لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

عربستان: بحران در شورای همکاری تنها با تغییر سیاست‌ قطر پایان می‌یابد


سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در سخنانی که سه شنبه ۲۷ اسفند، روزنامه الحیات آن را منتشر کرد، گفته است، بحران در شورای همکاری خلیج فارس تنها با تغییر سیاست قطر، پایان خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، سعود الفیصل اظهار داشته است: «بحران حل نخواهد شد مگر آنکه قطر سیاست‌های خود را تعدیل کند، اگر سیاست‌های این کشور که باعث بحران شد تغییر کند، شاهد آغازی برای پایان بحران خواهیم بود.»

وزیر امور خارجه عربستان همچنین وجود هرگونه میانجی‌گری برای حل اختلاف‌ها در شورای همکاری خلیج فارس را از جمله از سوی آمریکا، رد کرد.

شورای همکاری خلیج فارس اکنون با بی‌سابقه‌ترین بحران از زمان تاسیسش روبرو است. حدود دو هفته پیش، سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، سفرای خود را از قطر فراخواندند.

این سه کشور قطر را به دخالت در امور داخلی خود و همچنین قرار دادن امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در معرض خطر، متهم می‌کنند. از این رو این سه کشور سفرای خود از دوحه را فرخواندند.

قطر یکی از برجسته‌ترین حامیان گروه اخوان المسلمین مصر و شماری دیگر از گروه‌های وابسته و نزدیک به آن در کشورهای عربی به شمار می‌آید. در حالی که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس، از حاکمان کنونی فعلی مصر حمایت می‌کنند.

حدود ۸ ماه پیش، پس از چند روز تظاهرات مخالفان محمد مرسی با خواست استعفای او، ارتش مصر او را از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد. مرسی از رهبران گروه اخوان المسلمین است.

عربستان سعودی، امارات و بحرین همچنین قطر را به پناه دادن به برخی از مخالفانشان و دادن تابعیت خود به شماری از آن‌ها، متهم می‌کنند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که عربستان سعودی در نشست ۱۳ اسفند ماه وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سه خواسته از قطر ارائه داده بود.

بنا بر این گزارش، این سه خواسته عبارتند «تعطیلی شبکه الجزیره که فتنه انگیزی می‌کند، تعطیلی برخی مراکز مطالعات در دوحه و تحویل دادن افرادی که اعمال خلاف قانون انجام داده‌اند و اکنون در قطر حضور دارند.»

اما قطر تاکنون زیر بار این فشار‌ها نرفته و تاکید می‌کند که سیاست‌های خود را تغییر نخواهد داد.

هفته گذشته خبرگزاری رسمی قطر (قنا) به نقل از خالد العطیه وزیر امور خارجه این کشور نقل کرده بود که گفته است: «ما هم حق داریم دیدگاه ویژه خود، موضع ویژه خود و سیاست ویژه خود را داشته باشیم.»

او افزود: «سیاست خارجی کشور قطر غیر قابل مذاکره است. از همین رو ایمان دارم مواضع اخیر برادرانمان در پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، هیچ ارتباطی با امنیت داخلی کشورهای شورای همکاری ندارد...بلکه پیش از هر چیز دیگری ناشی از اختلاف نظر آشکار در باره مسائل بین المللی است.»
XS
SM
MD
LG