لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

ده‌ها مقام بازداشت‌شده سعودی «در هتل‌های پنج‌ستاره» تحت نظر هستند


در میان بازداشت‌شدگان، متعب بن عبدالله (چپ)، فرزند پادشاه سابق عربستان فهرست شده است.
در میان بازداشت‌شدگان، متعب بن عبدالله (چپ)، فرزند پادشاه سابق عربستان فهرست شده است.

عربستان سعودی اعلام کرد با شاهزادگان و مقام‌های سابق و کنونی این کشور که در اقدامی ناگهانی دستگیر شده‌اند با «عدالت» رفتار خواهد شد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دستگیرشدگان در چند هتل پنج ستاره در ریاض،‌ پایتخت عربستان سعودی، نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ سعود المعجب، دادستان کل عربستان سعودی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با مظنونان همانند دیگر شهروندان سعودی رفتار خواهد شد و آنها از حقوقی مشابه برخوردار خواهند بود».

«کمیته مبارزه با فساد» شنبه شب ۱۳ آبان، ۱۱ شاهزاده، چهار وزیر کنونی و ده‌ها تن از مقام‌های سابق عربستان سعودی را بازداشت کرد.

این کمیته که شنبه شب با فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، تشکیل شده بود همان شب اقدام به بازداشت گسترده شخصیت‌های بلندپایه سعودی کرد.

متعب عبدالله بن‌ عبدالعزیز، رئیس بانفوذ گارد ملی، ولید بن طلال بن عبدالعزیز، میلیارد سعودی و مالک «شرکت هدلدینگ پادشاهی»، و ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز، امیر سابق ریاض، از جمله شاهزاده‌های بازداشت شده هستند.

برپایه گزارش‌های رسانه‌ای بکر بن لادن رئیس گروه بن‌لادن، سعید الدویش رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات، خالد الملحم رئیس شرکت هواپیمایی سعودی، خالد التویجری رئیس سابق دیوان پادشاهی سعودی، ولید الابراهیم رئیس گروه رسانه‌ای «ام بی سی» و عادل الفقیه وزیر برکنار شده اقتصاد عربستان سعودی، از جمله اشخاصی هستند که نام‌شان در در فهرست بازداشتی‌ها است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در میان بازداشت‌شدگان، دستگیری شاهزاده ولید بن طلال عبدالعزیز را برجسته کرده و نوشته، هیچیک از دستگیرشدگان به اندازه این شاهزاده در بازارهای مالی غرب نفوذ ندارند.

ولید بن طلال میلیاردر سعودی
ولید بن طلال میلیاردر سعودی

ولید بن طلال بن عبدالعزیز از سوی مجله فوربس با ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ثروتمندترین مرد دنیای عرب معرفی شده است. وی سهام‌دار عمده در شرکت‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک آمریکاست.

این خبرگزاری می‌نویسد هتلی که چندی پیش میزبان یک نشست بزرگ سرمایه‌گذاری بود، برپایه گزارش‌ها، هم‌اکنون یکی از محل‌های نگهداری شاهزاده‌ها و مقام‌های سابق عربستان شده که تحت عنوان مبارزه با فساد صورت گرفته است.

گراهام گریفیتس، یک تحلیلگر مدیریت ریسک می‌گوید برای غرب، ولید بن طلال «چهره» پادشاهی سعودی بود که بسیاری با او مراوده اقتصادی داشته‌اند.

ولید بن طلال ۶۲ ساله، یکی از سهامداران عمده توییتر، و یکی از صاحبان شبکه‌‌های ماهواره‌ای روتانا، و سهامدار هتل‌های زنجیر‌های فور سیزنز(چهار فصل) و موتپیک است.

پس از دستگیری ولید بن‌طلال، سهام «شرکت هلدینگ پادشاهی» ۷.۵ درصد سقوط کرد.

برخلاف ملک سلمان و فرزندش محمد بن‌ سلمان ولیعهد سعودی، شاهزاده بن طلال در زمان مبارزه‌های انتخاباتی آمریکا، به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کرد. وی با دونالد ترامپ هم مراودات تجاری داشته است. با این حال پس از پیروزی آقای ترامپ، ولید بن طلال به او تبریک گفت.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد به عقیده بسیاری از کارشناسان، هدف از این دستگیری‌ها فراتر از مبارزه با فساد است و دلیل واقعی آن، از میان برداشتن موانع بر سر راه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است.

یک اقتصاددان در «گلف بانک» که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت هیچ کس در عربستان سعودی باور ندارد که مبارزه با فساد دلیل این بازداشت‌ها است.

در همین حال، رویترز به نقل از منابع مرتبط با حکومت عربستان سعودی گزارش داد که شماری از بازداشت‌شدگان در هتل مجلل ریتز-کارلتون در منطقه دیپلماتیک ریاض نگهداری می‌شوند. در گزارش‌ها آمده این هتل کارکنان خود را مرخص کرده است و امکان رزرو اتاق هایش نیز وجود ندارد.

در ماه سپتامبر نیز عربستان سعودی در حدود ۳۰ روحانی، دگراندیش، و فعال سیاسی را بازداشت کرده بود.

XS
SM
MD
LG