لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

توافقنامه ۲۵ ميليارد دلاری ميدان گازی جمهوری آذربايجان امضا شد


امضای توافقنامه شاه‌دنیز
امضای توافقنامه شاه‌دنیز
اعضای کنسرسيوم ميدان گازی «شاه دنيز» جمهوری آذربايجان توافقنامه سرمايه‌گذاری ۲۵ ميليارد دلاری برای توسعه فاز دوم اين ميدان عظيم گازی را امضا کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی)، اپراتور این پروژه، که یک نسخه از آن به رادیو فردا ارسال شده ، این توافقنامه خونی تازه در طرح‌های دیگر انتقال گاز به اروپا خواهد دمید.

این بیانیه می‌افزاید گسترش خط لوله قفقاز جنوبی (باکو، تفلیس، ارزروم) و خط لوله «تاناپ» ترکیه و ترانس آدریاتیک از جمله این طرح‌ها هستند.

قرار است گاز فاز دوم میدان شاه‌دنیز با عبور از گرجستان به خط لوله تاناپ در ترکیه برسد و این خط لوله گاز دریافتی از قفقاز را به خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) در مرزهای غربی خود منتقل خواهد کرد. خط لوله تاپ نیز گاز دریافتی را به یونان، رومانی و ایتالیا منتقل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان، سالانه ۱۶ ميليارد متر مکعب از گاز فاز دوم ميدان شاه‌دنيز به ترکيه ارسال خواهد شد و از اين مقدار ۱۰ ميليارد متر مکعب از طريق خط لوله ترانس آدرياتيک (تاپ) به اروپا منتقل خواهد شد.

قرارداد توسعه فاز اول ميدان شاه‌دنيز که ذخاير گازی ثابت شده آن يک تريليون و ۲۰۰ ميليارد متر مکعب است، در سال ۱۹۹۶ به امضای کنسيرسيوم توسعه اين ميدان رسيد. جمهوری آذربايجان هم‌اکنون سالانه حدود ۹ ميليارد متر مکعب گاز از فاز اول اين ميدان توليد گاز دارد.

سهامداران شاه‌‌دنيز عبارتند از شرکت بريتيش پتروليوم، استات اويل نروژ، توتال فرانسه، لوک اويل روسيه، سوکار آذربايجان، شرکت نفت ترکيه (تی پی ای او) و شرکت نفتيران اينترتريد (نيکو).

شرکت بی پی می‌گويد که کل هزينه توسعه فاز دوم شاه‌دنيز به همراه تجهيزات و خطوط لوله تا مرز ترکيه حدود ۲۸ ميليارد دلار خواهد بود. اولين مرحله انتقال گاز تا سال ۲۰۱۸ عملياتی خواهد شد که شامل انتقال گاز به گرجستان و خود ترکيه است و در مرحله دوم که يک سال بعد از آن عملياتی خواهد شد، انتقال سالانه ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به يونان، آلبانی و ايتاليا برنامه‌ريزی شده است.

همچنين روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه، قرارداد توسعه ميدان شاه‌دنيز که از نوع «مشارکت در توليد» است، تا سال ۲۰۴۸ تمديد شد. کنسرسيوم طرف قرارداد جمهوری آذربايجان متعهد شده که در سال آينده توليد گاز از فاز اول اين ميدان را تا ۱.۴ ميليارد متر مکعب افزايش دهد.

خبرگزاری رويترز نيز طی گزارشی که ۲۶ آذرماه درباره نهايی شدن توافق برای سرمايه‌گذاری در فاز دوم شاه دنيز منتشر کرده، می‌گويد که اهميت اين قرارداد به خاطر ايجاد مسير جديد تامين گاز اتحاديه اروپا برای خلاص شدن از انحصار گاز صادراتی روسيه است و قرار است بخشی از گاز وارداتی اتحاديه از خط لوله کريدور جنوبی (آذربايجان- گرجستان- ترکيه - يونان) تامين شود.

گونتر اوتينگر، کميسر انرژی اين اتحاديه به رويترز گفته است که اميد است در آينده اين کريدور نهايتا ۲۰ درصد از گاز مصرفی اروپا را تامين کند.

انتقال گاز خاورميانه و ترکمنستان نيز از طريق خط لوله کريدور جنوبی در نظر گرفته شده است، اما تاکنون قراردادی در اين زمينه امضا نشده است.

بر اساس گزارش آژانس بين‌المللی انرژی، اتحاديه اروپا در سال گذشته ۵۱۴ ميليارد متر مکعب مصرف گاز داشت.

دولت مسکو طی سال گذشته حدود ۱۳۰ ميليارد متر مکعب گاز از طريق خطوط لوله به کشورهای اروپايی صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG