لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

رفسنجانی: گزارش‌های دروغ به آیت‌الله خامنه‌ای می‌دهند


پایگاه اطلاع‌رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی اقدام به انتشار یکی از سخنرانی‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در اسفند ماه سال گذشته کرده است که وی در آن به صراحت نسبت به اوضاع سیاسی، اقتصادی و وضعیت بین‌المللی ایران هشدار داده و از نمایندگان مجلس خبرگان خواسته است مشکلاتی را که مشاهده می‌کنند با رهبر جمهوری اسلامی در میان بگذارند چرا که به گفته وی برخی، گزارش‌های نادرست به وی می‌دهند.

اکبر هاشمی رفسنجانی ساعاتی پس از واگذاری ریاست خبرگان به آیت‌الله مهدوی کنی با ابراز خرسندی از تغییر ریاست خبرگان، می‌گوید که بسیاری از «علما و ائمه جمعه و جماعات» از «افراد افراطی» گلایه دارند.

هاشمی رفسنجانی می‌افزاید: «کمتر امام جماعت یا جمعه‌ای آمده که از افراد افراطی گله نکند که معمولاً جایی هم در مساجد دارند. می‌گویند توقع دارند ما آنچه را که خودشان می‌فهمند و می‌خواهند، بگوییم و اگر چیزی را نپسندند، فوری عکس‌العمل نشان می‌دهند و اهانت می‌کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که پس از حمله و هتاکی به دخترش، فائزه در شاه عبدالعظیم، این سخنان را می‌گفت، خطاب به نمایندگان خبرگان اظهار داشت: «می‌خواهم خبر خوبی به شما بدهم. دو سه حادثه بدی در روزهای اخیر اتفاق افتاد. همین دیروز رونوشت نامه‌ای را که از طرف رهبری به رئیس قوه قضائیه ارسال شده، برای من فرستادند. ایشان دستور دادند عواملی که این کار را کردند، تعقیب کنید، مجازات کنید و نتیجه کار را به من گزارش بدهید. »

«از ۱۲ هزار صنعت غذایی الان شش هزارش کار نمی‌کنند و کارشان را کنار گذاشتند. یا مواد ندارند و یا نمی‌توانند حقوق کارگرانشان را بدهند.»
هاشمی رفسنجانی
پس از حمله افرادی که خود را «بچه حزب‌الله‌های شاه عبدالعظیم» می‌نامیدند، به فائزه هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «برخی جوانان با اخلاص، مومن و خوب، متأسفانه تصورمی‌کنند اینگونه اقدامات وظیفه است، اما این رفتارها دقیقاً خلاف و عکس وظیفه است.»

هاشمی رفسنجانی خطاب به نمایندگان خبرگان رهبری می‌افزاید: «فکر می‌کنم باید چنین مشکلاتی که برای شما و ائمه جمعه دیگر و ائمه جماعات اتفاق می‌افتد، به دفتر آقا منتقل کنید. الان ایشان می‌توانند این مسائل را حل کنند. ما که نمی‌توانیم. ایشان حتماً راضی نیستند. اصلاً دلشان به این کارها رضایت نمی‌دهد. منتها آنها به گونه‌ای هستند که همین کارهای بد را که می‌کنند، در گزارش‌ها به گونه‌ای می‌نویسند که اتهام می‌زنند و می‌گویند فلانی فلان کار را کرده بود و ما از ولایت دفاع کردیم. یعنی حرف‌های دروغ می‌زنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه به نقل از یکی از مسئولان رسیدگی به امور مساجد گفت که از هر ۱۰ پرونده که برای این مرکز می‌آید هشت پرونده «مربوط به نیروهایی است که در مساجد هستند؛ یا امام جماعت از آنها شکایت می‌کند و یا آنها اتهاماتی به امام جماعت می‌زنند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «باید راه بیان انتقادات را باز کنیم تا در دلشان جمع نشود. اما این‌گونه نشود که چنین وضعی درست کنند. این یعنی هوچی‌گری و حکومت هوچی‌گری خیلی خطرناک است.»

مناقشه هسته‌ای ایران

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به موقعیت بین‌المللی ایران پرداخته و از جمله درباره مناقشه هسته‌ای کشور می‌گوید: «رئیس آژانس هسته‌ای در شورای حکام هسته‌ای اعلام کرده است، نمی‌توانیم نظر بدهیم که ایران انحراف نظامی ندارد. ایران اصلاً با ما همکاری نمی‌کند. اطلاعاتی کشف و اطلاعات جدیدی پیدا کردیم که انحراف نظامی ایران را تقویت می‌کند، البته مطمئن نیستیم.»

وی در ادامه با رد گزارش رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند: «دروغ می‌گوید. ما که در عمق قضیه هستیم می‌دانیم چنین برنامه‌ای در ایران نیست. اصلاً بنای این را نداریم. آقا همچین برنامه‌ای ندارند و اجازه نمی‌دهند چنین کاری شود. ولی آنها دارند این‌گونه رفتار می‌کنند.»

هاشمی رفسنجانی همچنین متهم شدن ایران به نقض حقوق بشر را دارای پیامدهای بدی دانسته و آن را در راستای فشارهای بین‌المللی بر ایران ارزیابی کرده است.

