لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

ریو ۲۰۱۶؛ المپیکی با طعم زیکا و دوپینگ و دهکده‌ای نیمه آماده


ریو ۲۰۱۶، یا همان سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ریودوژانیرو در حالی در روز پانزدهم مرداد ماه یا پنجم آگوست افتتاح میشود که این دوره مسابقات هم مثل دوره‌های پیشین آن، هنوز شروع نشده از از حاشیه‌ها و جنجال‌های بعضا پررنگتر از متن بی‌نصیب نمانده است.

میزبانی با مشکلات سیاسی فراوان

با توجه به تعداد زیاد ورزشکاران شرکت‌کننده در مسابقات المپیک، معمولا کشورها و شهرهای میزبان آن زمان زیادی را به منظور مهیا کردن زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری مسابقات صرف می‌کنند. در برزیل اما، بحران‌های سیاسی بخش زیادی از وقت و انرژی این کشور را گرفت.

وقتی اختیارات دیلما روسوف، رییس جمهور این کشور در ۱۲ مه سال ۲۰۱۶، یعنی حدودا ۴ ماه پیش توسط سنا به طور موقت معلق شد و میشل تامر معاون وی این اختیارات را تا پایان مهلت ۶ ماهه تعلیق بر عهده گرفت، تازه اندکی آرامش سیاسی به برزیل برگشت و تلاش‌ها برای آماده کردن ورزشگاه‌ها و دهکده المپیک ادامه پیدا کرد. اما آنطور که به نظر می‌آید هنوز هم شرایط دهکده مسابقات آنطور که باید و شاید برای میزبانی از آنهمه ورزشکار مهیا نیست.

دیلما روسف رییس جمهور معلق شده برزیل و مشعل المپیک
دیلما روسف رییس جمهور معلق شده برزیل و مشعل المپیک

دهکده‌ای پر از ورزشکاران ناراضی

شهرام محمودی، بازیکن تیم ملی والیبال ایران، از جمله ورزشکارانی است که از شرایط دهکده المپیک دل پری دارد. او به خبرگزاری تسنیم در این باره گفته است: «ساختمان‌ها، امکانات، غذا و شرایط بهداشتی دهکده المپیک همگی افتضاح است. سرویس‌های بهداشتی مشکل دارد، چاه می‌گیرد و آب سرد و گرم می‌شود. اصلا شرایط در حد میزبانی المپیک نیست.»

محمودی تنها والیبالیستی نیست که از وضعیت دهکده المپیک شاکی است. ایوان زایتسف بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا هم در گفت‌وگو با سایت آر اسپورت روسیه شرایط دهکده المپیک را اسفبار توصیف کرده و گفته «اتاق‌ها و سوییت‌های دهکده هنوز برای سکونت ورزشکاران آماده نیست». بنا به گزارش‌ها کاروان تیم استرالیا هم در ابتدای حضورش در ریو از اقامت در این دهکده انصراف داد. به دلیل اینکه طبق گفته‌های کیتی چیلر، سرپرست کاروان استرالیا، در اتاق‌های آنها توالت مسدود شده است، لوله‌ها نشتی دارند و سیم‌کشی بدون حفاظ و درمعرض دید است.

همچنین تیم‌های انگلیس و بلاروس هم از وضعیت دهکده و آماده نبودن آن به اشکال مختلف شکایت کرده‌اند. با این وجود «ماریو آندرادا» سخنگوی ریو ۲۰۱۶ اعلام کرده است که بیش از ۶۳۰ نفر به ‌صورت شبانه‌روزی مشغول به کار هستند تا ساختمان‌های میزبان ورزشکاران برای روز آغاز مسابقات آماده باشند.

دهکده المپیک ریو ۲۰۱۶ از نمای بالا
دهکده المپیک ریو ۲۰۱۶ از نمای بالا

زیکا یا یک بدشانسی بیولوژیک دیگر

شهر ریو دوژانیرو، دومین شهر برزیل از نظر شیوع بیماری زیکاست. بیماری‌ای که بر اساس مقاله دکتر بابک شادگان، رییس کمیته پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، مهمترین عارضه‌اش تولد نوزادانی با جمجمه‌های کوچک است.

