لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

اعتراض صالحی به وزیر انرژی آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های ایران


دیدار صالحی و مونیز در دور آخر گفت‌وگوهای منجر به توافق هسته‌ای در تیر ۹۴
دیدار صالحی و مونیز در دور آخر گفت‌وگوهای منجر به توافق هسته‌ای در تیر ۹۴

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که وزیر انرژی آمریکا در پی اعتراض رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وعده داده است که رئیس جمهوری آمریکا جلوی اجرای بخش‌هایی از قانون تمدید قانون تحریم‌های «ایسا» را که مطابق با برجام نیست،خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا که برای سخنرانی در اجلاس کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین حضور دارند، عصر روز یکشنبه،۱۴ آذر، با یکدیگر دیدار کردند.

براساس این گزارش، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در این دیدار به تمدید تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا شدیدا اعتراض کرد و خواستار جلوگیری از اجرایی شدن این قانون شد.

به گفته خبرگزاری ایرنا، ارنست مونیز هم در این دیدار اعلام کرد که اعتراض ایران را به رئیس جمهوری آمریکا منتقل خواهد کرد.

وی وعده داد که رئیس جمهوری ایالات متحده با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای تمام بخش‌های مغایر با برجام را خواهد گرفت.

طرح مصوب تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره پس از تأیید رئیس‌‌جمهور بار دیگر تا سال ۲۰۲۶ برقرار خواهد شد.

در همین زمینه سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در اظهارنظرهایی جداگانه ضمن پیش‌بینی تأیید این مصوبه توسط باراک اوباما، تصریح کرده‌اند که این مصوبه به وزیر امور خارجه اختیار می‌دهد تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) پایبند باشد، تحریم‌های هسته‌ای را از این مجموعه حذف کند.

مقام‌های ایرانی این طرح ناقض برجام دانسته‌اند؛ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز روز یکشنبه این مصوبه را «مغایر» توافق اتمی وین و «ناقض» آن خوانده بود.

وی تاکید کرده بود که رییس جمهوری آمریکا «موظف است»، با استفاده از اختیارات خود از تایید و به ویژه از اجرای تمدید تحریم‌های ایران جلوگیری کند.

در همان روز ۲۶۴ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای تمدید قانون داماتو از سوی سنای آمریکا را در «تضاد با نص و روح برجام» خواندند و خواستار اقدام متقابل دولت ایران در این باره شده بودند.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری فارس، ۸۸ نماینده مجلس ایران طرحی دو فوریتی را تهیه کرده‌اند که از دولت می‌خواهد فعالیت‌های هسته‌ای را بدون لحاظ کردن «محدودیت‌های برجامی» و تنها در چارچوب اِن.پی.تی از سربگیرد.

XS
SM
MD
LG