لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

موانع دولت روحانی برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور


سخنرانی حسن روحانی برای ایرانیان خارج از کشور در نیویورک؛ عکس نگار مرتضوی
سخنرانی حسن روحانی برای ایرانیان خارج از کشور در نیویورک؛ عکس نگار مرتضوی

حسن روحانی در ادامه سفرخود به نیویورک روز شنبه با دبیرکل سازمان ملل و شماری از رهبران دیگر کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس جمهوری ایران همچنین شامگاه شنبه به وقت محلی با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا دیدار و آنان را به سرمایه‌گذاری در ایران فراخواند.

پس از دیدار و گفت‌وگو با بان گی مون دبیرکل سازمان ملل و دونالد تاسک رئیس شورای اروپا شامگاه شنبه حسن روحانی با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا در نیویورک گفت‌وگو ودیدارکرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم


در این دیدار آقای روحانی از جمله گفت باید برای استفاده بهینه‌تر از فضایی که پس از لغو تحریم‌ها ایجاد می‌شود، برنامه‌ریزی کرد و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و حضور در اجرای طرح‌ها باید زودتر از دیگران به میدان بیایند. رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آماده بودن طرح های ۲۰۰ میلیارد دلاری در حوزه انرژی و ۷۰ میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری، گفت در بخش آب، محیط زیست و حمل و نقل نیاز به تحول و سرمایه‌گذاری است و از ایرانیان خارج از کشور خواست برای سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها پیش‌قدم شوند.

آقای روحانی ایران را قطب انرژی و مرکز ثبات در منطقه خواند که جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی کارآمدی دارد که می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها بدرخشند. رئیس جمهوری ایران خطاب به نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا گفت برای رسیدن به رشد اقتصادی مورد قبول سالانه ایران نیازمند ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که باید از سرمایه‌گذارای خارجی نیز در این راستا استفاده کرد.

آقای روحانی گفت دولت آماده خوشآمدگویی به ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و تلاش در جهت رشد و توسعه ایران است.

رضا علیجانی تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس به رادیو فردا می‌گوید تا به حال همه روسای جمهوری‌ها در ایران خواهان سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران شده‌اند اما همیشه نگرانی‌های امنیتی مانع اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها شده است.

سارابازوبندی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی مقیم لندن هم به رادیو فردا می‌گوید بسیاری از زیر ساخت‌های اقتصادی هنوز در راه سرمایه‌گذاری در ایران حال چه ایرانیانیان مقیم خارج و چه سرمایه‌گذاران خارجی مانع‌تراشی می‌کنند.

همزمان اما خانم بازوبندی بر این باور است که ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه پیش‌شرط‌ها و رمینه‌هایی را داراست که برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است از جمله نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآ.

روز شنبه آقای روحانی همچنین در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل سخنرانی کرد و با اشاره به مشکلات محیط زیستی در جهان و خشکسالی و کم‌آبی در غرب آسیا گفت دولتش به عنوان دولت محیط زیستی، سیاست‌های خود را بر اساس رویکردی متوازن میان توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست تنظیم می‌کند.

رئیس جمهوری ا ایران قرار است روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

XS
SM
MD
LG