لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

طغیان آب دریا در استان بوشهر؛ یک کشته، ۵ مفقود و خسارت به مناطق ساحلی


طغیان دریا در بندر دیر
طغیان دریا در بندر دیر

بر اثر طغیان آب دریا در کرانه‌های استان بوشهر، خسارات زیادی به مناطق ساحلی وارد آمده و در اثر چند تن مصدوم و مفقود شده‌اند. در همین حال،‌ آخرین خبرهای از پیدا شدن جسد یک قربانی است.

در برخی گزارش‌ها از این پدیده با عنوان «سونامی» یاد شده بود، اما به گفته کارشناسان این پدیده مربوط به زمین‌لرزه نبوده و یکی از پدیده‌های هواشناسی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پدیده‌ای که روز یکشنبه ۲۹ اسفند در سواحل جنوبی استان بوشهر روی داد، «نتیجه سقوط سنگین و غلیظ از هوای سرد چگال در حال گذر بر روی خلیج فارس بود.»

بر اساس اعلام هواشناسی استان بوشهر، «این اتفاق در کمتر از ۱۰ دقیقه و معمولا بین ۳ تا ۵ دقیقه رخ می‌دهد، و منجر به برش یا شکاف هوایی دهشت‌باری در جهت‌های افقی و عمودی می‌شود».

به گفته هواشناسی بوشهر اگر این پدیده در خشکی روی دهد، گرد و خاک ایجاد می‌کند و اگر روی دریا باشد، باعث جابجایی آب می‌شود.

در همین ارتباط، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور،‌گفت که شدت این پدیده بیشتر در بندر دیر بوده است.

به گفته وی، در این حادثه به تعدادی از قایق‌ها، کشتی‌ها و لنج‌ها خسارت وارد شده است.

آقای نجار افزود: «شدت جریان آب به حدی بوده که قایق‌ها را به بیرون از ساحل پرتاب کرده است. همچنین موج وارده به مراکز جمعیتی در ساحل نیز وارد شده و به برخی از خانه‌ها و واحدهای تجاری خساراتی را وارد کرده که کارشناسان در حال ارزیابی آن هستند.»

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پنج تن مفقود شده‌اند که «سه یا چهار نفر از این افراد جز مسافران و گردشگران نوروزی بودند.»

حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر، نیز اعلام کرد ۸ تیم تخصصی امدادی هلال احمر در بندر دیر مستقر شده‌اند.

به گفته وی، بر اثر طغیان آب دریا تعدادی خودرو، آلاچیق‌های پارک ساحلی و تعدادی از درختان تخریب شده است. همچنین شماری از قایق‌ها نیز زیر آب رفته‌اند.

همچنین خبرگزاری ایلنا به نقل ازحمزه اعتماد ،فرماندار شهرستان دیر، گزارش کرد که در این شهر ۵ تن مفقود شده‌اند و تاکنون یک جسد نیز پیدا شده است.

عبدالحمید خدری، ‎نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم، هم درباره خسارات این حادثه گفت: «طوفان دریایی سبب شد که تاسیسات شهری، منازل مسکونی، اموال مردم و علی‌الخصوص قایق‌های صیادی و خودروهای پارک شده در کنار خیابان ساحلی بندر دیر مورد آسیب جدی قرار گیرند که هنوز برآورد مشخصی از میزان این خسارات نشده است.‎»

این نماینده همچنین گفت این حادثه برای مسافران نوروزی مشکلاتی ایجاد کرده است و آنها در مکان‌های سرپوشیده اسکان داده شده‌‌اند.

عبدالله نادری، فرماندار شهرستان عسلویه،‌ نیز گفت: بر اثر طغیان آب در بندرهای عسلویه و نخل تقی، به خانه‌ها وکمپ‌های نوروزی خسارات وارد شده است و افزود که آب‌ دریا فروکش کرده است.

در این میان، به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، به ۲۰۷ تن در حادثه آبگرفتگی و ورود آب دریا به شهرهای ساحلی امدادرسانی صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG