لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

«مواظب باشید پایتان سر نخورد»


 حمیدرضا حاجی‌بابایی
حمیدرضا حاجی‌بابایی
به گزارش خبرگزاری‌های ایران حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که برای به صدا درآوردن «زنگ محیط زیست» در روز هوای پاک به مدرسه شهدای هفتم تیر تهران رفته بود، دختران دانش‌آموزی را که در هوای سرد زمستانی، شنونده سخنرانی‌اش بودند طرف صحبت قرار داد و گفت «مواظب باشید پایتان لیز نخورد یا دچار سرما خوردگی نشوید، چرا که اینجا هر اتفاقی بیافتد، یقه ما را می گیرند».

این صحبت‌های متولی آموزش کشور مورد توجه بسیاری از روزنامه‌های صبح تهران قرار گرفته است و حتی روزنامه شرق در کاریکاتوری به قلم ابوالفضل محترمی، با نشان دادن دانش‌آموزی که از ناحیه سر و پا آسیب دیده، مردی را نشان می‌دهد که به او توصیه می‌کند آرام تر راه برود تا سر نخورد.

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده است که در ماه‌های گذشته حوادث تلخی برای دانش‌آموزان ایرانی در نقاط مختلف کشور رخ داده،
اتفاقاتی که آقای حاجی بابایی را تا مرز استیضاح هم پیش برده است.

احسان پناهنده، کارشناس مسائل آموزش و پرورش ایران، ساکن سوئد، که ۲۲ سال را در پست‌های معاونت و مدیریت مدارس تهران مشغول به فعالیت بوده، مسائل مطرح شده از سوی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را یک شوخی جهت دار می‌داند.

احسان پناهنده: «اینجا دو مسئله پیش می‌آید. یکی بهبود وضع فیزیکی مدارس است که متولی این امر سازمان نوسازی مدارس کشور است و مستقیما دست خود ایشان اداره می‌شود و بعد از آن تامین نیروی انسانی مورد نیاز در مدارس است. الان در خود تهران خیلی از مدارس از کوچکترین امکانات لازم به دورند و حتی در خود تهران هم مدارسی داریم که سیستم گرمایشی مناسبی در آن به کار برده نمی‌شود. ایشان به یک شکلی می‌خواهند مسئولیت این مسائل پیش آمده را از جانب خودشان دور کنند.»

استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران گر چه این روزها دیگر به مانند ماه‌های گذشته خبرساز نیست، اما در مراسم روز هوای پاک این مساله یکی از سئوال‌های حاضران بود.

سئوالی که آقای حاجی بابایی در پاسخ به آن تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: «مجلس روی سر ما جا دارد و هر کاری که انجام دهد خوشحال می‌شویم و از آنها تشکر می کنیم».

رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی که از امضاکنندگان نامه استیضاح وزیر به شمار می‌رود، در هنگام وقوع حادثه مدرسه شین آباد، ضمن دعوت تلویحی حمید رضا حاجی بابایی به استعفا، گفته بود که در حال حاضر ۱۵۰ هزار کلاس در ایران از بخاری نفتی استفاده می‌کنند.

مسئله کمبود امکانات و تجهیزات استاندارد موضوعی است که خانواده‌های کودکان حادثه‌دیده در جریان آتش‌سوزی مدرسه شین آباد هم آن را کتمان نمی‌کنند.

یکی از اولیا: «متاسفانه در پیرانشهر که امکانات نداریم از لحاظ آموزش و پرورش خیلی خیلی مدرسه‌هاشان ناجور است. نمی‌رسند متاسفانه.»

بنا به اظهارات وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در جریان برگزاری مراسم روز هوای پاک هم‌اکنون شش دانش‌آموز از مجموع دانش آموزان حادثه دیده در بیمارستان اصفهان به سر می‌برند و سه دانش آموز دیگر هم در بیمارستانی در مشهد تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

اگر چه آقای حاجی بابایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، مسئولیت وقوع هر اتفاقی در مدارس را متوجه شخص خودش دانسته است، اما احسان پناهنده، کارشناس مسائل آموزش و پرورش ایران ساکن سوئد معتقد است که باید شخص وزیر مورد سوال قرار بگیرد و از او پرسیده شود که چه اقداماتی برای جلوگیری از وقوع حوادث در مجموعه زیر نظر او – یعنی سازمان نوسازی مدارس- صورت گرفته است.

احسان پناهنده: «بسیاری از مدارسی که ساخته می‌شود بعد که تحویل مدیر داده می‌شود، واقعا دچار مشکل هستند. یعنی دو سال بازدهی بیشتر ندارند. تعدادی از این مدارس به دست سازمان نوسازی کشور و با پیمانکاران خاص ساخته می‌شوند. متاسفانه این قبیل کارها بر اساس رابطه در سازمان نوسازی مدارس کشور اتفاق می‌افتد و ساخت آن مدارس به هیچ وجه کیفیت لازم را در جهت اینکه حداقل ۱۰ سال جوابگوی آموزش و پرورش باشد، ندارد.»

صحبت‌های اخیر حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که به تفصیل در وب سایت خبرآنلاین منتشر شده، واکنش گوناگون خوانندگان این وب سایت را هم در پی داشته است.

خوانندگانی که جملگی با اشاره به حوادث ماه‌های گذشته به طرح این گونه صحبت‌ها از سوی وزیر آموزش و پرورش خرده گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG