لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

واکنش‌های گسترده جهانی به انفجار لبنان


لبنان
لبنان
انفجار روز جمعه که منطقه اشرفیه واقع در شرق بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار داد و در پی آن، وسام حسن مسئول اداره اطلاعات سازمان امنیت این کشور کشته شد، واکنش‌ها و محکومیت‌های داخلی و خارجی را در پی داشت.

شمار کشته‌شدگان در انفجار روز جمعه بیروت متفاوت گزارش شده است. خبرگزاری دولتی لبنان آمار هشت کشته را اعلام کرد. اما وزیر بهداشت لبنان می‌گوید که در انفجار سه نفر کشته شده‌اند. صلیب سرخ لبنان شمار زخمی‌های حادقه را ۱۰۶ نفر اعلام کرده است.

در پی این حادثه، ده‌ها تن از افراد خشمگین، اقدام به بستن جاده‌ها به وسیله لاستیک‌های مشتعل در بیروت، و شماری دیگر از مناطق از جمله طرابلس و صیدا کردند.

۱۴ مارس نظام بشار اسد را متهم می‌کند

به نظر می‌رسد گروه ۱۴ مارس که اکنون اپوزیسیون لبنان و منتقد حزب‌الله و نظام حاکم بر سوریه است، بر نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انفجار روز جمعه، اتفاق نظر دارد.

سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المستقبل، گفت که «نظام بشار اسد را متهم به ترور وسام حسن» می‌کند. او ادامه داد که این حادثه امنیت و ثبات در لبنان را هدف گرفته و وسام حسن را به «دریچه اطمینان امنیت لبنانی»‌ها توصیف کرد.

سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی هم «نظام سوریه و دوستانش در لبنان» را متهم به دست داشتن در انفجار بیروت کرد. او با حضور در محل انفجار به خبرنگاران گفت که کشتن وسام حسن برای انتقام از ماجرای «کشف توطئه بمب گذاری‌های میشل سماحه» صورت گرفته است.

چندی پیش میشل سماحه وزیر پیشین لبنانی به اتهام برنامه‌ریزی برای بمبگذاری در مناطقی از لبنان با هماهنگی با نظام سوریه دستگیر شد. نیروهای امنیتی لبنان اسنادی حاوی فیلم برای اثبات این اتهام در اختیار دارند. رسانه‌های لبنانی اعلام کرده‌اند که سماحه اتهام‌های خود را پذیرفته است. وسام حسن و نهاد تحت امرش، بزرگ‌ترین نقش را در دستگیری میشل سماحه و جمع آوری اسناد اتهامی خود ایفا کرده‌اند.

وسام حسن همچنین در تحقیقات صورت گرفته درباره موج ترورهایی که از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۷ میلادی لبنان را فرا گرفت، نقش برجسته‌ای ایفا کرده است. در این ترور‌ها شماری از شخصیت‌های سیاسی لبنانی که عمدتا منتقد نظام سوریه بودند از جمله رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان، کشته شدند.

ولید جنبلاط رئیس حزب دروزی سوسیالیست پیشرو لبنان هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، بشار اسد را متهم به دست داشتن در ترور وسام حسن کرد و گفت: «این حادثه انتقامی است به خاطر بر ملا شده ماجرای میشل سماحه.»

امین جمیل رئیس حزب فالانژهای لبنان نیز میشل حسن را «حامی لبنان» توصیف کرد و گفت که این حادثه، سوال‌ها و ابهام‌های بسیاری مطرح می‌کند. او در عین حال خواستار کمی صبر پیش از متهم کردن شخص یا گروهی به دست داشتن در انفجار شد.

رئیس جمهور و نخست وزیر، رئیس پارلمان محکوم کردند

میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردم انفجار روز جمعه بیروت اظهار داشت: «بازگشت روش کشتار و ویرانی که همواره شهروندان بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد، نخستین پیام این گونه انفجار‌ها است؛ انفجارهایی که تنها در پی از میان بردن امنیت و ثبات است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، او همچنین هشدار داد که باید «ضمن دوری کردن از فتنه و نا‌امیدی، با تروریسم اجازه نداد که به اهداف خود برسد.»

نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان هم با صدور بیانیه‌ای روز شنبه را «عزای عمومی» در این کشور اعلام کرد. او همچنین از لبنانی‌ها خواست در برابر این گونه حوادث متحد باشند.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان هم انفجار روز جمعه بیروت را «تروریستی» توصیف کرد و در بیانیه خود اظهار داشت: «این جنایت سازماندهی شده‌ای است که عیر نظامیان، اموال آنها و همه لبنان را هدف قرار داده است.»

