لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

انتقاد دوباره میت رامنی از سیاست اوباما در قبال ایران


میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه، در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایالات متحده و رقیب باراک اوباما، روز جمعه، ۲۴ شهریور، در مصاحبه‌ با شبکه آمریکایی «ای بی‌سی» شرکت کرد و بار دیگر سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران را ناموفق دانست.

رامنی در این گفت‌و‌گو که در برنامه «صبح بخیر آمریکا» انجام شد، در پاسخ به پرسش‌های جورج استفانوپولوس، خبرنگار معروف این شبکه، به تبیین برخی مواضع خود در قبال ایران پرداخت.

خبرنگار «ای بی سی» با اشاره به انتقادهای میت رامنی از سیاست خارجی باراک اوباما و نیز اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل درباره ضرورت مشخص کردن خط قرمز برای ایران، از وی پرسید که خط قرمز نامزد جمهوریخواه در مورد ایران چیست؟

میت رامنی در پاسخ گفت: «خوب، خط قرمز من این است که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد. اینکه آنها ظرفیت ایجاد رعب و وحشت را در دنیا به دست آورند از نظر من قابل قبول نیست. ایران دارای سلاح هسته‌ای یا مواد شکافت پذیر هسته‌ای که احتمال رسیدن آنهابه حزب الله یا حماس یا دیگران وجود داشته باشد، توان بالقوه بی‌ثبات سازی‌اش تنها به خاورمیانه محدود نخواهد شد و به قلمرو وسیع‌تری دسترسی خواهد داشت.»

میت رامنی افزود: «حزب الله در آمریکای لاتین حضور دارد و می‌تواند مواد شکافت پذیر هسته‌ای ایران را به این منطقه انتقال دهد، یا به نوعی آن را به ایالات متحده حمل کند و بعد هم تهدید کنند که اگر به خواستشان رضایت ندهیم، این مواد را منفجر خواهند کرد. ایران به عنوان کشوری هسته‌ای برای ایالات متحده آمریکا پذیرفتنی نیست.»

خبرنگار «ای بی سی» در ادامه گفت که باراک اوباما نیز دقیقا چنین موضعی گرفته و پرسید: «پس خط قرمز شما و ایشان یکسان است؟»

میت رامنی نیز در پاسخ گفت: «بله، مضاف بر اینکه من به طور مشخص گفته‌ام که برای جلوگیری از رسیدن ایران به خط قرمز چه اقدامی خواهم کرد. چند سال پیش در اسرائیل در کنفرانس "هرزلیا" صحبت می‌کردم و چندین گام را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تشریح کردم. کسی آن گام‌ها را دنبال نکرد، به غیر از یکی، که اخیراً صورت گرفت.»

نامزد جمهوری‌خواهان افزود: «گفته بودم که لازم است بلافاصله تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه ایران اعمال کنند. البته این ماجرا مربوط به چند سال پیش بود، به نظرم پنج سالی می‌شود. تحریم‌های فلج کننده باید به نحوی اجرا شوند که اقتصادشان را به زانو در آورد.»


رامنی تصریح کرد: «چنین اقدام‌هایی در کنار حمایت از معترضان ایرانی [نتیجه بخش است.] زمانی که ایرانیان ناراضی در تهران به خیابان‌ها آمده بودند، رئیس جمهوری سکوت اختیار کرد. [اگر من رئیس جمهور بودم] به طرفداری از دولت منتخب و علیه رژیم احمدی‌نژاد موضع گیری می‌کردم. علاوه بر اینها، فکر می‌کنم باید احمدی‌نژاد را به دلیل تشویق به نسل کشی تحت تعقیب قرار می‌دادیم.»

استفانوپولوس در ادامه پرسید: اما خط قرمز‌هایتان در ‌‌نهایت یکی است؟ و میت رامنی پاسخ داد: «بله. اما توجه داشته باشید که وقتی کسی می‌گوید که برای ایالات متحده آمریکا غیرقابل قبول است، معنایش واضح است. یعنی شما هر اقدام لازمی را برای پیشگیری از چنین تحولی، و هسته‌ای شدن ایران، انجام خواهید داد.»
XS
SM
MD
LG