لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

«فشار نیروهای امنیتی بر خانواده سحابی برای تغییر ساعت مراسم تشییع»


بر پایه گزارش‌های رسیده به رادیو فردا ماموران امنیتی با فشار به خانواده عزت‌الله سحابی، از آنها خواسته‌اند مراسم تشییع جنازه را یک ساعت زودتر برگزار کرده تا تشییع‌کنندگان نتوانند به موقع به مراسم برسند. بدین ترتیب، به گفته دو فعال سیاسی مقیم تهران قرار است مراسم تشییع ساعت هفت صبح در لواسان برگزار شود.

دو فعال سیاسی مقیم تهران به رادیو فردا گفته‌اند که ماموران امنیتی روز سه‌شنبه از خانواده عزت‌الله سحابی خواسته بودند که جنازه را هر چه زودتر به لواسان منتقل کنند و هیچ‌گونه مراسمی در تهران برگزار نکنند.

به گفته این منابع آگاه، خانواده عزت‌الله سحابی قصد داشتند مراسم تشییع را از مقابل حسینیه ارشاد آغاز کنند،‌ نیروهای امنیتی با آن مخالفت کرده‌اند.

در همین حال به گفته این فعال سیاسی، نیروهای امنیتی با نشان دادن دستور شورای تامین استان تهران خواستار برگزاری مراسم تدفین در بعد از ظهر روز سه‌شنبه بوده‌اند که خانواده عزت الله سحابی از پذیرش آن خودداری کرده است.

عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی مذهبی، بامداد روز سه شنبه در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.

در پی درگذشت عزت‌الله سحابی شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، با صدور بیانیه‌‌هایی مرگ این فعال کهنه‌کار سیاسی را تسلیت گفته‌اند.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله یوسف صانعی، شورای هماهنگی راه سبز امید، دفتر تحکیم وحدت، شورای فعالان ملی مذهبی، سازمان ادوار تحکیم، شیرین عبادی، احمد منتظری، محمد نوری‌زاد، خانواده آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله اسدالله بیات از جمله اشخاص و گروه‌هایی هستند که درگذشت عزت‌الله سحابی را تسلیت گفته‌اند.

عزت الله سحابی اردیبهشت ماه امسال به علت شکستگی استخوان ران به بیمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت اما پس از آن دچار خونریزی مغزی شد و در بیمارستان پارسیان به حال اغما بود.

وی نزدیک به یک هفته پیش به بیمارستان مدرس منتقل شده بود.

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، که در روز تحلیف محمود احمدی‌نژاد در تهران بازداشت شده بود، چند ماه پیش دوباره به زندان بازگردانده شد و با وجود درخواست برای ملاقات با پدر بیمارش مقام‌های قضایی به وی چنین فرصتی ندادند.

عزت الله سحابی، متولد سال ۱۳۰۹ است و فعاليت‌های سياسی و تشکيلاتی خود را پس از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز کرد.

عزت الله سحابی به هنگام تاسيس نهضت آزادی در سال ۱۳۴۰ به اين حزب پيوست. وی به همراه آيت الله محمود طالقانی، مهدی بازرگان و يدالله سحابی به عنوان شورای مرکزی نهضت آزادی فعاليت می‌کرد.

عزت الله سحابی از آغاز فعاليت‌های سياسی خود نزديک به ۱۵ سال را در زندان‌های دوران شاه و جمهوری اسلامی گذارند.
XS
SM
MD
LG