لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

روحانی: بازگشایی سفارت آمریکا در ایران غیرممکن نیست


روحانی در داووس
روحانی در داووس
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که به داووس سفر کرده، ،اظهار داشت بازگشایی سفارت آمریکا در تهران امری غیرممکن نیست.

رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه ار تی اس سوییس در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران وجود دارد، گفت: «ایران و آمریکا گذشته‌های بسیار سخت و مشکلی با یکدیگر داشته‌اند، اما هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست و برای رسیدن به اهداف بلند باید کار و تلاش فراوانی انجام داد.»

روحانی افزود: «به هرحال هیچ دشمنی و دوستی تا ابد باقی نخواهد ماند. همه باید تلاش کنیم دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کرده و این اقدام متقابل و تلاش از سوی هر دو طرف در جهت ایجاد اعتماد را نیازمند است. ایران دست صلح و دوستی به همه ملت‌های جهان دراز کرده است و می‌خواهد با همه ملت‌های جهان روابط خوب و حسنه‌ای داشته باشد.»

حسن روحانی که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به سوییس سفر کرده در این مصاحبه تاکید کرد اگر واشینگتن حقوق ایران را به رسمیت بشناسد ایران هم پاسخ مثبت خواهد داد.

رئیس جمهوری ایران درباره مناسبات تهران و واشینگتن گفت: «همه چیز وابسته به عملکرد است؛ اگر دولت آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای اینکه تخاصم از بین برود آماده کند، جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ مثبت نسبت به این حرکت خواهد داد.»

روحانی با این حال گفت: «البته معضلات میان ایران و آمریکا زیاد است و در زمان کوتاه حل نمی‌شود، اما همه باید به فکر حل مسایل و آینده مثبت باشیم، گر چه این کار بسیار سخت و مشکل خواهد بود.»

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این پرسش که آیا با وزیر امورخارجه آمریکا که در سوییس است، دست خواهد داد، با لبخند گفت: «ما در این سفر برنامه‌ای برای ملاقات نخواهیم داشت.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر رئیس‌جمهور آمریکا زمانی دستش را به سوی شما دراز کند، آیا شما نیز دست او را می‌فشارید؟ گفت: «هیچ چیز در دنیای سیاست غیرممکن نیست، ما باید همگی تلاش کنیم شرایط بهتری را برای صلح بیشتر در جهان و ارتباط نزدیک‌تر ملت‌ها با جهان ایجاد کنیم و همه باید قبول کنیم در یک احترام و منافع متقابل می‌توانیم به اهداف درست دست پیدا کنیم.»

حسن روحانی پنجشنبه نیز صبح در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سخنرانی کرد که واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

وی در این سخنرانی گفت روش او اعتدال و میانه‌روی است و خواستار تعامل سازنده با دیگر کشورهاست.

رئیس جمهوری ایران در این سخنرانی هم اظهار داشت که مناسبات ایران و آمریکا دچار تغییر شده است.

حسن روحانی گفت: «تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته، وارد مرحله جدیدی شده است، و برای اولین بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل نظر، و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است. مردم آمریکا هم همچون دیگر کشورهای جهان، در شرکت‌ها و دانشگاه‌های کشور خود، با صدها هزار ایرانیِ کارآفرین و دانشمند تماس داشته‌اند، و بلوغ فرهنگی و میراث تمدنیِ این ملت بزرگ را در آنان دیده‌اند.»

در سفری که روحانی به نیویورک داشت، باراک اوباما، وزیر خارجه‌اش جان کری، را مامور پیگیری مذاکرات هسته ای کرد که آذر ماه امسال به توافق ژنو ختم شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین برای نخستین بار با همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

پس از دیدار دو جانبه محمدجوادظریف با جان کری در حاشیه نشست سازمان ملل، مقام‌های دو کشور بارها با یکدیگر در ژنو و وین به صورت دو جانبه در مورد برنامه هسته‌ا‌ی ایران مذاکره داشته‌‌اند.

حسن روحانی در سخنرانی داووس همچنین تاکید کرد که توافقنامه موقت ژنو «شالوده و بنیاد توافق جامع و نهایی» خواهد بود که به گفته او «زمینه‌ای برای توافق و تعاملات بعدی است».

وی گفت که ایران می‌تواند در زمینه «امنیت و ثبات جهانی»، «توسعه اقتصادی»، «حراست از محیط زیست»، «مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» و امنیت انرژی نقش موثری ایفا کند.

رئیس جمهوری ایران، بیژن زنگنه و محمد جواد ظریف وزیران نفت و خارجه خود را به سوییس برده است.

روحانی پیشتر با نمایندگان شرکت‌های بزرگ نفتی دیدار داشت و از آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرد.
XS
SM
MD
LG