لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

رئیس جمهور یمن خواستار انتخابات زودهنگام شد


علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن، در اولین سخنرانی پس از بازگشت به کشورش، تنها به دعوت برای اجرای انتخابات زودهنگام بسنده کرد؛ گامی که به احتمال زیاد مخالفان او را که خواستار برکناریش هستند، راضی نخواهد کرد.

صالح که یکشنبه ۲۶ سپتامبر در ششمین روز از موج جدید خشونت‌های یمن سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که به جابجایی قدرت از راه انتخابات پایبند است. این موج از خشونت‌ها تا کنون، دستکم ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است.

صالح از ژانویه گذشته پیشنهادهایی زیادی برای پایان خشونت داد، اما هیچ کدام از آنها شامل کناره گیری او از قدرت نبود.

رئیس جمهور یمن که جمعه از سفر استعلاجی خود به عربستان سعودی بازگشت، گفت طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را برای پایان دادن به بحران یمن می‌پذیرد تمام اختیارات را به معاون خود داده تا با معترضان گفت‌و‌گو کند و برپایه این گفت‌و‌گو‌ها طرح پیشنهادی امضا شود.

علی عبدالله صالح ژوئن گذشته با انفجار بمبی در مسجد کاخ ریاست جمهوری، در معرض تروری نافرجام قرار گرفت و پس از آن برای معالجه به ریاض پایتخت عربستان سعودی رفت.

طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس شامل تسلیم اختیارات کامل رئیس جمهور به عبد ربه منصور الهادی معاون صالح، تشکیل دولت موقت وحدت ملی توسط او و اصلاح قانون اساسی و اجرای انتخابات توسط این دولت می‌شود.

صالح در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: «بیایید همه ما به سوی گفت‌و‌گو، تفاهم و دست به دست کردن مسالمت آمیز قدرت از راه صندوق‌های رای و انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری گام برداریم.»

رویترز گزارش می‌دهد که معترضان متحصن در میدان التغییر صنعا پایتخت یمن، از سخنان صالح ابراز نا‌امیدی کردند. در حالی که این سخنان باعث خوشحالی هواداران او شد که پس از پایان سخنرانی به نشانه خوشحالی، اقدام به شلیک تیر هوایی کردند.

علی عبد الله صالح که در سال‌های اخیر حکومت خود را به عنوان سپر در مقابل فعالیت‌های سازمان القاعده شبه جزیره عرب نشان داده بود، در سخنرانی خود معترضان را به همکاری با القاعده متهم کرد و گفت که تحقیقات عاملان ترور نافرجامش را شناسایی خواهد کرد.

پس از آنکه رئیس جمهور یمن در پی ترور به عربستان سعودی رفت، معترضان امید داشتند که او دیگر به کشور باز نگردد. اما افزایش موج خشونت‌ها همزمان با ترور او و کشته شدن دست کم ۱۷ نفر در روز شنبه در اثر شلیک آتش از سوی نیروهای امنیتی به محل تجمع معترضان در صنعا، نگرانی‌هایی از نیت او برای بازگشت به وجود آورده است.

صالح در حالی به یمن بازگشت که کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و همچنین کشورهای غربی خواستار پایان حکومت ۳۲ ساله او بودند.

کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه خشونت‌های اخیر در صنعا را محکوم کرد و از رئیس جمهور یمن خواست طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را امضا کند.

عبدالله بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی نیز یکشنبه در سخنانی از یمنی‌ها خواست خویشتن‌دار باشند و به خشونت‌ها پایان دهند و از صالح خواست طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را بپذیرد. پادشاه سعودی در این باره گفت: «همچنان معتقدم که طرح شورای همکاری راه حل بحران یمن و تنها راه گریز برای بحرانی‌تر نشدن اوضاع و حفظ یکپارچگی این کشور است.»

صالح پیشتر سه بار از امضای طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس سر باز زده بود.
XS
SM
MD
LG