لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

تلاش‌های «دقیقه نودی» برای حفظ اسکاتلند در بریتانیا


 آلکس سالموند سیاستمدار طرفدار جدایی از بریتانیا
آلکس سالموند سیاستمدار طرفدار جدایی از بریتانیا

در حالی که نتایج نظرسنجی‌ها در اسکاتلند حاکی از افزایش رأی موافق به استقلال این بخش خاک کنونی بریتانیا است، دولت بریتانیا قصد دارد با اعطای «قدرت بیشتر» اسکاتلندی‌ها را مجاب کند که در پادشاهی متحد باقی بمانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «جورج آزبورن»، وزیر دارایی بریتانیا، روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه، از برنامه‌ دولت برای اعطای استقلال مالیاتی بیشتر به اسکاتلند طی چند روز آینده خبر داد، - البته به گفته آزبورن این طرح در صورتی به مرحله اجرا در خواهد آمد که اسکاتلند در همه‌پرسی روز ‍۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور، به استقلال رأی کبود بدهد.

اما جالب آنکه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، پیشتر یک طرح مشابه دیگر را وتو کرده بود و دلیل تصمیم خود را عدم حضور رأی‌دهندگان محتاط و نگران از آینده‌ای نامطمئن پای صندوق‌های رأی دانسته بود.

اینک به ظاهر پیش‌بینی آقای نخست‌ وزیر در نظرسنجی‌ها نادرست از آب درآمده و نظرسنجی مؤسسه «یوگاو» (‌YouGov) به سفارش روزنامه «ساندی تایمز» نشان داد که هواداران استقلال اسکاتلند اکثریت رأی‌دهندگان را تشکیل می‌دهند.

در حالی که کمتر از دو هفته تا همه‌پرسی اسکاتلند باقی مانده است، نتایج نظرسنجی یادشده نشان ‌‌می‌دهد که ۵‍۱ درصد طرفدار استقلال و ۴۹ درصد مخالف آن هستند.

آزبورن در همین باره گفت: «ظرف چند روز آینده برنامه‌ای را شاهد خواهید بود که بر مبنای آن قدرت‌های بیشتری به اسکاتلند اعطا خواهد شد... در چنین حالتی اسکاتلند از هر جهت سود خواهد کرد. آنها هم از خطرهای جدایی دوری خواهند کرد و هم کنترل بیشتری بر روی سرنوشت خود خواهند داشت، که به باور من همان چیزی است که اسکاتلندی‌ها دنبال آن هستند.»

«قدرت جمع‌آوری مالیات، استقال مالی بسیار بیشتر... کنترل بیشتر بر روی مخارج عمومی، کنترل بیشتر بر روی نرخ خدمات رفاهی و چندین تغییر دیگر.»

آزبورن تأکید کرد که تصمیم اخیر با توافق هر سه حزب مطرح پارلمان بوده و لحظه‌ای که رأی «نه» اعلام شود به مرحله اجرا درخواهد آمد.

تفویض اختیارات دولت مرکزی به اسکاتلند پیش از این نیز در بریتانیا سابقه داشته، در سال ۱۹۹۹ این سرزمین پارلمان مستقل خود را تأسیس کرد و در موضوعاتی از جمله آموزش، بهداشت، محیط زیست، مسکن و دادگستری قانون وضع خواهد کرد.

پیش از انجام نظرسنجی «یوگاو»، ماه‌ها بررسی و تحقیق نشان می‌داد که ملی‌گراهای اسکاتلندی پای صندوق‌های رأی شکست خواهند خورد، اما نظرسنجی فوق تفاوت دو گروه را بسیار ناچیز نشان داد و به کمک آمار به دست‌آمده نتیجه گرفت که جدایی تاریخی اسکاتلند از بریتانیا بعد از ۳۰۷ سال به انجام خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG