لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

عیسی سحرخیز آزاد شد


عیسی سحر خیر از روزنامه‌ نگارانی که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال‌برانگیر سال ۸۸ دستگیر و به زندان محکوم شده بود، پنجشنبه ۱۱ مهر آزاد شد.

مهدی سحرخیز فرزند این روزنامه‌نگار، خبر آزادی پدرش را روی صفحه فیس بوک خود اعلام کرده است.

آقای سحرخیز در تیرماه سال ۸۸ و در پی بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و به اتهام «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شد.

در خرداد ماه امسال دوره محکومیت عیسی سحرخیز به پایان رسید ولی او آزاد نشد زیرا در پرونده رسانه‌ای دیگری، مربوط به روزنامه اخبار اقتصاد، به یک سال و شش ماه زندان محکوم شد.

اکنون، تنها دو ماه پیش از پایان این محکومیت، آقای سحرخیز از زندان آزاد شد.

عیسی سحرخیز از جمله زندانیانی است که پس از چند ماه حبس در زندان اوین، به زندان رجایی شهر کرج انتقال داده شده بود. او در زمان گذراندن دوران محکومیت خود، چند بار به علت وضعیت بد جسمی، به بیمارستان منتقل شد. این روزنامه نگار در حالی حکم آزادی خود را دریافت کرد که در بیمارستان بستری است.

عیسی سحر خیز از جمله سه ایرانی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، برنده جایزه آزادی بیان «هلمن-همت» شد. بنا بر اطلاعیه دیده‌بان حقوق بشر، این جایزه به کسانی تعلق می‌گیرد که به‌ سبب فعالیت‌های خود و تعهدی که در قبال آزادی بیان داشته‌اند تحت آزار و اذیت حکومت‌هایی قرار گرفته‌اند که میخواهند مانع انتشار اطلاعات و بیان دیدگاه‌های آنها شوند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه هفته پیش اعلام کرد رهبر جمهوری اسلامی ایران «۸۰ نفر از محکومین امنیتی»، از جمله تعدادی از دستگیرشدگان وقایع پس از انتخابات را عفو کرده است که شماری از این افراد آزاد شده اند و شماری دیگر به زودی آزاد خواهند شد.

با توجه به اینکه بسیاری از گمانه زنی‌ها دلیل آزادی‌های اخیر را، فضای پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پیروزی حسن روحانی در انتخابات عنوان می‌کند، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را با نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری بی‌ارتباط دانست.
XS
SM
MD
LG