لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

«تحویل بخش دوم سامانه‌های اس ۳۰۰ به ایران»


نمایش سامانه‌های اس ۳۰۰ در روز ارتش
نمایش سامانه‌های اس ۳۰۰ در روز ارتش

دو هفته پس از گفته‌های یک مقام روسی درباره آمادگی برای ارسال بخش دوم سامانه اس۳۰۰ به ایران، یک خبرگزاری وابسته به سپاه خبر داد که «اولین محموله» از موشک‌های سامانه اس ۳۰۰ وارد ایران شده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کرد که «اولین محموله» از موشک‌های سامانه اس ۳۰۰ وارد ایران شده و ایران سامانه «S۳۰۰-PMU۲» که «یکی از بهترین سامانه‌های دفاعی و پدافندی حال حاضر جهان است» را تحویل گرفته است.

این خبرگزاری در گزارشی که روز دوشنبه، ۲۸ تیر، منتشر کرده اشاره‌ای به تاریخ دقیق ورود این موشک‌ها به ایران نکرده است.

الکساندر فامین، رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه، روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، از آمادگی کشورش برای ارسال دومین بخش از سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

وی همچنین گفته از جانب روس‌ها همه چیز برای بارگیری و ارسال آماده است و در صورت پرداخت مالی، ارسال بخش دوم سامانه اس۳۰۰ به ایران انجام خواهد شد.

تهران برای تحویل گرفتن کامل این سامانه باید ۹۰۰ میلیون دلار پرداخت می‌کرد که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از قرارداد قبلی است.

فروردین ماه سال جاری حسین جابری انصاری، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرده بود که بخش اول تجهیزات سیستم موشکی اس ۳۰۰ وارد ایران شده‌است.

آقای جابری انصاری افزوده بود که در آینده نیز بخش‌های دیگر این سیستم موشکی به کشور وارد خواهد شد.

در مراسم رژه روز ارتش در تهران در ۲۹ فروردین ماه هم بخش‌هایی از این سامانه موشکی به نمایش درآمد.

در همین حال فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش، از عملیاتی شدن سامانه موشکی اس ۳۰۰ تا پایان سال جاری خبر داده بود.

تهران و مسکو در سال ۲۰۰۷ میلادی قراردادی برای خرید سیستم موشکی اس۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار امضا کردند، اما روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی و در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از تحویل آن به تهران خودداری کرد.

به دنبال توافق هسته‌ای تهران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ممنوعیت ارسال این سیستم موشکی به ایران را لغو کرد.

موشک ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیما‌ها را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان رهگیری کند.

XS
SM
MD
LG