لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ناوشکن شاپوشنیکوف در بندرعباس؛ گسیل ناوگان روسیه به‌ منطقه


ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف
ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف
همزمان با گسیل ناوگان روسیه به آب‌های خاورمیانه و مدیترانه، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ایران از پهلو گرفتن ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف در بندرعباس خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دریادار دوم حسین آزاد، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، عصر چهارشنبه ۲۹ آذر، گفت: «ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف در راستای تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور همسایه، جمهوری اسلامی ایران و روسیه در اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش پهلو گرفت.»

وی با بیان این که «پهلوگیری یگان‌های نظامی در بنادر کشورهای دوست، یک رسم متداول است»، درباره ارتباط این کشتی جنگی با رزمایش نیروی دریایی گفت: «رزمایش سالانه نیروی دریایی بخشی از برنامه های آموزشی و حفظ آمادگی این نیرو است و در این زمینه، این ناوشکن اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد اطلاع‌رسانی می شود.»

دریادار دوم حسین آزاد اظهار داشت: «در زمان حضور ناوشکن روسی در اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش برنامه‌های پیش‌بینی شده است که اجرا می‌شود.»

این فرمانده ارشد نیروی دریایی ایران با این حال توضیح بیشتری درباره این برنامه‌ها و مدت زمان حضور این کشتی در بندر ایران نداده است.

پهلوگیری این ناوشکن روسی در بندرعباس همزمان با گسیل ناوگان روسیه به منطقه خاورمیانه و آب‌های مدیترانه است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی یک گروه از کشتی‌های «ناوگان شمالی» روسیه، پایگاه سورومورسک را روز چهارشنبه ۲۹ آذر به مقصد شاخ آفریقا ترک کردند که به گفته وزارت دفاع روسیه برای مبارزه با دزدان دریایی است.

ریانووستی گزارش داده که کشتی عظیم سورومورسک که برای شکار زیردریایی است و کشتی یدک‌کش آلتای و تانکر دوبنا و شماری دیگر شناورها در این ناوگروه دریایی هستند که به آب‌های منطقه می‌آیند. برپایه این گزارش این ناو گروه با عبور از کانال سوئز با ناوگان «اقیانوسیه روسیه» در آب‌های منطقه جایگزین می‌شوند که از ماه نوامبر در آب‌های منطقه حضور دارد.

از سوی دیگر به گزارش ریانووستی ناوگروهی از ناوگان «دریای بالتیک» روسیه نیز روز سه‌شنبه به شرق دریای مدیترانه گسیل شد‌ه‌اند تا جایگزین گروهی از کشتی‌های جنگی ناوگان «دریای بالتیک» روسیه شوند که در دریای مدیترانه حضور دارند. این ناوگان شامل ناو محافظ یاروسلاو موردی، کشتی‌های بزرگ کالینگراد و الکساندر شابالین، و یک یدک‌کش و یک تانکر است.

بحران سوریه و کشتی‌های جنگی روسیه

سایت امنیتی دبکا به نقل از «منابع نیروی دریایی روسیه» نوشته است که ناوگان «دریای بالتیک» روسیه به سوی بندر طرطوس سوریه در حرکت هستند و ناوگان دیگری که کشتی عظیم سورومورسک همراه آنهاست راهی خلیج عدن، و دریای عمان می‌شوند.

این وبسایت اسرائیلی به نقل از منابع خود می‌افزاید با اینکه روسیه نگران ۲۰ هزار شهروند خود در سوریه است اما به نظر نمی‌رسد ناوگروه اعزامی به بندر طرطوس در دریای مدیترانه برای تخلیه شهروندان یا حتی تنها جایگزینی با کشتی‌های سابق این کشور باشد.

این وبسایت‌ می‌نویسد کشتی‌های بزرگ کالینگراد و الکساندر شابالین، دو فروند از بزرگترین کشتی‌های تهاجمی روسیه هستند و به نظر می‌رسد روس‌ها در سواحل سوریه در حال تقویت قوای دریایی خود هستند.

این سایت اسرائیلی به نقل از «منابع جاسوسی و نظامی غربی» می‌نویسد احتمالا روسیه خود را برای سقوط بشار اسد آماده می‌کند.
XS
SM
MD
LG