لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

زهرا رهنورد: سرکوب‌ها جنبش سبز را زیرزمینی و عقلانی کرد


زهرا رهنورد، از مخالفان دولت، با انتقاد از جریان حاکم در جمهوری اسلامی، آن را «بسیار سرکوبگر» خواند و گفت از زندانی شدن ترسی ندارد و خود را برای چوبه دار نیز آماده کرده است.

زهرا رهنورد، در گفت‌وگو با تلویزیون رسا، «جنبش سبز» در ایران را همچنان زنده توصیف کرد و در عین حال با اشاره به انقلاب ۱۳۵۷ گفت، این حرکت بدون اضافه شدن «جنبه‌های تئوری، جنبه‌های تشکیلاتی» به نتیجه نمی‌رسد.

زهرا رهنورد در پاسخ به این پرسش که چرا جنبش سبز حضور خیابانی ندارد و آیا سرکوب‌ها نتیجه داده است، گفت: «البته این حاکمیت بسیار سرکوبگر بوده و یکی از خشن‌ترین چهره‌های حاکمیت در ایران را ما در چهره حاکمیت فعلی می‌بینیم.»

زهرا رهنورد درباره تاثیر سرکوب‌ها گفت «شاید درصدی از سرکوب‌ها» برای جلوگیری از حضور مردم در خیابان‌ها اثر داشته است اما به گفته وی سرکوب از ناحیه حاکمیت «فرصت عقلانی شدن و زیرزمینی شدن» به جنبش سبز داده است.

وی با بیان اینکه رهبران و فعالان «جنبش سبز» به این نتیجه رسیده‌اند که «حسا‌ب‌شده‌تر، فکورانه‌تر و پیچچیده‌تر عمل بکنند»، تصریح کرد: «همه بحث جنبش سبز حضور در خیابان نیست.»

زهرا رهنورد افزود: «قطعا حضور خیابانی همه حرف جنبش نیست و نخواهد بود و قطعا با این پیروز نخواهد شد.»

وی با مقایسه اعتراض‌های منجر به انقلاب ۵۷ و اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تجربه انقلاب اسلامی به ما نشان داد که حضور در خیابان کافی نیست بلکه جنبه‌های تئوریک، جنبه‌های عقلانی و جنبه‌های تشکیلاتی باید به این حضورها اضافه بشود.»

همسر میرحسین موسوی گفت: «جنبش سبز، عمیق‌تر، عقلانی‌تر، فکورانه‌تر و تشکیلاتی‌تر شده و در جایی هم که لازم باشد حضور خیابانی خواهد داشت و از سرکوب هم نمی‌ترسد. این همه زنان و مردان ما در زندان هستند و هیچ کس از این موضوع ابایی ندارد.»

وی تصریح کرد: «ما همه به پیشواز زندان می‌رویم؛ من شخصا بارها گفته‌ام، که خود را برای چوبه دار آماده کرده‌ام. این حداقل خونبهایی است که می‌خواهم برای آزادی بدهم.»

زهرا رهنورد «نترسیدن»، «هرگز سکوت نکردن»، «مبارزه‌های زیرزمینی» و «مبارزه» از طریق تشکل‌‌ها و «جمعیت‌‌ها» و نیز اقدامات نمادین را از جمله راهکاری «جنبش سبز» عنوان کرد.

این مخالف دولت همچنین با اشاره به انقلاب ۱۳۵۷ گفت، گرچه انقلاب پیروزی بزرگی بود اما به گفته وی یک پیروزی «زودرس» بود که «زیرساخت‌های» لازم را نداشت.

زهرا رهنورد گفت: «با آن شور و هیجان مردمی و آن آرمان‌های بلند اسلامی که قلب همه مردم را در آغوش خود گرفته بود، ما سریع پیروزی شدیم اما آن پیروزی فاقد زیرساخت‌های لازم بود و به همین دلیل در همان هفت هشت سال اول در واقع شروع به انحطاط کرد و امروز بعد از ۳۰ سال دوباره روز از نو روزی از نو.»

زهرا رهنورد در این مصاحبه با این حال ابراز امیدواری کرد که «انقلاب» دیگری در راه نباشد و «اصلاحات» پیروز بشود.
XS
SM
MD
LG