لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

دو سال حبس برای خبرنگار شبکه ایرانی در باکو


کارت خبرنگاری آنار بایراملی
کارت خبرنگاری آنار بایراملی
آنار بایراملی، شهروند جمهوری آذربایجان و خبرنگار خبرگزاری فارس و شبکهٔ تلویزیونی آذری زبان «سحر» وابسته به صدا و سیمای ایران که چندی پیش به اتهام حمل «هروئین» بازداشت شده بود، دوشنبه، ۲۲ خرداد، از طرف دادگاهی در باکو به دو سال زندان محکوم شد.

آقای بایراملو به خاطر آنچه که «همراه داشتن چهار دهم گرم هروئین» عنوان شده است، ۱۷ فوریه، اسفندماه سال گذشته، بازداشت شده بود، اتهامی که ایران آن را به شدت رد کرد و آن را «اقدامی سیاسی» نامید. یک روز بعد از بازداشت بایراملی، عباس اسکندری دبیر مطبوعاتی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان اعلام کرد که «اتهمات وارده بر خبرنگار شبکه سحر را قبول ندارد، چراکه وی شخص مومنی است».

محمد حسینی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز اتهام خبرنگار محلی شبکه تلویزیونی سحر در باکو را واهی خواند و از جمهوری آذربایجان خواست با اینگونه بهانه‌های به گفته وی «بی‌مورد» با خبرنگاران ایران برخورد نکنند.

جمهوری آذربایجان همواره نسبت به فعالیت شبکه سحر ایران اعتراض داشته است و برنامه‌های تلویزیونی این شبکه آذربایجانی زبان را «مخرب، افراطی، تفرقه افکنی و علیه منافع ملی آذربایجان» توصیف کرده است. سایت اینترنتی این شبکه در آذربایجان از نادر سایتهایی است که فیل‌تر شده است و دولت آذربایجان فعالیت این شبکه را غیرقانونی اعلام کرده است.
دولت آذربایجان آذرماه سال گذشته نیز، احمد کاظمی، مدیر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در باکو و موسس شبکه سحر را از کشور اخراج کرد.

وی پس از ورود به فرودگاه باکو اجازه ورود به جمهوری آذربایجان را پیدا نکرد و ماموران فرودگاه وی را که همراه با خانواده‌اش بود به ایران بازگرداندند.

ائلدار بایراملی، برادر آنار در گفتگو با خبرگزاری آلمان اتهامات وارده بر برادرش را «ساختگی و سیاسی» نامیده است و گفته است که در اعتراض به حکم صادره، به دادگاه تجدیدنظر مراجعه خواهند کرد.

اخیرا روابط جمهوری آذربایجان و ایران به شدت متشنج شده است، بطوری که هر دو کشور سفرای خود را از کشور مقابل فراخوانده‌اند. جمهوری آذربایجان ایران را به صدور اسلام افراطی، تروریسم، تبلیغات منفی علیه دولت آذربایجان و مداخله در امور داخلی این کشور متهم می‌کند، ایران نیز به نوبه خود جمهوری آذربایجان را به همکاری با سرویس جاسوسی اسرائیل، موساد، برای قتل دانشمندان هسته‌ای ایران، نزدیکی به غرب و اسلام ستیزی متهم کرده است.

دولت آذربایجان طی یکسال گذشته چهل نفر را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران برای انجام عملیات تروریستی در آذربایجان بازداشت کرده است، ایران نیز دوم ماه مه، ۴۰ روز پیش، شهریار حاجی یف و فرید حسین، دو شاعر جوان جمهوری آذربایجان را بازداشت کرده است که علی رغم دریافت سه نامه دیپلماتیک اعتراضی، هنوز پاسخی به علت بازداشت این دو شهروند جمهوری آذربایجان در تبریز نداده است، بطوری که ائلمان عبدالله اف، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان، روز دوشنبه، ۲۲ خرداد طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری «سلام نیوز» جمهوری آذربایجان، شهروندان این کشور را از سفر به ایران منع کرد و گفت که «هیچ تضمینی برای بازداشت شدن یا نشدن شهروندان آذربایجان در ایران وجود ندارد».
XS
SM
MD
LG