هشت مارس هم محکوم کرد

شخصیت‌ها و احزاب گروه ۸ مارس که آن را حزب الله لبنان و هم‌پیمانانش تشکیل داده‌اند و همپیمان نظام بشار اسد است، نیز انفجار روز جمعه بیروت را محکوم کرد.

به گزارش شبکه تلویزونی المنار، حزب‌الله در بیانیه‌ای از «نهادهای مسئول» خواست تام تلاش خود را برای شناسایی عاملان انفجاری که «هدفی جز از میان بردن امنیت شهروندان ندارند» به کار بندند.

این حزب همچنین از نیرو‌ها، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی خواست با متحد شدن خود، فرصت را از تمام توطئه‌چینان علیه «امنیت وطن، زندگی، سلامت و امنیت شهروندان» بگیرند.

حزب «عربی دموکرات» نیز با صدور بیانیه‌ای، انفجار اشرفیه را در چارچوب توطئه‌ای بزرگ توصیف کرد که «امت مقاوم» را هدف قرار داده و در پی «از میان بردن امنیت، زندگی مشترک لبنانی‌ها و ثبات لبنان است.»

به گزارش سایت الشروق، این حزب در بیانیه خود، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته و تاکید کرده که «اثر انگشت اسرائیل و صهیونیست‌ها که چیزی جز خرابی و ویرانی را نمی‌خواهند و جز با بوی خون لبنانی‌ها به زندگی خود ادامه نمی‌دهند، آشکارا دیده می‌شود.»

عمر کرامی نخست وزیر اسبق لبنان هم با صدور بیانیه‌ای انفجار بیروت را «جنایتکارانه و پست» و تاکید کرده که این انفجار تنها در پی ایجاد فتنه در لبنان است.

واکنش‌های بین المللی

در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، شورای ملی سوریه که طیف‌های گسترده‌ای از معترضان این کشور را در بر می‌گیرد، «نظام جنایتکار بشار اسد» را به کشتن رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گروه در بیانیه خود نوشته است: «به یقین می‌دانیم که چنین اعمال مجرمانه‌ای، اثر انگشت چه کسانی را حمل می‌کند. بدون شک چنین حادثه‌ای تنها کار نظام کشتار و جنایت بشار اسد و پیروانش در لبنان است.»

اما در دمشق، عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه هم انفجار بیروت را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه او در جمع خبرنگاران گفت: «سوریه این انفجار تروریستی و همه انفجار‌ها را محکوم می‌کند و هیچ چیز نمی‌تواند چنین اعمالی را توجیه کند. »

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میز هم ضمن محکوم کردن انفجار بیروت بیروت، ‌گفت: «این اقدام با هدف تفرقه‌افکنی بین جریانات و اقشار مختلف مردم لبنان و از سوی عناصری صورت گرفته که هیچ‌گاه مصالح ملت و دولت لبنان را مدنظر نداشته و جز به منافع و اهداف ناپاک خود نمی‌اندیشند.»

به گزارش خبرگزاری فارس مهمان‌پرست با تأکید بر ضرورت شناسایی سریع عاملان این انفجار و مجازات آنان، با خانواده‌ها و بازماندگان این حادثه و همچنین دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کرد و از همه گروه‌ها، احزاب و مردم این کشور خواست با حفظ هوشیاری، وحدت و همبستگی ملی خود، مانع از تحقق اهداف دشمنان شوند.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن این «حمله تروریستی» به خبرنگاران گفته است: «هفته‌ها و ماه‌های گذشته نسبت به بازگشت تنش‌ها به لبنان به ویژه از نوع فرفه‌ای هشدار داده بودیم. این همه پیامدهای بحران سوریه است.»

از سویی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از مسئولان لبنانی خواست از کشور خود در برابر «تمام تلاش‌هایی که در پی بی‌ثبات کردنش هستند» حمایت کنند.

در بیانیه رئیس جمهور فرانسه که آن را خبرگزاری این کشور منتشر کرده آمده است» «پاریس خواهان کشف حقیقت این اقدام تروریستی است و پایبندی خود را به امنیت، ثبات، استقلال و حاکمیت ملی لبنان اعلام می‌کند.»

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نیز انفجار روز جمعه بیروت را محکوم کرد.

جولیو ترسی وزیر امور خارجه ایتالیا هم در این باره گفت: «این حادثه یک کشتار و اقدامی بزدلانه بود که مستحق شدید‌ترین محکومیت است.»

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر هم به گزارش داد که محمد عمرو وزیر امور خارجه این کشور با محکوم کردن انفجار بیروت بر ضرورت دور ماندن لبنان از خشونت و هر آنچه که امنیت و وحدت سرزمینش را به خطر می‌اندازد، تاکید کرد.

واتیکان نیز با صدور بیانیه‌ای به شدت کشته شدن وسام حسن و دیگر شهروندان لبنانی را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG