمادسازی کند


باراک اوباما (راست) همراه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه
باراک اوباما (راست) همراه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه
ساعاتی پس از پایان روز نخست گفت‌وگوهای اتمی مسکو، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس وی با صدور بیانیه‌‌ای مشترک خواستار آن شدند که ایران به «تعهدات بین‌المللی» خود عمل کند.

اوباما و پوتین که برای شرکت در کنفرانس گروه ۲۰ در مکزیک به سر می‌برند در این بیانیه مشترک تصریح کرده‌اند: «ما در این امر اتفاق نظر داریم که ایران باید اقدامات جدی‌ای به منظور بازگرداندن اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود انجام دهد.»

در این بیانیه مشترک آمده است: «برای نیل به این هدف تهران باید کاملا به تعهدات خود عمل کند و برای حل و فصل سریع همه موضوعات باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

رئیسان جمهور ایالات متحده و روسیه همچنین در بیانیه خود قید کرده‌اند که خواستار کوچکتر شدن حجم استفاده ایران از اورانیوم با غنای بالا برای مصارف صلح‌آمیز هستند.

اوباما و پوتین تاکید کرده‌اند که واشینگتن و مسکو خواهان همکاری سازنده با ایران در چارچوب گروه ۱+۵ هستند.

مذاکرات دو روزه مسکو، روز دوشنبه آغاز شد اما با پایان روز نخست دو طرف هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

جلیلی به دفعات خواهان لغو تحریم‌ها شد

روزنامه گاردین گزارش کرده است که در روز دوشنبه سعید جلیلی سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی به کرات خواهان لغو تحریم‌ها و به رسمیت‌ شناخته شدن حق غنی‌سازی شد.

به گزارش گاردین سعید جلیلی همچنین درخواست برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و انتقال اندوخته اورانیوم ۲۰ درصدی به خارج از کشور را رد کرده است.

به نوشته این روزنامه جلیلی در عوض گفته است که اگر تحریم‌ها تعلیق شوند و حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شود، ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

ایرانی‌ها با انبوهی از سئوال آمدند

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نشست روز دوشنبه را «فشرده» و «سخت» توصیف کرده است.

سخنگوی اشتون گفت: «ایرانی‌ها به بسته‌های پیشنهادی ما که در بغداد ارائه دادیم پاسخ گفتند، اما با انبوهی از سئوال و مواضع شناخته شده و از جمله گلایه‌های قدیمی آمدند.»

گاردین می‌نویسد تیم ایرانی برای تشریح مواضع خود این بار از «پاورپویینت» استفاده کرد.

کنفرانس خبری باقری

در پایان مذاکرات، علی باقری معاون جلیلی در یک کنفرانس خبری مواضع ایران را تشریح کرد.

علی باقری گفت: «ما صبح و عصر دو گفت‌وگوی بسیار جدی و سازنده داتشیم. در عرصه‌های مختلف چه درباره پیشنهاد خودمان و چه نقد پیشنهاد طرف مقابل در چارچوب معیارهای قانونی صحبت کردیم. در جلسه عصر به طور دقیق و بر اساس مفاد اساسنامه آژانس و مفاد منشور سازمان ملل متحد غیرقانونی بودن موضوع ارجاع پرونده فعالیت هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت را بصورت تفصیلی بیان کردیم همینطور درباره غیرقانونی بودن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت نیز به صورت تفصیلی نظرات خود را عنوان کردیم.»

ریابکوف: مذاکرات سخت و پیچیده است

در همین روز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت مذاکرات سخت و پیچیده بود و مشکل بتوان مواضع دو طرف را به هم نزدیک کرد.

تنها چند روز پیش از آغاز این مذاکرات سرگئی لاوروف به تهران رفته بود و با علی‌اکبر صالحی، همتای خود و سعید جلیلی دیدار و گفت‌وگو داشت.
XS
SM
MD
LG