لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

روح‌الامینی از ابلاغ حکم زندان سعید مرتضوی به اجرای احکام خبر داد


سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، به دو سال حبس محکوم شده است.
سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، به دو سال حبس محکوم شده است.

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی، یکی از جانباختگان سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد که حکم سعید مرتضوی زندان در این پرونده روز چهارشنبه برای اجرا ابلاغ شده است.

محسن روح‌الامینی روز ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در بحبوحه اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری آن سال بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد و کمی بعد بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از ضرب و شتم در این بازداشتگاه جان باخت.

در آن هنگام حسین علایی، رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه، به نقل از عبدالحسین روح‌الامینی اعلام کرد که «دهان فرزندش خرد کرده بودند و بر اثر تب بالا به مننژیت مبتلا شده بود».

در بازداشتگاه کهریزک علاوه بر محسن‌روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، نیز جان باختند و دو تن دیگر یعنی رامین قهرمانی و احمد نجاتی کارگر نیز پس از آزادی به دلیل جان خود را از دست دادند.

در این پرونده سعید مرتضوی دادستان وقت تهران که دستور انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک، صادر کرده بود؛ یکی از متهمان اصلی در این پرونده بود.

روز پنجشنبه دهم اسفند و پس از بیش از هشت سال از زمان این رویداد، عبدالحسین روح‌الامینی که در سال ۸۸ مشاور ارشد محسن رضایی، از نامزدهای وقت انتخابات ریاست جمهوری بود، اعلام کرد که «هشت سال است من به دنبال یک کار حقوقی طاقت‌فرسا بودم و در آن به یک تجربه رسیدم که حتی کسانی که از خدا و پیغمبر نمی‌‌رسند از رسانه‌ها می‌ترسند. در واقع رسانه‌ها سر بزنگاه‌ها یاور ما بودند و نقش اول را داشتند».

او درباره سرنوشت پرونده سعید مرتضوی در مورد پرونده کهریزک گفت: «همین امر موجب شد روز گذشته ابلاغ اجرای حکم دو سال مجازات پرونده کهریزک انجام شود».

آقای روح‌الامینی یادآور شده که «با این‌که سه ماه است این حکم صادر شده اما اجرای آن روز گذشته (چهارشنبه) ابلاغ شد».

او همچنین گفته است که در صورتی که سعید مرتضوی خود را برای اجرای حکم معرفی نکند حکم «بازداشت سیار» برای او صادر خواهد شد.

در این زمینه میرمجید طاهری، وکیل مدافع خانواده روح‌الامینی نیز به ایسنا گفت که حکم سعید مرتضوی در بخش پرونده کهریزک «به شعبه ٢ اجرای احکام ناحیه ٢٨ دادسرای کارکنان دولت رفته است تا اجرا شود».

وکیل خانواده محسن روح‌الامینی پنجم آذر ماه امسال خبر داده بود که سعید مرتضوی به جرم معاونت در قتل به دو سال حبس قطعی محکوم شده است.

آقای مرتضوی در دادگاه اولیه از اتهام معاونت در قتل تبرئه شده بود که همین امر اعتراض خانواده محسن روح‌ الامینی را به دنبال داشت.

او در دادگاه اولیه تنها به اتهام «بازداشت غیرقانونی» افرادی که آنها را به کهریزک فرستاده بود به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر اتهام «معاونت در قتل» را به او وارد دانست.

سعید مرتضوی پس از تعلیق قضایی، از سوی محمود احمدی‌نژاد به ریاست سازمان تأمین اجتماعی رسید.

به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه، به غیر از پرونده کهریزک، سعید مرتضوی دو پرونده دیگر مربوط به زمان مدیرتیش بر سازمان تأمین اجتماعی دارد.

در عین حال بر پایه تحقیق و تفحص صورت گرفته در مجلس ششم، سعید مرتضوی از متهمان اصلی در پرونده مرگ زهرا کاظمی عکاس-خبرنگار ایرانی-کانادایی در سال ۱۳۸۲ است.

او برای سال‌ها قاضی دادگاه مطبوعات در ایران بود و حکم به توقیف ده‌ها نشریه و بازداشت شمار زیادی از روزنامه‌نگاران داد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG