لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

واکنش‌ها به بیلبوردهای ضد مذاکره با آمریکا در تهران


طرح یکی از بیلبوردهای نصب شده در تهران
طرح یکی از بیلبوردهای نصب شده در تهران
نصب بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» که به نظر می‌رسد هدف از آن، تخریب مذاکرات ایران و آمریکا باشد، با واکنش‌ نمایندگان مجلس و شورای شهر تهران روبرو شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز نسبت به نصب این بنر‌ها اعتراض کرده است. شبکه دولتی ایران اعلام کرده که ارگان طراحی کننده این بنر‌ها قرار است اداره یکی از شبکه‌های تلویزیون سراسری را بر عهده بگیرد.

این بنر‌ها چند روز پس از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در ژنو در خیابان‌های تهران نصب شده‌اند؛ مذاکراتی که از سوی طرف‌های غربی و حتی آمریکایی‌ها «جدی» و «مفید» توصیف شده و قرار است در هفته‌های آینده، ادامه یابد.

در جریان این مذاکرات، هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی با یکدیگر جداگانه دیدار و گفت‌و‌گو داشتند.

مجلس موضوع بنر‌ها را بررسی می‌کند

محمد جواد کولیوند عضو هیئت رئیسه کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، از ورود نهاد به موضوع بنر‌ها و بررسی آن خبر داده است.

کولیوند در مصاحبه به خبرگزاری ایسنا، با اشاره به برخی نظرسنجی‌های صورت گرفته بر سر موضوع مذاکره با آمریکا، گفته است: «برخی می‌خواهند موضوع مذاکره با آمریکا را با توجه به اعلام نظرسنجی از مردم، مردمی جلوه دهند و افکار عمومی را نیز درگیر بحث مذاکره با آمریکا کنند.»

وی با بیان اینکه نظام ما نظامی «ولایی است» افزود: «باید دید مقام معظم رهبری در خصوص بحث مذاکره با آمریکا چه نظری دارند و ایشان هستند که باید در ‌‌نهایت در خصوص این موضوع اعلام نظر کنند اما عده‌ای می‌خواهند طوری جلوه دهند که مردم مستقیما درباره مذاکره با آمریکا و نحوه مذاکره تصمیم می‌گیرند.»

کولیوند افزود که کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در جلسه روز یکشنبه خود این موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد داد.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با اعلام حمایت از سیاست‌های خارجی روحانی، برخی اقدام‌ها در نیویورک را «به جا» ندانست؛ اگر وی چه مصداقی برای این اقدام‌ها بیان نکرد. اما همین سخن، تفسیرهای بسیاری را در پی داشت.

هنگام حرکت روحانی به سمت فرودگاه نیویورک برای بازگشت به ایران، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با او گفت‌و‌گو کرد. این اولین گفت‌و‌گوی روسای جمهوری دو کشور پس از ۳۴ قطع رابطه است.

مخالفان و موافقان در شورای شهر تهران

به گفته نمایندگان عضو شورای شهر تهران، این شورا نیز قرار است موضوع نصب بنرهای «صداقت آمریکایی» را بررسی کند.

با این وجود، نظر همه اعضای شورای شهر تهران درباره نصب بنر‌ها یکسان نبوده و برخی از آنها با این اقدام موافق و برخی مخالف هستند. از این رو به نظر می‌رسد جلسه شورای شهر تهران در این باره پر چالش باشد.

محسن سرخو، از جمله اعضای شورای شهر تهران است که با نصب بنر‌ها مخالف است. او با بیان ان که شهرداری باید با مسائل سیاسی «هوشیارانه» برخورد کند، از ضرورت مشورت با «شورای عالی امنیت ملی» و «وزارت امور خارجه» برای نصب بنرهای «صداقت آمریکایی» سخن گفته است.

این نماینده شورای شهر تهران، با اشاره به خطراتی که نصب بیلبورد‌ها در اتوبان‌ها در بزرگراه‌ها ایجاد می‌کند، به حساسیت موضوع در عرصه سیاسی اشاره کرد و گفت: «باید به دور از جوسازی اجازه دهیم مسئولان قانونی کشور که حتما تحت نظر مقام معظم رهبری کار می‌کنند اقدامات درست و برنامه‌ریزی خود را انجام دهند و از هر گونه جوسازی و حرکت احساسی پرهیز شود.»

غلامرضا انصاری دیگر عضو عضو شورای شهر تهران هم مخالف نصب بنر‌ها است. او در این باره گفته است: «نصب بیلبورد‌ها از طرف هر گروهی که انجام شده کار غیراصولی و ضد امنیت ملی است.»

وی ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تصمیمات در سیاست خارجی زیرنظر شورای امنیت ملی و مستقیما رهبری اتخاذ می‌شود گفت: «در مسائل داخلی متاسفانه یکسری بی‌تدبیری‌ها و حرکت‌های حساب نشده انجام می‌شود.»

