لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

هشدار عربستان سعودی نسبت به ایجاد «آشوب» در مراسم حج


مقام‌های عربستان سعودی نسبت به هرگونه آشوب در جریان مراسم حج امسال هشدار دادند و تاکید کردند که دستگاه‌های امنیتی این کشور با هرگونه اقدامی که به گفته آنها بر آسایش حجاج تاثیر بگذارد، مقابله خواهند کرد.

مراسم حج امسال نخستین مراسم حج از زمان آغاز اعتراض‌ها در کشورهای عربی است که به «بهار عرب» شهرت یافت.

به گزارش شبکه خبری العربیه شاهزاده خالد الفیصل امیر منطقه مکه شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که سازمان‌های امنیتی عربستان سعودی مانع از ورود حجاج خلافکار به مکه خواهد شد. او همچنین بر گفته‌های پیشین وزیر کشور سعودی تاکید کرد که گفته بود یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های این کشور محافظت از آسایش و امنیت حجاج است.

او گفت که عربستان سعودی اجازه هیچ گونه حادثه‌ای نمی‌دهد که بتواند روند حج را بر هم زند یا حجاج را ناراحت کند.

الفیصل خاطرنشان کرد که با هر نوع تخلف در جریان حج، از ورود غیر قانونی و بدون مجوز به مکه گرفته تا هر گونه رفتاری که مخالف قوانین باشد مقابله خواهد شد. او تاکید کرد که هر گونه آشوب و نا‌امنی در مراسم حج برای عربستان سعودی پذیرفتنی نیست.

در هفته‌های گذشته منقطه العوامیه در عربستان سعودی، شاهد تظاهرات اعتراض آمیز شماری از شیعیان بود. نیروهای امنیتی با این تظاهرات برخورد کردند. معترضان و نیروهای امنیتی یکدیگر را متهم به خشونت و استفاده از اسلحه می‌کنند. به گفته وزارت کشور عربستان سعودی در درگیری‌های عوامیه ۱۴ نفر زخمی شدند.

محمد التونسی سردبیر روزنامه دولتی عکاظ سعودی نیز در مقاله در خصوص هشدار امیر مکه نوشت: «برخی از حجاج همه ساله دست به اقدام‌هایی می‌زنند که پیامدی جز آشوب و ایجاد مزاحمت برای مردم و دیگر حجاج ندارند. از جمله این حجاج ایرانیان هستند.»
به نظر می‌رسد اشاره التونسی به برنامه برائت از مشرکین است که همه
ساله حجاج ایرانی در عربستان سعودی برگزار می‌کنند.

این هشدار‌ها در حالی داده می‌شود که چند روز پیش مقام‌هایی آمریکایی از طرحی ایرانی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن خبر دادند.

اگرچه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این خبر‌ها را تکذیب کردند اما روابط میان ایران و عربستان سعودی تیره شده است.

التونسی تاکید کرد که سازمان‌های امنیتی عربستان سعودی در آمادگی کامل به سر می‌برند و گفت هر کس که مشکلی دارد و می‌خواهد انقلاب کند، برای برگزاری تظاهرات به کشور خود برود و به سعودی نیاید.
XS
SM
MD
LG