لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

بازیافت هوشمند؛ سیاره‌ای سبزتر


بیست و یک درصد تمام زباله‌هایی که در آمریکا تولید می‌شوند را مواد غذایی تشکیل می‌دهند. اما این به این معنا نیست که این زباله‌ها، پوست موز و پرتقال یا شیر تاریخ مصرف گذشته‌اند. در همین کشور، ۴۰ درصد مواد غذایی تولید شده، دست‌نخورده، راهی زباله‌ها می‌شوند. حجم عظیم این هدر رفتن مواد غذایی،‌ وقتی بسیاری از مناطق جهان در گرسنگی به سر می‌برند، نسل جوان این کشور را به تکاپو وا داشته تا کاری برای کم کردن هدر رفتن مواد غذایی، بازیافت زباله‌های غذایی و استفاده مجدد از آن کنند.

هر ساله میزان عظیمی از مواد خوراکی که تاریخ مصرف آنها گذشته است، روانه سطل زباله می‌شود. یکی از منابع اصلی هدر رفتن این مواد، به خصوص سبزیجات و میوه‌ها، در فروشگاه‌های مواد غذایی است. به تازگی یک شرکت نوپا، به اسم «خاک مرغوب کالیفرنیا»(California Safe Soil) در این ایالت بخش غربی آمریکا روشی ابداع کرده که می‌تواند این سبزیجات و میوه‌ها- که چون دیگر تازه به نظر نمی‌رسند، قابل فروش در فروشگا‌های بزرگ مواد غذایی نیستند- را به کود گیاهیی برای افزایش بهره‌وری خاک مزارع تبدیل کنند. تبدیل بازمانده مواد غذایی به کود، سال‌هاست که در سطوح خانگی و صنعتی انجام می‌شود، اما روشی که این شرکت ابداع کرده، این تبدیل را- که امری وقت‌گیر است- فقط در مدت زمان سه ساعت انجام می‌دهد. در حال حاضر این شرکت نمونه‌هایی از کودهایی که از این روش تهیه کرده، برای مزارع مختلف می‌فرستد تا آنها را تشویق به استفاده از آنها کند.

از زباله به انرژی (Waste To Energy) شرکت نوپای دیگری است که به مشتریانش (که می‌توانند فروشگا‌ها، مزارع، یا شهرداری‌ها باشند) کمک می‌کند که میزان تولید زباله را به حداقل برسانند و همینطور با طبقه‌بندی زباله‌ها، به تولید انرژی سوختی- با کمترین میزان آلودگی هوا- می‌پردازد. شرکت‌هایی مانند این، قصدشان تغییر مدل سنتی، پرهزینه، ناکارآمد، و آلوده‌کننده جمع‌آوری زباله‌ در شهرها و صنایع است.

شرکت دیگری که به تازگی موفق به جلب نظر سرمایه‌داران آمریکایی در خصوص بازیافت زباله شده است،‌ روبیکن گلوبال (Rubican Global) است. روبیکن به مشتریانش، کمپانی‌های زنجیره‌ای و یا شهرداری‌ها کمک می‌کند که در درجه اول زباله‌‌های خود را بشناسند. یعنی بدانند آنچه از طرف آنها وارد دنیای زباله می‌شود چیست. مثلا چند درصد زباله‌های آنها لیوان‌های قهوه و بطری‌های نوشابه است یا چه میزان از زباله‌های آنها، کاغذ و مقوا است. در مرحله بعد روبیکن راه‌حل‌های اجرایی برای کم کردن میزان این زباله‌ها به این شرکت‌ها ارائه می‌دهد. این شرکت سطل‌های زباله‌های هوشمندی را طراحی کرده که تنها وقتی پر شدند، شرکت‌های حمل زباله برای تخلیه و حمل آنها میایند. این شرکت که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده عقیده دارد با روش‌هایی از این دست، هم می‌توان به شرکت‌ها کمک کرد که در هزینه حمل و نقل زباله صرفه‌جویی کنند، هم از میزان زباله‌ها کاست و هم بهترین نوع بازیافت از زباله‌ها را انجام داد.

ظاهر ساخت سطل‌های زباله هوشمند- که با اتصال به وای فای می‌توان اطلاعات آن‌ها را از مرکز دریافت کرد- رو به گسترش اشت. شرکت نوپای اینو (Enevo) امیدوار است تا چند سال آینده مدلی را فراگیر کند که در یک منطقه شهری، یا صنعتی، با جمع آوری اطلاعات از سطل‌های زباله و ساخت الگوریتمی برای زمان جمع‌آوری آنها، میزان بهره‌وری از سیستم جمع‌آوری زباله را- با کمترین هزینه ممکن- به حداکثر برساند.

ایده جالب دیگری که منجر به ایجاد یکی از شرکت‌های موفق در امر آموزش برای تولید زباله کمتر و بازیافت آن شده است، از این قرار است که شما با شرکت در کلاس‌های آنلاین و همینطور انجام راه‌کارهایی در سطح خانه و محله، می‌توانید از بسیاری از فروشگا‌ه‌ها کوپن تخفیف دریافت کنید. بانک بازیافت (Recyclebank) که در سال ۲۰۰۷ در شهر نیویورک تاسیس شد، و تاکنون نزدیک به بیست میلیون سرمایه جذب کرده است، عقیده دارد که داشتن زندگی سالمتر و بهتر در آینده، مستلزم عملی است که ما امروز انجام می‌دهیم. با این ایده، و با جلب نظر کمپانی‌های مختلف (از مواد غذایی تا آرایشی و بهداشتی) این شرکت توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. روش کار به این صورت است که شما گزارشی از مدلی که در خانه خود مواد غذایی، کاغذی، پوشاک، و...را بازیافت می‌کنید به این سایت می‌دهید و آنها بر اساس میزان موفقیت شما، به شما نمره/ جایزه می‌دهند. شما با این جایزه ها می‌توانید از شرکت‌های طرف قرارداد با این سایت، تخفیف ویژه دریافت کنید.

XS
SM
MD
LG