ترس از زیکا و ابتلاء به آن در ریو ۲۰۱۶، باعث شد مایک و باب برایان، دو برادر دوقولوی آمریکایی که یکی از بهترین تیم‌های دوبل تنیس دنیا را تشکیل داده‌اند، پیش از مسابقات از حضور در ریو انصراف دهند. آنها در المپیک قبلی مدال طلا را برده بودند اما زیکا بخت تکرار آن مدال را از آنها گرفت.

یکی از پشه های ناقل ویروس زیکا که در آمریکای جنوبی فراوان یافت می‌شود.
یکی از پشه های ناقل ویروس زیکا که در آمریکای جنوبی فراوان یافت می‌شود.

دوپینگ می‌کردند پس قهرمان می‌شدند

داستان دوپینگ هم در المپیک ۲۰۱۶ ریو روایتی متفاوت دارد. اعلام دوپینگ سازمان دهی شده در تیم‌های روسیه، پیشاپیش حاشیه‌های زیادی را برای المپیک ایجاد کرده است. بعد از انتشار گزارش‌های سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ( وادا) مبنی بر دست داشتن دولت روسیه در دوپینگ ورزشکاران روس، وادا از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست کرد کل کاروان روسیه را از حضور در المپیک محروم کند. این کمیته اما این تصمیم را بر عهده فدراسیون‌های جهانی گذاشت. تیم‌های ملی دومیدانی، وزنه‌برداری و چندین ورزشکار مرد و زن روس از رشته‌های شنا و قایقرانی و کشتی از حضور در المپیک ریو محروم شده‌اند. وادا قصد دارد در طی برگزاری مسابقات هم به شدت رد دوپینگی ها را در المپیک ریو بگیرد و تلاش می‌کند هیچ ورزشکار متقلبی به مدالهای رنگین و با ارزش المپیک دست پیدا نکند.

لباس‌هایی برای حفظ آبرو یا آبروریزی

اعتراض‌های متعدد کاربران فضای مجازی به لباس اولیه‌ای که کمیته المپیک ایران برای کاروان ورزشی ایران در نظر گرفته بود، بالاخره جواب داد و ورزشکاران ایرانی در آخرین لحظات صاحب لباسی شدند که حداقل با تولیدات تریکو فروشی‌های مرکز تهران متفاوت است.

چینی‌ها هم از لباسی که برای کاروان ورزشی‌شان در نظر گرفته شده دل خوشی ندارند و بعضی از کاربران چینی این لباس‌ها را که به رنگ زرد و قرمز هستند با رنگ موادغذایی چون زرده تخم مرغ و گوجه فرنگی مقایسه کرده‌اند. لباس تیم گرجستان هم از نظر تعداد زیادی از مردم این کشور برای آب و هوای برزیل بسیار نامناسب و ضخیم است و از نظر یکی از استادان روزنامه‌نگاری این کشور لباس زنان کاروان گرجستان شبیه لباس راهبه‌هاست.

لباسهای کاروان چین هم در المپیک ریو انتقادات زیادی را برانگیخته است
لباسهای کاروان چین هم در المپیک ریو انتقادات زیادی را برانگیخته است

یک میهمانی بزرگ با حضور ۳ میلیارد نفر

با همه این حواشی و مشکلات، این مسابقات روز شنبه ۱۶ مرداد در ورزشگاه ماکارانا شهر ریو افتتاح خواهد شد. مراسم افتتاحیه به وقت تهران ساعت ۳:۳۰ دقیقه صبح خواهد بود و در حالی که ۳ میلیارد نفر از طریق تلویزیون این مراسم را می‌بینند، هفتاد و پنج هزار نفر هم هرکدام بین ۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو پول داده‌اند تا بتوانند این مراسم را از نزدیک ببینند.

مراسمی که قرار است در پاسداشت از یکی از بزرگترین جنگل‌های سیاره ما، یعنی جنگل‌های آمازون برگزار شود و شاید به همین دلیل است که این مهمانی بزرگ در حالی در اولین ساعات روز ۱۶ مرداد آغاز می‌شود که به گزارش رویترز دولت برزیل قصد دارد در طول مسابقات المپیک در شهر ریودوژانیرو ۹ میلیون کاندوم سازگار با معیارهای حفظ محیط زیست (Forest friendly condoms) را به صورت رایگان بین همه ورزشکاران و تماشاگران این المپیک توزیع نماید. اقدامی برای ترویج روابط جنسی بدون خطر و البته حفاظت از محیط زیست.

XS
SM
MD
LG