انصاری افزود: «قطعا حرکت‌های اخیر دولت با هماهنگی شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام شده است.»

اما مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران از موافقان بنرهای ضد مذاکرات ایران و آمریکا است. او در این باره با اشاره به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت‌الله خمینی و رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای درباره آمریکا، گفته است: «رئیس‌جمهور زحمت می‌کشند و سعی می‌کنند رفتار را به رفتاری متعادل تبدیل کنند اما شما در مقابل ببینید که آنها چگونه عمل می‌کنند. اوباما در آخرین حرف‌ها گفت همه گزینه‌ها روی میز است و حتی یک شخصیت آمریکایی گفت فریبکاری در ژن ایرانی‌ها است.»

ابوالفضل قناعتی دیگر عضو شورای شهر تهران هم در موافقت با نصب بنر‌ها سخن گفته و اظهار داشته است: «عدم صداقت آمریکا در قبل و بعد از انقلاب برای مردم کشورمان روشن شده است. در تمامی این سال‌ها صداقت روشنی از آمریکا ندیده‌ایم و مدام به دنبال منافع خود بوده است.»

اقدام بی‌سابقه

خبرگزاری دولتی ایرنا به موضع بنرهای نصب شده پرداخته و اقدام به نصب این بنر‌ها را «بی‌سابقه» دانسته است.

به نوشته خبرگزاری ایرنا «در سال‌های گذشته در چنین مقطعی از زمان اقدام مشابهی انجام نشده بود و با توجه به روند اخیر مذاکرات ایران با ۱+۵ و آمریکا نصب این بیلبورد‌ها وپوس‌تر‌ها در شهر تهران ابهاماتی را ایجاد کرده است.»

در یکی از این تصاویر، یک سوی میز مذاکره شخصی با کت و شلوار نظامی مقابل شخصی با ریش پرفسوری نشسته و ظاهراً اشاره مستقیمی به مذاکرات اخیر دارد. در تصویر دیگر دستی برای گرفتن دستی دیگر دراز شده که به دست شیطان تعبیر شده و در تصویر سومی که بیشتر در سطح پایتخت دیده می‌شود، مردی به همراه سگ وحشی پای میز مذاکره نشسته است.

تیم طراح بنر‌ها شبکه تلویزیونی اداره می‌کند

شبکه دولتی «ایران» ‌ در گزارشی، به موسسه «اوج» که به عنوان یک سازمان هنری-رسانه‌ایثبت شده، پرداخته و نوشته است که این سازمان قرار است تصدیگری شبکه بیست و دوم تلویزیون سراسری را با محوریت «دفاع مقدس» بر عهده گیرد.

پیشتر سایت تابناک درگزارشی درباره سازمان طراح و نصاب بنر‌ها نوشته بود که مدیر عامل این سازمان را فردی با نام احسان محمد حسنی بر عهده دارد.

محمد حسنی پیش از این درباره موسسه خود گفته بود: «سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تشکل مردم نهاد و تخصصی مردمی است که توسط ان جی او‌ها تشکیل شده و هزینه آن و اعتبارات تولیدات خود را با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تأمین می‌کند و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد.»

یکی از اهداف سازمان فرهنگی هنری اوج، طراح و نصب کننده پوستر‌ها و بنرهای ضد آمریکایی در میدان‌های و خیابان‌های اصلی تهران، موج سازی تبلیغاتی اعلام شده است.

قرارگاه شهید باقری وابسته به بسیج دانشجویی که زیر نظر سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی فرمانده سازمان بسیج اداره می‌‌شود، در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در معرفی سازمان فرهنگی- هنری اوج گفته است که از جمله وظایف این سازمان طراحی، تولید و نصب بنرهای بزرگ تبیلغاتی در نقاط مختلف تهران با هدف موج‌سازی تبلیغاتی است.

اما به هر حال، اعضای شورای شهر تهران هم تایید کرده‌اند که نصب این بنرهای تبلیغاتی بدون هماهنگی شهرداری، امکان‌پذیر نیست.

در همین حال پس از نمازجمعه تهران، پوسترهایی علیه وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، که در گروه ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کند، در میان نمازگزاران توزیع شد.

مخالفان و «تخریب‌کنندگان» مذاکرات را اغلب گروه‌ها و رسانه‌هایی تشکیل می‌دهند که در انتخابات ریاست جمهوری طیف نزدیک به آنها نتوانستند به پیروزی برسند.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک قرار است پانزدهم و شانزدهم آبان در ژنو برگزار شود. دو روز قبل از این مذاکرات، قرار است به مناسبت ۱۳ آبان، سالگرد اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸، یک راهپیمایی و تجمع ضد آمریکایی در تهران برگزار شود.
XS
SM
MD
LG