لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

روسیه: طرف‌های مذاکرات اتمی وقت تلف نکنند؛ آمریکا: با حسن نیت‌ می‌آییم


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
روسیه از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات اتمی خواست که دیگر وقت تلف نکنند و گامی ملموس بردارند. در همین حال جان کری وزیر خارجه ایالات متحده گفت گروه ۱+۵ با حسن نیت و احترام متقابل به مذاکرات خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، که این کشور را در مذاکرات نمایندگی می‌کند، روز دوشنبه هفتم اسفند اظهار داشت: « رسیدن به توافق نیازمند اراده سیاسی در این گفت‌وگوها است که در این مرحله به جلو پیش برود.»

معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که همه طرف‌ها باید «برمبنای توازن منافع به یک توافق دست یابند.»

پس از مدت‌ها وقفه، دور دیگر گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ روز سه‌شنبه در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم که وقت بیشتری تلف نکنند. درست نبود که هشت ماه یا حتی ۱۵ ماه پیش مذاکرات متوقف شد. این امر این احساس را پدید می‌آورد که تمایل و تعهد اندکی برای انجام مذاکرات وجود دارد. باید بر این مسئله فائق آمد.»

این دیپلمات ارشد روس با اشاره به مذاکرات استانبول، بغداد و مسکو گفت: «در سه طول سه‌ دور گفت‌وگوهای گذشته، ما پیشنهادها را رد وبدل کردیم. کل سال گذشته تحت عنوان تبادل پیشنهادها سپری شد. اکنون ضروری است که گام بعدی برداشته شود و موضوعات را مشخص کرد و چه بسا درباره چندین موضوع ما بتوانیم مذاکره را آغاز کنیم و ببینیم که چه باید انجام داد؛ آنهم از سوی چه کسی و با چه ترتیبی؛ تا اینکه درباره این مسائل مورد مناقشه تصمیم گرفته شود.»

سرگئی ریابکوف تصریح کرد: «درباره شمار کاملا اندکی از مسائل مناقشه وجود دارد. یکی از آنها ادامه فعالیت ایران برای غنی‌سازی تا مقدار ۱۹.۷۵ درصد است؛ این اهیمت دارد چراکه غنی‌سازی با خلوص بیشتر، به معنای احتمال غنی‌سازی بیشتر تا به اصطلاح سطح تسلیحاتی است که می‌تواند کاملا به سرعت انجام گیرد و این یکی از نگرانی‌هاست. این امر باعث بی‌اعتمادی میان طرف‌های مذاکره و بی‌میلی‌شان برای نزدیک شدن به یکدیگر می‌شود.»

پیش از این خبرگزاری‌های غربی نیز به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داده بودند که گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد خواهد داد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات فردو را متوقف کند.

در همین روز مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، گفت که گروه ۱+۵ یک پیشنهاد «خوب» و «منصفانه» برای ایران خواهد داشت.

مایکل مان، سخنگوی هماهنگ‌کننده این مذاکرات درباره پیشنهاد ۱+۵ به ایران گفت: «این پیشنهاد نگرانی‌های بین‌المللی را مد نظر دارد...اما همچنین ایده‌های ایران را نیز مد نظر می‌گیرد.»

جان کری: با حسن نیت می‌آییم

روز دوشنبه، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در نخستین سفر اروپایی‌اش اظهار داشت که ایران هنوز فرصت دارد که به نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی‌اش پایان دهد.

جان کری به خبرنگاران در لندن گفت: «روزنه برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای همیشه نمی‌تواند باز بماند. اما امروز این روزنه باز است.»

به گزارش رویترز وزیر خارجه آمریکا گفت: «اگر ایران تصمیم بگیرد با حسن نیت به میز مذاکره بیاید هنوز فرصت است. ما آماده‌ شده‌ایم که با حسن نیت و احترام متقابل مذاکره کنیم؛ تا از هرگونه پیامدهای دهشتناک که ممکن است درصورت شکست مذاکرات به وجود آید پرهیز شود. از این رو انتخاب واقعا با ایرانی‌هاست. و ما امیدواریم که آنها انتخاب درستی بکنند.»
XS
SM
MD
LG