وی می‌گوید: «همین الان شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو مشغول کار است و برنامه جدی آنها این است که ایران را بسیار قوی به نقض حقوق بشر متهم کنند که این رشته خیلی بدی است و عواقبی دارد. می‌خواهند گزارشگر دیگری برای ما بگذارند که گزارش‌های نوبه‌ای بدهد و شرایط ایران را بگوید. حرف‌های زیادی می‌سازند و می‌گویند.»

«روس‌ها به جای عذر خواهی در مورد بوشهر با الفاظ رکیکی طلبکار می‌شوند»

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگری از سخنان خود به مشکل راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و نحوه رفتار روس‌ها اشاره می‌کند که کمتر تاکنون از سوی مقام‌های بلندپایه ایرانی بدین گونه مطرح شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «همین قضیه نیروگاه بوشهر، مسئله کوچکی نیست که اتفاق افتاد. ۳۴ سال است که از عمر شروع این کار گذشته و دارد کار می‌شود. نزدیک ۲۰ سال است که روس‌ها آمدند و پول‌های زیادی از ما گرفتند. هر وقت بعد از مدتی بهانه‌ای می‌آورند و مقداری پول می‌گیرند و به بهانه‌هایی تأخیر می‌اندازند.»

هاشمی رفسنجانی می‌افزاید: «آخرین کارشان این بود که سوختی که در قلب رآکتور گذاشته بودند و آب گرم شده بود، گفتند این خطرناک است و برگردانید. شاید خطرناک باشد و نمی‌گوییم دروغ می‌گویند، ولی به هر حال آنها مسئول هستند. برای این کار خیلی از ما پول گرفتند.»

هاشمی رفسنجانی با انتقاد شدید از رفتار روس‌ها تصریح می‌کند: «همین جا به جای اینکه بیایند عذرخواهی کنند، با الفاظ رکیکی طلبکار می‌شوند. مسئولش می‌گوید "ما مثلی در روسیه داریم که آدم خسیس باید دو بار پول بدهد." ...(مسئولش) می‌گوید ایران خسّت به خرج داده و به ما می‌گوید پمپ‌های کهنه‌ای را که از ۳۰ تا ۳۵ سال پیش در آلمان مانده، به کار بگذارید. پمپ منفجر می‌شود که باید دوباره دنبال پمپ جدید بگردیم که وقت تلف می‌شود.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با یادآوری سانحه چرنوبیل تاکید می‌کند که سختگیری‌های ایران به خاطر مسائل ایمنی بود تا به گفته او روس‌ها بعد نگویند «شما مقصر هستید.»

هاشمی رفسنجانی با یادآوری تحریم‌های ایران به رویدادهای کشورهای منطقه پرداخته و تاکید می‌کند: «اگر در نحوه نقل، تطبیق، مثال‌ها و تشبیهاتشان دقت کنید، می‌بینید که می‌خواهند کاملاً از آن حوادث علیه ایران استفاده کنند.»

«باید مواظب باشیم هدفمندکردن یارانه‌ها منجر به خونریزی نشود
»

وی سپس از «حرف‌های تندی» که از سوی برخی مقامات زده می‌شود‌ انتقاد کرده و بر ضرورت اداره جامعه به دست «عقلای قوم» و نه «افراطی» تاکید کرده است.

هدفمند کردن یارانه‌ها و معضلات اقتصادی ایران از دیگر محور سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان است.

رئیس مجمع تشخیص نظام با دفاع از کلیت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و با اشاره به مصرف بالای سوخت در ایران و اقتصاد نفتی کشور، برخی از پیامدهای این طرح را برای نمایندگان خبرگان توضیح می‌دهد.

هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «الان داریم کاری را انجام می‌دهیم که یک ضرورت است. ولی خطرش موقعی بروز می‌کند که صنایع و کشاورزی برای صاحبانشان صرف نکند و ضرر بدهد که الان کم و بیش آثارش دارد پیدا می‌شود. خیلی از کارگاه‌ها با این قیمت‌ها نمی‌توانند کار کنند. به ضررشان است.»

وی می‌افزاید: «دو سه روز پیش اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز پیش من آمده بودند. درد دل‌هایی کردند که انسان را خیلی ناراحت می‌کند که در این مدت کوتاه چه بر سرشان آمد. می‌گفتند کشاورزی برای کشاورزان صرف نمی‌کند.»

هاشمی رفسنجانی هشدار می‌دهد: «اگر در این شرایط منطقه که از جهتی خوب و از جهتی به هم ریخته است، کارگران و کشاورزان مشکل داشته باشند و روستائیان و مردم بخواهند کاری کنند، مشکل می‌شود.»

وی خطاب به نمایندگان خبرگان می‌گوید: «آقایان در شهرهایی که هستید، چشم نظام باشید. آنچه را که می‌بینید، واقعاً منتقل کنید. حداقل به آقا منتقل کنید تا ایشان در جریان باشند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پایان به نقل از مدیران صنایع غذایی گفت: «از ۱۲ هزار صنعت غذایی الان شش هزارش کار نمی‌کنند و کارشان را کنار گذاشتند. یا مواد ندارند و یا نمی‌توانند حقوق کارگرانشان را بدهند. بنابراین باید خیلی خیلی مواظب باشیم تا نتیجه این کار مهم و ضروری و این جراحی که باید انجام شود، منجر به خونریزی نشود و کشور بتواند به اهداف بسیار خوبی که در هدفمند کردن یارانه‌ها دارد، برسد.»
XS
SM
MD
LG