لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

روسیه: احتمال پیروزی مخالفان در سوریه وجود دارد


 دیدار میخائیل بوگدانوف و بشار اسد در ماه اوت سال ۲۰۱۱
دیدار میخائیل بوگدانوف و بشار اسد در ماه اوت سال ۲۰۱۱
میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور گفته است که نیروهای دولتی سوریه، بیش از پیش کنترل خود بر این کشور را از دست می‌دهند و این احتمال هست که مخالفان بر نظام بشار اسد پیروز شوند.

به گزارش ایتارتاس، میخائیل بوگدانوف پنجشنبه ۲۳ آذر گفته است که روسیه، در حال تهیه برنامه‌ای برای خارج کردن شهروندان خود از سوریه در صورت لازم شدن چنین اقدامی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: «باید با حقیقت روبرو شویم... نظام و حکومت سوریه بیش از پیش در حال از دست دادن کنترل خود بر بخش‌های بزرگی از سرزمین سوریه هستند.»

او ادامه داده است: «با کمال تاسف، نمی‌توان پیروزی مخالفان در سوریه را بعید دانست.»

این نخستین بار است که یک مقام روس درباره پیروزی‌های مخالفان در سوریه سخن می‌گوید. روسیه که هم پیمان نظام بشار اسد به شمار می‌آید، تاکنون به همراه چین، سه قطعنامه علیه نظام بشار اسد را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وتو کرده است.

بوگدانوف در عین حال تاکید کرده است که روسیه همچنان خواهان دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه است.

مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه، بر سرزمین‌های به هم پیوسته‌ای از شرق تا جنوب دمشق پایتخت این کشور، کنترل دارند. این در حالی است که حملات هوایی و توپخانه‌ای نیروهای دولتی به مناطق تحت کنترل مخالفان متوقف نمی‌شود.

در همین حال، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو پنجشنبه ابراز عقیده کرد که دولت بشار اسد، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، راسموسن پس از گفت‌و‌گو با مارک روت نخست وزیر هلند در مقر ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: «معتقدم که نظام در سوریه در آستانه فروپاشی است. به نظرم اکنون تنها مساله زمان است.»

رافع العیساوی وزیر دارایی عراق هم گفته است که به نظر او نظام بشار اسد تا چند هفته دیگر سرنگون خواهد شد.

العیساوی که در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول با خبرگزاری فرانسه گفت‌و‌گو کرده است، اظهار داشت: «جامعه جهانی به دلیل بیم حقیقی خود از به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه، بیش از پیش روی این کشور تمرکز کرده است.»

او افزود: «به همین دلیل من معتقدم که پرونده سوریه در آینده نزدیک شاهد تغییرات جدی باشد.»

او با اشاره به رسیدن درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به محوطه فرودگاه بین‌المللی دمشق ابراز عقیده کرد که احتمال دارد نظام بشار اسد تا چند هفته آینده سرنگون شود.

در همین حال، معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه، به خبرگزاری رویترز گفته است که با توجه به پیشروی‌های مخالفان مسلح و نزدیک شدنشان به مرکز دمشق، دیگر نیازی به دخالت خارجی در این کشور نیست.

گروه دوستان مردم سوریه که در آن بیش ار ۱۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی حضور دارند، چهارشنبه شورای ملی را به عنوان «تنها نماینده مشروع مردم سوریه» به رسمیت شناخت.

از سوی دیگر، دولت سوریه به کار گیری موشک اسکاد در نبرد با مخالفان را تکذیب کرد.

یک مسئول بلند پایه آمریکایی که خواسته هویتش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای حکومت بشار اسد در نبرد با مخالفان، از موشک‌های اسکاد استفاده کرده‌اند.

این مسئول اظهار داشته است: «سیستم‌های اطلاعاتی و جاسوسی ناتو نشان داده‌اند که در یک هفته اخیر موشک‌هایی کوتاه برد کنترل نشده‌ای در سوریه شلیک شده است؛ مسیری که این موشک‌ها طی کرده‌اند و اثر ناشی از انفجار آنها نشان می‌دهد که این موشک‌ها از نوع اسکاد بوده‌اند.»

در همین راستا جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفته است که نمی‌تواند این اطلاعات را تایید کند. او خاطرنشان کرد که این اخبار را شنیده اما نمی‌تواند درباره این مسائل مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی، سخن بگوید.

دبیرکل ناتو هم با محکوم کردن به کار گیری موشک‌های اسکاد توسط نیروهای دولتی سوریه، اظهار داشت: «استفاده از این ‌سلاح‌ها نشان از اهمیت ندادن به جان مردم سوریه است. این دیوانگی است و من آن را به شدت محکوم می‌کنم.»

در مقابل خبرگزاری دولتی سوریه بیانیه وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کرد که در آن تاکید شده است: «از این موشک‌ها علیه گروه‌های تروریستی استفاده نشده است.»
XS
SM
MD
LG