لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۴

صلیب سرخ بحران سوریه را «جنگ داخلی» اعلام کرد


سازمان صلیب سرخ جهانی، روز یکشنبه، وضعیت سوریه را «جنگ داخلی» اعلام کرد و از طرف‌های درگیر خواست قوانین بین‌المللی در این مورد را به اجرا درآورند.


هشام حسن از مسئولان صلیب سرخ جهانی گفت که این سازمان تنش در سوریه را «جنگ داخلی» به شمار می‌آورد که به معنی ضرورت اجرای تمام قوانین حقوق بشری و بین المللی جنگ در این کشور است.

صلیب سرخ جهانی حافظ اجرای مفاد کنوانسیون ژنو است که قواعد جنگ را تعیین می‌کند. بدین ترتیب این کمیسیون مرجعی است که مشخص می‌کند اعمال خشونت آمیز چه زمانی به جنگ مسلحانه تبدیل می‌شود. این اعلام به آن دلیل صورت می‌گیرد تا طرف‌های درگیر به قوانین جنگ پایبند باشند.

صلیب سرخ پیشتر درگیری‌ها در سه منطقه حمص، حماه و ادلب را، به «جنگ داخلی» تشبیه کرده بود اما از اعلام وضعیت جنگ داخلی در سوریه پرهیز می‌کرد.

هشام حسن سخنگوی آژانس بین المللی صلیب سرخ در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «در سوریه شاهد جنگ مسلحانه غیر بین‌المللی هستیم. جنگ به همه مناطق این کشور هنوز نرسیده اما اکنون تنش‌ها به سه منطقه‌ای که پیشتر ذکر شده، محصور نیست.»

او در این باره افزود: «این به معنی آن نیست که دیگر مناطق سوریه از عملیات جنگی آسیب نمی‌بینند.»

اعلام این وضع به معنی آن است که افرادی را که دستور حمله به غیر نظامیان را دادند یا در چنین حملاتی شرکت کردند و اقدام به قتل، شکنجه یا تجاوز کردند، می‌توان به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

صلیب سرخ تنها سازمانی است که نیروهای امداد به سوریه فرستاده و کمک‌های انسانی از جمله غذا و مواد پزشکی به برخی از نیازمندان این کشور رسانده است.

برپایه اعلام این آژانس، تمام افرادی که در جنگ داخلی شرکت دارند، باید به قوانین بین المللی حقوق بشر، پایبند باشند.

حسن در این باره افزود: «اکنون مهم آن است که قانون بین‌المللی حقوق بشر بر جنگ میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان اجرا شود، جنگی که اکنون در جای‌جای این کشور در حال رخ دادن است.»

پیشتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفته بود که کشورش در جنگ به سر می‌برد.
مخالفان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش دولتی این کشور و شماری از داوطلبان تشکیل می‌دهند. آنها گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تاسیس کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG