لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

عربستان سعودی از اتباع خود خواست «فورا» لبنان را ترک کنند


سفارت ایران در بیروت
سفارت ایران در بیروت
عربستان سعودی از اتباع خود که در لبنان حضور دارند خواست فورا این کشور را ترک کنند.
این درخواست پس از آن مطرح شده است که روز سه شنبه ۲۸ آبان، دو حمله انتحاری سفارت ایران در بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار گرفت.

مهاجمان انتحاری موفق نشدند ساختمان سفارت را منفجر کنند اما انفجار بمب‌ها در نزدیکی سفارت، آسیب‌ فراوانی به ساختمان سفارت و ساختمان‌های اطراف رساند؛ حادثه‌ای که بنا بر اعلام تلویزیون دولتی لبنان، دستکم ۲۶ کشته و حدود ۱۵۰ مجروح بر جای گذاشت.

سفارت ایران در منطقه جناح واقع در حومه جنوبی بیروت که تحت نفوذ حزب‌الله لبنان است، قرار دارد.

ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این حملات انتحاری کشته شد.

خبرگزاری دولتی لبنان به نقل از علی عواض عسیری سفیر عربستان سعودی در بیروت گزارش داد که گفته است: «با توجه به خطرهای موجود در لبنان، سفارت سعودی از اتباع خود می‌خواهد برای حفظ سلامتیشان، فورا لبنان را ترک کنند.»

منابع رسانه‌ای لبنان هم گزارش داده‌اند که اتباع سعودی در لبنان از سفارتخانه خود پیامکی دریافت کردند که از آنها می‌خواهد هرچه سریع‌تر به عربستان سعودی باز گردند. این پیامک‌ها بر ضرورت اتخاذ اقدام‌های لازم برای مراقبت از خود در رفت و آمد‌ها در خاک لبنان، تاکید کرده است.

شاید انتشار نقشه‌ای از بخشی از بیروت در دو روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی که محل سفارت عربستان سعودی در منطقه قریطم را نشان می‌دهد، نگرانی مقام‌های این کشور را بیش از پیش بر انگیخته است چرا که به نظر می‌سد منتشرکنندگان این نقشه در پی تشویق به حمله به سفارت سعودی در پی حملات انتحاری به سفارت ایران باشند.

خبرنگار رادیو فردا در بیروت گزارش داده است که از روز چهارشنبه، تدابیر امنیتی در محوطه سفارت عربستان سعودی تشدید شده و گروه‌های جدیدی از نیروهای امنیتی و ارتش لبنان به حفاظت این سفارتخانه افزوده شده است.

تنش میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر سر بحران سوریه تشدید شده است. ایران هم‌پیمان و حامی دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است در حالی که عربستان سعودی از مخالفان او حمایت می‌کند.

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان که نیرو‌هایش در سوریه در کنار نیروهای اسد علیه مخالفانش می‌جنگند، در دو سخنرانی اخیر خود به مناسبت عاشورا، به شدت به برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی تاخت و آنها را به حمایت از برخی گروه‌های «تکفیری» متهم کرد.

عربستان سعودی انفجارهای بیروت را محکوم و آن را «تروریستی» و «بزدلانه» توصیف کرده است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی چهارشنبه به نقل از یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه این کشور گزارش داده بود که گفته است: «ریاض به شدت انفجاری‌های تروریستی بزدلانه در بیروت پایتخت لبنان را محکوم می‌کند.»

این بیانیه افزوده است که عربستان سعودی «تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های قربانیان، دولت و ملت دوست و برادر لبنان، تقدیم می‌کند.»

گروهی با نام عبدالله عزام وابسته به القاعده که پیشتر در چند نوبت اقدام به موشک پرانی به سمت اسرائیل از جنوب لبنان کرده بود، مسئولیت دو حمله انتحاری در نزدیکی سفارت ایران را بر عهده گرفته است. شیخ سراج الدین زریقات رهبر معنوی این گروه در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه این حملات تا زمان خروج «نیروهای ایران و حزب الله» از سوریه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد که «دو دلاور از اهل سنت لبنان» عاملان دو حمله انتحاری بودند.
XS
SM
MD
LG